به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش جمعیت شهرها و توسعه ابعاد کالبدی شهر ضرورت توسعه شریانها را به دلیل استفاده از وسایل حملونقل به ویژه خودروهای شخصی بیشتر کرده است. یکی از طرحهای مؤثر مدیریت شهری به منظور کاهش ترافیک در سطح کلانشهرها اجرای طرحهای ترافیکی و عمرانی است.
افزایش روزافزون جمعیت و مالکیت وسایل نقلیه در شهرها، موجب رشد سفرهای درونشهری شده و با توجه به محدودیت ظرفیت شبکه ارتباطی، توسعه معابر امری اجتنابناپذیر است. یکی از اقدامات مؤثر مدیران شهری به منظور کاهش گرههای ترافیکی، تبدیل تقاطعهای همسطح به غیرهمسطح است.
با توجه به اینکه در بیشتر شریانهای شهر ظرفیت تقاطعها تعیین کننده ظرفیت معابر است، به منظور کاهش تراکم ترافیک و روانی تردد معبر، بعضی تقاطعها طبق ضوابط و معیارهایی باید به تقاطع غیرهمسطح تبدیل شود. تقاطع غیرهمسطح، سیستمی است که اتصال خیابانهای واقع در یک یا چند سطح مجزا را فراهم و حرکت ترافیک میان دو یا چند خیابان یا بزرگراه را در ترازهای مختلف مهیا میکند.
کلانشهر کرج با آمار قابل توجه نرخ مهاجرت و افزایش جمعیت از جمله شهرهای بزرگ ایران است که با معضل ترافیک مواجه است، از این رو تعریف تقاطع غیرهمسطح برای تسهیل تردد در شهر از اولویتها و ملزومات مدیریت شهری بوده و در دستور کار مدیران قرار گرفته است.
اجرای این طرح هرچند به نفع شهر و شهروندان است، اما اجرای آن به لحاظ مالی، اجرایی و قانونی زمانبر بوده و نیازمند هماهنگی بیشتر میان دستگاهها و نهادهای شهری است.
طراحی تقاطعهای غیرهمسطح دارای الزامات مهندسی و سازهای مشخص است
علی محمدی، کارشناس شهرسازی به خبرنگار ایمنا، میگوید: طراحی هندسی مسیرها و تقاطعهای غیرهمسطح درونشهری دارای الزامات مهندسی و سازهای مشخص و مدونی است، از این رو یک سری ویژگیهای اختصاصی و موانع و مشکلاتی در این قبیل پروژهها وجود دارد که با شناخت و آگاهی مهندسان از آنها، بهینهترین طرح ممکن ارائه خواهد شد.
وی میافزاید: در طراحی این تقاطعها، علاوه بر نکات فنی باید به عواملی همچون امکان تأمین زمین کافی برای اجرای شیب پایدار خاکریزی در اطراف رمپ، کاهش حجم عملیات خاکریزی و مقرون به صرفه بودن سازه رمپ و کوله پل، خصوصیات و شرایط حریمها و جنبههای محیط زیستی احداث و بهرهبرداری از تقاطعهای غیر همسطح توجه ویژهای داشت.
این کارشناس شهرسازی اضافه میکند: یکی از دغدغههای مهندسان در این حوزه، کنترل و مدیریت روانآبهای شهری است که خسارات مالی و جانی زیادی در بردارد.
محمدی تصریح میکند: پیوست فرهنگی، زیستمحیطی و اجتماعی در پروژههای تعریف شده مدیریت شهری وجود دارد، از این رو کارشناسان مربوطه در هر حوزه باید بررسیهای لازم را انجام دهند و چالشهای سر راه را از میان بردارند.
تعریف هفت تقاطع غیرهمسطح برای کلانشهر کرج
اجرای پروژه تقاطعهای غیرهمسطح در کلانشهر کرج با حواشی همراه بوده است. علیرضا رحیمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج دراینباره به خبرنگار ایمنا، میگوید: طبق بررسیهای صورت گرفته از میزان تردد در شهر و مشاوره کارشناسان ذیربط، مقرر شد هفت تقاطع غیرهمسطح در کلانشهر کرج زیر بار ترافیک برود.
وی با بیان اینکه نقاط پرترافیک و پرتردد شهر کرج شناسایی شده است، اضافه میکند: در حال حاضر پنج طرح تقاطع غیرهمسطح در کرج آغاز شده و دو پروژه باقیمانده در مرحله انتخاب پیمانکار است و به زودی آغاز به کار خواهد کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به تعداد پروژههای در دستور کار مدیریت شهری، تصریح میکند: تقاطع غیرهمسطح شهید موذن-جمهوری فروردینماه سال جاری و تقاطع غیرهمسطح حصار که نقطه اتصال بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید سردار سلیمانی است اواخر تیرماه آغاز به کار کرد؛ تقاطع غیرهمسطح فلکه اول نیز در حال تجهیز کارگاه و لوپ غیرهمسطح ۱۲ فروردین واقع در سه راه رجایی شهر (شرق به جنوب) در مرحله انتخاب پیمانکار است.
