به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه مترو یکی از گونههای حملونقلی پرحجم محسوب میشود، از نیاز کلانشهرهای کشور است و باید برنامهریزی مدیریتهای شهر، استان و حتی کشور در راستای احداث آن باشد؛ اصفهان بهعنوان سومین کلانشهر پرجمعیت کشور، سه خط قطار شهری مصوب درونشهری دارد که خط یک در حال بهرهبرداری، خط دو در حال احداث و خط سه در دست مطالعات است.
برای شبکه خطوط قطار شهری اصفهان مسیرهای توسعهای و علاوه بر آن خطوط پیشنهادی نیز در نظر گرفته شده است؛ همچنین توسعه خط یک از ایستگاه قدس به سمت میدان استقلال به طول ۵.۵ کیلومتر در دستور کار سازمان قطار شهری قرار دارد.
احداث خط مترو از ایستگاه نقشجهان در خط دو به سمت شرق و رسیدن به مقصد فرودگاه شهید بهشتی و پوشش خوراسگان، شهرک صنعتی جی و شهر قهجاورستان، احداث خط مترو از میدان آزادی _تقاطع خطوط یک و سه_ به سمت شرق و عبور از خیابانهای آزادگان و سجاد، پل بزرگمهر و حرکت در امتداد رینگ دوم ترافیکی و اتصال به ایستگاه لاله در خط دو و احداث خطی در امتداد رینگ چهارم ترافیکی نصفجهان، از جمله خطوط پیشنهادی است.
خطوطی همچون اصفهان-بهارستان، بهارستان به مجتمع فولاد مبارکه و شهر جدید مجلسی، احداث خط از انتهای خط سه در امتداد بزرگراه ذوبآهن تا کارخانه ذوبآهن و زرینشهر که طرح پیشنهادی اتصال این خط به مجتمع فولاد به بهارستان مطرح شده است، احداث خطی از ایستگاه کهندژ در خط دو به سمت نجفآباد و احداث خط اصفهان-شاهینشهر، خطوط مصوب متروی اصفهان و حومه را شامل میشود.
راهکاری جز توسعه حملونقل عمومی برای رفع مشکلات حملونقلی و ترافیک شهرهای کشور وجود ندارد
مهرداد تقیزاده، کارشناس حملونقل در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: باید توجه داشته باشیم که تنها راه نجات شهرهای کشور از مشکلات حملونقلی و ترافیک، توسعه حملونقل عمومی است و هیچ کشوری در دنیا هیچ راهکاری بهغیر از حملونقل عمومی برای این مشکلات پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ شهر دنیا را بازدید کردم و با مسئولان شهرداری آنها جلسه داشتم و هیچیک راهکار دومی برای رفع مشکلات حملونقلی بعد از توسعه حملونقل عمومی نداشتند، میافزاید: اگر موضوع پیادهروی و دوچرخهسواری مطرح میشود، مدلهای مکمل حملونقل عمومی است و در شهرهای بسیار کوچک میتواند شهروند را از مبدا به مقصد برساند، اما در شهرهای بزرگ، دوچرخه را نیز با وسایل حملونقل عمومی جابهجا میکنند و سپس سایر مسیر را با استفاده از دوچرخه طی میکنند.
این کارشناس حملونقل با بیان اینکه حملونقل عمومی رکن اصلی جابهجاییها در شهر است، خاطرنشان میکند: مترو، تراموا، اتوبوس، اتوبوس تندرو و سایر موارد گونههایی از حملونقل شهر است، اما مطالعات و آمار اینکه در کدام یک از شهرهای کشور نیازمند مترو هستیم را مشاور شهر باید استخراج کند و تمام جوانب همچون تأثیرات و مسائل اجتماعی، اقتصادی و تاریخی و سایر موارد شهر را بسنجد.
وی با بیان اینکه احداث مترو فقط متصل کردن دو نقطه شهر نیست، بلکه باید ببینیم چه آثاری بهویژه در حوزه زیستمحیطی بهدنبال خواهد داشت، اضافه میکند: مشاور با بهکارگیری ناظران مناسب میتواند جلوی خطاهای خطوط مترو را بگیرد، البته گاهی گزارش مشاور اشکال دارد و زمانی که فقط به این گزارش اکتفا و استناد کنیم، خطای کار بالا میرود.
