به گزارش خبرنگار ایمنا، کربلا مسیر عشق است و مرد خطر میطلبد؛ فراواناند مردمانی که در مسیر عاشقی از بسیاری از راحتیها و حتی زیارت میگذرند و پا در مسیر خطر مینهند تا مبادا اخمی بر چهره زائران اباعبدالله خوش کند و در این مسیر اذیت شوند.
خادمان زوار اباعبدالله در موکبهای جاده عاشقی با ارائه انواع خدمات از توزیع خوراکی و در اختیار گذاشتن مکان اسکان گرفته تا ارائه خدماتی از جمله شستوشوی لباس زائران و… ایستادهاند تا این حماسه عظیم جهانی بیش از پیش مهیای ظهور صاحبالزمان (عج) شود؛ یکی از این موکبها، موکب آستان مقدس حضرت زینب (س) است که در همین راستا با حجتالاسلام سید رسول نریمانی، مسئول این موکب و رئیس شورای راهبردی مواکب کشور به گفتوگو نشستیم:
ایمنا: فعالیت موکب آستان مقدس حضرت زینب (س) از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟
حجتالاسلام نریمانی: فعالیت موکب آستان مقدس حضرت زینب (س) از سال ۱۳۹۴ با شستوشوی لباس زائران در موکب حضرت فاطمه معصومه (س) قم آغاز شد؛ در ابتدای این مسیر هر موکب، دارای یک کانکس لباسشویی و در هر کانکس ۶ دستگاه لباسشویی و ۶ خادم آماده خدمت به زائران بودند که در حالحاضر این آمار به ۱۷ کانکس رسیده و در ۱۴ حوزه ویژه خواهران و برادران خدمترسانی داریم.
از تعمیر چرخ و ویلچر تا حضور گروههای فرهنگی
ایمنا: یعنی فعالیتهای این موکب تنها به شستوشوی لباس زائران محدود میشود؟
حجتالاسلام نریمانی: تمام دغدغه ما در این مسیر تکمیل خدمترسانی عراقیها است زیرا رهبر معظم انقلاب نیز بر این نکته تاکید داشتند که بگذارید مدیریت موکبها با عراقیها باشد و شما به آنها کمک کنید؛ بر همین اساس از ۲ سال قبل، تولید و توزیع یخ و آب بستهبندی را در مواکب عراق شروع کردیم و در این راستا در سال اول ۳ کارخانه ۲.۵ تن یخ خریداری و درموکبهای عراق مستقر کردیم، همچنین سال گذشته کارخانه تولید ۲۵ تن یخ روزانه و ۲ دستگاه بستهبندی آب را خریداری کردیم که روزانه ۱۲۰ هزار بسته آب تولید میکند.
امسال نیز در کنار موارد مذکور، اسکان و تغذیه را در موکبی در خیابان روضتین کربلا داریم و در عمود ۸۰۹ هم فعالیتهای خدماتی و فرهنگی ارائه میشود، همچنین از گروههای مختلف فرهنگی دعوت کردیم تا در این موکب حاضر شوند و برای کودکان، نوجوانان و بانوان خدمترسانی داشته باشند، همچنین از شعرا، مداحان، گروه مهدویت، گروه تعزیه خوانی، قرآنی و گروههای سرودها نیز دعوت کردیم تا از فضایی که در اختیار آنها قرار گرفته استفاده کنند و در کنار این موارد برنامههای خدماتی اعم از تعمیر ویلچر، تعمیر کیف، خیاطی، پذیراییهای مختلف ارائه میشود.
ایمنا: برای ارائه این خدمات چند نیرو مشغول به فعالیت هستند؟
حجتالاسلام نریمانی: در سال جاری حدود ۴۰۰ نفر بهصورت گردشی درزمانهای مختلف برای خدمت رسانی در مواکب حضور دارند.