رحیمی تقاطع غیر همسطح شیخ آباد- راهآهن را مطالبه دو دهه شهروندان این منطقه عنوان میکند و ادامه میدهد: تقاطع شیخآباد در مرحله نهایی اخذ کمیسیون ماده ۵ است و تقاطع ۴۵ متری گلشهر-شهید بهشتی به دلیل تداخل با گالری قطار شهری، خط ویژهBRT و توافق نکردن مالکان املاک خصوصی ضلع شرقی چهارراه ۴۵ متری گلشهر در حال بررسی است.
پروژه پرحاشیه میدان جمهوری کرج به کجا رسید؟
عضو شورای اسلامی شهر کرج از تقاطع غیرهمسطح میدان جمهوری اسلامی به عنوان یکی از تقاطعهای مهم و اولویتدار برای شهروندان یاد میکند، وی میافزاید: تقاطع غیرهمسطح میدان جمهوری اسلامی با همه فراز و نشیبها و کمکاریها، با توجه به هماهنگی با دستگاهها و حوزههای مربوطه و بررسی ابعاد محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه میدهد: این پروژه پس از انتخاب طرح برتر، اخذ مصوبات کمیسیون ماده ۵ و شورای ترافیک در مرحله انتخاب پیمانکار است.
پروژه میدان جمهوری در دوره شورای پنجم در حالی مطرح شد که با اعتراض رسانههای متعدد همراه بود و با گذشت زمان انتقاد نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و حتی تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر را در پی داشت.
وجود بعضی معارضات واقع در محدوده طرح ایجاب میکند تا با برنامهریزی دقیق اقدامات اصولی به لحاظ ایجاد جبهههای متفاوت کاری انجام شود. این اقدام از دو ماه گذشته آغاز شده و در حال حاضر محدوده پروژه برای انحراف ترافیک ورودی به تقاطع آماده است.
طراحی پروژه میدان جمهوری در ادوار گذشته به شکلی صورت گرفته بود که دوستداران محیط زیست، انقلابیون، مذهبیون و فعالان اجتماعی همگی مخالف اجرای آن بودند و تنها عده محدودی که گفته میشد ذینفع محسوب میشوند با اجرای این طرح موافق بودند.
این طرح منجر به افزایش افزوده برای یکی از اراضی شهرداری مجاور میدان جمهوری بود که گفته میشد نقشه احداث یک مجتمع تجاری در این مکان طراحی شده است، از طرفی صدها درخت قدیمی و کهنسال از بین میرفت.
میدان جمهوری که محلی برای تجمعات فرهنگی و مذهبی مرکز استان تلقی میشد با اجرای طرح قبلی از بین میرفت. به گفته مدیریت شهری طرح جایگزین تمام این مشکلات و نواقص را رفع کرد تا با اجرای طرح ترافیک میدان جمهوری نیز کنترل شود.
بلوار مؤذن – بلوار جمهوری از مهمترین تقاطعهای شهری به شمار میرود
محمدرضا ناصرخاکی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج با اشاره به پروژههای تقاطع غیرهمسطح در کرج، تصریح میکند: عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیرهمسطح بلوار مؤذن – جمهوری آغاز شده است و تاکنون با مشکل خاصی مواجه نشدهایم.
وی با اشاره به اینکه بلوار مؤذن – بلوار جمهوری یکی از مهمترین تقاطعهای شهری به شمار میرود، اضافه میکند: این محور با اتصال به بزرگراه شمالی شهر کرج در محدوده پل B۳ نقش بسزایی در هدایت ترافیک شهری بر مبنای اصول فنی خواهد داشت.
سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج با بیان اینکه وجود بعضی معارضات واقع در محدوده طرح ایجاب میکند تا با برنامهریزی دقیق اقدامات اصولی به لحاظ ایجاد جبهههای متفاوت کاری انجام شود، ادامه میدهد: این اقدام از دو ماه گذشته آغاز شده و در حال حاضر محدوده پروژه برای انحراف ترافیک ورودی به تقاطع آماده است.
ناصرخاکی تاکید میکند: با این اقدام عملاً احداث پل میسر میشود و تمام ارکان پروژه با جدیت مکلف به انجام طرح در بازه زمانی مشخص شده در قرارداد فیمابین کارفرما و پیمانکار هستند.
وی اضافه میکند: به تناسب محدودیتهای اجرایی و رعایت الزامات ترافیکی و ایمنی، بخشهای مختلف پروژه بر مبنای برنامه زمانبندی، اجرایی و عملیاتی میشود.
نظر شما