با ارتقای سیستم حملونقل، میتوانیم یک سیستم یکپارچه از حملونقل عمومی داشته باشیم که در آن هر کدام از مدلها به یکدیگر متصل خواهد بود.
تقیزاده با بیان اینکه بهتر است بر گزارش مشاور شهر در زمینه احداث مترو نظارت شود، البته ناظر باید دید کلانگر و جهانی داشته باشد، تاکید میکند: باید ببینیم مشاوران چه برنامهای برای شهرها تجویز میکنند، حتی ممکن است یک شهر بزرگ بهجای مترو، نیازمند مدلهای دیگر حملونقل عمومی باشد.
وی با بیان اینکه پس از نظارت عالی توسط ناظر، مطالعات احداث مترو تکمیل و به مرحله اجرا میرسد، میافزاید: معتقدم خیلی نباید نگران باشیم که خطوط مترو بیش از نیاز شهر احداث شود، بلکه نگران این باید باشیم که معابر زیادی ساختیم و خودرومحوری را رواج دادهایم.
این کارشناس حملونقل با بیان اینکه امروزه اثبات شده است که احداث معابر جدید موجب میشود که خودرومحوری و ترافیک رواج پیدا کند، خاطرنشان میکند: اگر قرار است بین توسعه حملونقل عمومی و احداث بزرگراه و معابر یکی را انتخاب و برای آن خرج کنیم، معتقدم هزینهها باید بیشتر در زمینه توسعه حملونقل عمومی صرف شود، زیرا این هزینه دور ریخته نمیشود، بلکه نتیجه آن توسعه این گونه حملونقلی خواهد بود، در حالی که با احداث معابر جدید، به سمت خودرومحوری خواهیم رفت.
وی با بیان اینکه اصطلاح صحیح حملونقل ترکیبی، نیازمند سیستم یکپارچه حملونقل است، اضافه میکند: با ارتقای سیستم حملونقل، میتوانیم یک سیستم یکپارچه از حملونقل عمومی داشته باشیم که در آن هر کدام از مدلها به یکدیگر متصل خواهد بود.
خدمترسانی ۲۰۰ ساله مترو در شهرها
ابوالفضل قربانی، عضو کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا میگوید: یکی از پروژههای بسیار مهمی که شهروندان حق دارند بهدلیل اینکه در اعماق زمین اجرا میشود از آن اظهار بیاطلاعی کنند، «مترو» است.
وی افزود: در تمام شهرهای بزرگ بهویژه کلانشهرها، موضوع جابهجایی و حملونقل، یک موضوع اساسی است که یکی از راهکارهای پیشرفت این حوزه، داشتن شبکههای متعدد قطار شهری است و بیشتر در زیر زمین اجرا میشود.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با احداث مترو بهصورت زیرزمینی حجم زیادی از بار حملونقلی به زیر زمین منتقل میشود، خاطرنشان میکند: مترو یک سیستم حملونقلی پاک، ارزان، سریع و مطمئن است که بسیاری از دغدغههای شهروندان را رفع میکند و برای یک یا ۱۰ سال احداث نمیشود، بلکه میتواند تا ۲۰۰ سال خدمترسانی کند.
وی با بیان اینکه ناگزیر از احداث خطوط مترو در نصفجهان هستیم، اما شهروندان نمیدانند چه فعالیتهایی برای احداث آن در حال انجام است، ادامه میدهد: در حال حاضر بیش از دو هزار نفر در حال فعالیت هستند تا خط دو متروی اصفهان هرچه زودتر به بهرهبرداری برسد.
قربانی با بیان اینکه با تدبیر کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شهری شورا، آغاز راهاندازی خط دو متروی اصفهان از منطقه کمبرخوردار زینبیه است و تا دو سال آینده، ساکنان این منطقه میتوانند از این سیستم حملونقلی استفاده کنند، میگوید: با توجه به اینکه قطب حملونقلی در میدان قدس با عبور خطوط یک و دو تندرو، سایر خطوط اتوبوسرانی و دسترسی مناسب به خط یک مترو تشکیل شده است، شهروندان میتوانند پس از تکمیل بخش نخست خط دو قطار شهری، ایستگاه دارک تا میدان قدس را با این سیستم حملونقلی طی کنند.