وقتی امام حسین (ع) به دیدار خادمان میآیند
ایمنا: شاید بسیاری از خادمانی که برای خدمترسانی در این عرصه حاضر میشوند، شاید حتی به زیارت هم نرسند؛ چه هدف و انگیزهای باعث میشود که خادمان این دوری را تحمل کنند و حاضر به خدمترسانی شوند؟
حجتالاسلام نریمانی: امام خمینی (ره) و دوستانشان در سفرهای زیارتی، بیشترین زمان را به خدمترسانی زائران و کمترین زمان را به زیارت میپرداختند، چرا که ایشان ارزش خدمترسانی به زائرین را درک کرده بودند، همچنین روایات متعددی در مورد خدمت به خلق و همچنین خدمت و احترام به زائران امام حسین (ع) وجود دارد و در این راستا خدمت به زائران چندین برابر از زیارت اباعبدالله (ع) ارزش دارد.
هنگامیکه خادمان برای زیارت بهتر به زائران امام حسین (ع) خدمت میکنند، مورد عنایت حضرت (ع) قرار میگیرند و بهجای اینکه آنها با حضور در حرم امام حسین (ع) به زیارت ایشان بروند، خود امام (ع) به زیارت آنها میآیند و دست بر سر خدام میکشند و این فضیلتی است که شامل حال خدام میشود؛ اکثر خادمان و همکاران در مواکب ممکن است حتی یکبار هم به زیارت نرسند و تمام وقت خود را صرف خدمترسانی به زائران کنند.
حبالحسین یجمعنا زبان مشترک این جمعیت میلیونی است
ایمنا: شاهدیم که در حماسه عظیم اربعین نژادها و فرهنگهای متفاوتی دورهم جمع شدهاند؛ به نظر شما زبان مشترک این جمعیت میلیونی چیست؟
حجتالاسلام نریمانی: بهنظرم بهترین شعار برای اربعین حبالحسین یجمعنا است یعنی زبان مشترک همه ما امام حسین (ع) است؛ در این مسیر با گفتن یک یا حسین (ع) دیگر لزومی به زبان خاصی نیست و در این راستا شاهدیم که تمام انسانها از جمله مسیحیان و دیگر ادیان زیر پرچمهای علم شده حضرت سیدالشهدا (ع) جمع میشوند.
انسانها با گرایش به این پرچم متوجه نزدیک شدن خود به خداوند متعال میشوند زیرا فطرت هر انسان پاک، دوست داشتن اهل بیت وانسانهای خوب است و بر همین اساس است که وقتی ارزش مقام و منزلت اهل بیت درک میشود، طبیعت غیر مسلمانان نیز آنها را به سوی این پرچم و نقطه مشترک سوق میدهد.
ایمنا: زیباترین و ماندگارترین صحنهای که در طول سالها خدمات به زائران سیدالشهدا (ع) شاهد بودید، چه بوده است؟
حجتالاسلام نریمانی: شخصاً عنایت اهل بیت (ع) وسیدالشهدا (ع) را در زندگی مشاهده کردم؛ در ایران برای انجام هر فعالیتی، هزاران مشکل وجود دارد، دیگر وای بهحال عراق که اکثر مواقع نظم و قانون خاصی ندارد و برای هر اقدامی گرفتاریهای بسیاری بر سر راهمان است؛ موکبداری بسیار سخت است اما موکبداران در این مسیر جهاد میکنند و این مورد همیشه با عنایت اهل بیت همراه بوده است که اگر غیر از این امر بود، ما به هیچ وجه از پس خدمترسانی آن هم در کشوری غریب بر نمیآمدیم؛ بارها و بارها در مراحل سخت دچار ناامیدی شدیم اما با عنایت و کمک اهل بیت به نحو احسن کار انجام شده است.
ایمنا: و نکته پایانی؟
حجتالاسلام نریمانی: در طول سال دغدغه ذهنی خادمین و مسئولان مواکب برگزاری اربعین سال بعد است اما این موضوع با گذشت روز اربعین به اتمام نمیرسد و پرونده آن بسته نمیشودکه این امر از عجایب اربعین بهشمار میرود که با وجود مراسمهای عزاداری در محرم و شهر و کشور خود باز هم ذهنیت کلی بر اربعین متمرکز است.
نظر شما