به گزارش خبرنگار ایمنا، حجتالاسلام محمود محققیان، صبح امروز _یکشنبه، بیستونهم مردادماه_ در نشست «ارائه الگو حکمرانی بر مبنای مکتب عاشورا» اظهار کرد: تنها معبودی که باید او را عبادت کنیم خداوند است اما در این مسیر توحید به بینش و فکر محدود نمیشود، بلکه علاوه بر واقعیت، یک شناخت عملزا است.
وی افزود: اگر توحید به ذهن محدود بود، تفاوتی میان موحد و غیرموحد وجود نداشت اما اگر خارج از این مجموعه قرار بگیرد، در عمل نیز تفاوت میان مشرک و غیرمشرک مشخص میشود.
استاد حوزه علمیه بابیان اینکه بر اساس آیات قرآن تعهدات اجتماعی انسان موحد نیز جزو محدوده توحید است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس اعتقاد به وحدانیت خدا باید در عمل و رفتار ما نیز تغییر ایجاد کند یعنی این تفکر در تکالیف و حقوق اساسی جامعه نیز نقش دارد و امام حسین (ع) با همین نگرش به سمت قیام عاشورا حرکت کردند.
وی گفت: اگر قیام عاشورا یک قیام سکولار بود، لزومی برای شکلگیری آن وجود نداشت چون یزید به ابعاد تعهد فردی افراد در توحید کاری نداشت.
حجتالاسلام محققیان ادامه داد: انسان موحد نمیتواند نسبت به مسائل اطراف خود اظهار بیتفاوتی کند و در این راستا شاهدیم شخصی مانند حاج قاسم سلیمانی یک نظامی موحد بود یعنی توحید را علاوه بر نظام شخصی خود، در نظام سیاسی و اجتماعی جامعه نیز جاری میدانست.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن، با تأکید بر اینکه ما نسبت به اسلام، توحید و شناخت این موارد دچار ضعف هستیم و بر همین اساس درک درستی از مدیریت و اقتصاد اسلامی نداریم، افزود: نگاه توحیدی به اقتصاد این است که مال در جامعه میان تمام قشرها در چرخش باشد، بر همین اساس نظام، نظم و شکل اجتماعی جامعه توحیدی نیز متفاوت از جامعه غیرتوحیدی است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در طول سالهای پس از انقلاب در بخشی از بخشها بهخوبی عمل کردیم اما در برخی دچار ضعف هستیم و در این راستا تا اعمال و رفتار دولت و جامعه ما بر اساس اسلام شکل نگیرد نمیتوانیم به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن مبنی بر عبادت نکردن شیطان تأکید کرد: یکی از اصول توحید این است که هیچکس حق ندارد جز خدا را عبادت و اطاعت کند و در این راستا تمام پیامبران و انبیا دشمنانی از جنس شیاطین داشتند که شرآفرین بودند و شاهدیم که حضرت امام (ره) آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند.
حجتالاسلام محققیان ادامه داد: نباید جز خدا، نیروی خارج از وجودمان را عبادت و اطاعت کنیم و در این راستا اگر انسانی به این امر بپردازد، بهدنبال شرک رفته است.
وی گفت: اگر قصد داریم مبانی فکری حضرت سیدالشهدا (ع) در عاشورا را درک کنیم، باید بدانیم امام حسین (ع) توحید را فراتر از تفکر، جریانیافته در مسائل فردی و اجتماعی میدانستند.
نظر شما