وی با بیان اینکه تونلهای خط دو حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه طوقچی تا حد زیادی حفاری شده است و نسبت به سایر بخشها این بخش آمادگی بیشتری برای تکمیل دارد، تاکید میکند: اینکه در سابقه ذهنی شهروندان این است که مترو یک پروژه طولانیمدت است، با تکمیل بخش نخست خط دو، شکسته خواهد شد و شهروندان میتواند تا دو سال آینده از آن بهرهبرداری کنند.
بزرگترین قرارداد کلانشهرها به ارزش بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان با شرکت مپنا منعقد شده است که این شرکت هرچه سریعتر باید فعالیت خود را آغاز کند؛ طبق این قرارداد، ۱۵ درصد پروژه توسط شهرداری و ۸۵ درصد توسط این شرکت تأمین اعتبار میشود.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خطوط یک و دو قطار شهری در ایستگاه امام حسین (ع) با یکدیگر تبادل مسافر دارد و شبکهای نسبی در سطح شهر ایجاد میشود، بنابراین بالاترین میزان بودجه را برای آن اختصاص داده است، اضافه میکند: برای هر کیلومتر قطار شهری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان هزینه صرف میشود که با توجه به اهمیت موضوع انجام میشود.
وی تاکید میکند: بزرگترین قرارداد کلانشهرها به ارزشی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان با شرکت مپنا منعقد شده است که این شرکت هرچه سریعتر باید فعالیت خود را آغاز کند.
قربانی با بیان اینکه از طرف دیگر دستور پرداخت سهم ۱۵ درصدی شهرداری در قرارداد منعقد شده با شرکت مپنا نیز با پیگیریهای انجام شده، از سوی معاون اول رئیسجمهور صادر شده که رقم سنگینی است و موفقیت بسیار بزرگ و خوبی برای دوره ششم مدیریت شهری محسوب میشود و سایر شهرها حتی آرزوی انعقاد آن را دارند، میگوید: طبق این قرارداد، ۱۵ درصد پروژه توسط شهرداری و ۸۵ درصد توسط این شرکت تأمین اعتبار میشود که رقم بسیار سنگینی است، بنابراین قرار شد سهم شهرداری با کمک دولت تأمین شود تا این شرکت کار خود را آغاز کند.
وی خاطرنشان میکند: پس از پرداخت سهم شهرداری و با توجه به اینکه بخش زیادی از خریدهای قطار شهری همچون ناوگان، تجهیزات، پلههای برقی و سایر موارد بهصورت خارجی است، خریدها انجام میشود و شرکت مپنا موظف است روزهای آینده کار خود را بهصورت عملیاتی آغاز کند که سرعت تکمیل خط دو، چند برابر خواهد شد.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان، یک پروژه ملی محسوب میشود، اظهار امیدواری میکند: با به سرانجام رساندن تمام این موارد، بتوانیم خط دو قطار شهری را هرچه سریعتر در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی اضافه میکند: برای اینکه شهروندان با تلاش و هزینههای مترو آشنایی بیشتری پیدا کنند، بازدیدهایی در نظر گرفته شده است که توسط حوزه روابطعمومی سازمان قطار شهری و شهرداری اصفهان اطلاعرسانی خواهد شد.
به گزارش ایمنا، با توجه به موارد مطرح شده از سوی «تقیزاده» کارشناس حملونقل و «قربانی» عضو کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، بهرغم اینکه توسعه حملونقل عمومی و مترو بهعنوان یکی از انواع آن، ضروری است، اما باید اقدامات کارشناسی شود تا کاربرد کافی را داشته باشد.
فعالیتهای مدیریت شهری اصفهان برای توسعه حملونقل عمومی خوب است اما بهنظر میرسد دولت نیز باید کمک کند تا درخت حملونقل عمومی اصفهان به بار بنشیند و شهروندان شهر زندگی از ثمره آن استفاده کنند.
با همکاری دولت در پرداخت سهم ۱۵ درصدی شهرداری اصفهان در قرارداد ۵۹۴ میلیون یورویی بین شهرداری و شرکت مپنا، این قرارداد به فاز عملیاتی وارد خواهد شد و پس از آن فعالیت عمرانی این شرکت برای تجهیز ایستگاههای خط دو مترو آغاز خواهد شد.
نظر شما