به گزارش خبرنگار ایمنا، سمپاد یا همان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سازمانی است که روی مدارس تیزهوشان یا همان استعدادهای درخشان نظارت میکند. مدارس سمپاد، جزو بهترین مدارس در کشور ایران است که با ایجاد یک فضای رقابتی مناسب سطح علمی دانشآموزان را بالا میبرد، تا آنجا که بیشتر رتبههای تک رقمی و زیر هزار در کنکور در دستان دانشآموزان سمپادی قرار گرفته است و این دانشآموزان در این ماراتن علمی رتبههای خوبی را کسب میکنند.
۷۰ درصد رتبههای زیر هزار کنکور دانشآموزان سمپادی هستند
الهام یاوری، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه به طور میانگین ۷۰ درصد رتبههای تک رقمی کنکور و نیز ۷۰ درصد رتبههای زیر هزار کنکور، دانشآموزان سمپادی هستند، اظهار کرد: تعداد دانشآموزان سمپادی پایه هفتم تا دوازدهم، در مجموع بیشتر از ۱۲۰ هزار نفر و کمتر از ۱۳۰ هزار نفر است. این در حالی است که تعداد کل دانشآموزان آموزش و پرورش در مقطع هفتم تا دوازدهم حدود هشت میلیون نفر است.
وی با بیان اینکه بودجه سمپاد ۱۰۰ میلیارد تومان است، افزود: این بودجه برای ستاد سمپاد است و شامل پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان ستاد و برگزاری فوق برنامههایی بوده که حجم آنها زیاد است و ستاد برای مدارس برنامهریزی و اجرا میکند و هیچ سهمی از آن به مدارس سمپاد نمیرسد. در واقع مدارس سمپاد هیچ بودجه ویژهای ندارند. حتی سرانهای که مدارس معمولی و دولتی دریافت میکنند را مدارس سمپاد دریافت نمیکنند و از بودجههای تجهیز و تعمیر نیز سهم کمی دارند، میتوان گفت سرانه دانشآموزان تیزهوش در کشور ما صفر است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص تحصیل رایگان چهار دهک درآمدی اول جامعه در مدارس سمپاد تصریح کرد: هنوز زمینه اجرایی این مصوبه محقق نشده، چراکه مصوبهای جدید اما ارزشمند است. قول دادهاند برای امسال که منابع آن در بودجه دیده نشده است این امر به عنوان هدیه ویژه رئیس جمهور پرداخت شود که تحول مثبتی است؛ البته پیشتر نیز به تخفیفهای جدی برای این افراد در نظر میگرفتیم، اما اکنون خیال خانوادهها راحت و مشکل رفع میشود، چراکه دغدغه پرداخت شهریه نخواهند داشت.
وی گفت: به طور میانگین ۷۰ درصد رتبههای تک رقمی کنکور و نیز ۷۰ درصد رتبههای زیر هزار کنکور دانشآموزان سمپادی هستند.
یاوری درباره رتبههای تک رقمی سمپادیها در کنکور اضافه کرد: سال گذشته از شهر یاسوج، بروجن، سبزوار، نیشابور، شهر بابک و گرگان رتبه تک رقمی کنکور داشتیم، این افتخار بسیار بزرگی برای سمپاد است، چراکه انحصار رتبههای تک رقمی در مدارس مرکزنشین و استانهای بزرگ و برخوردار و مدارس غیرانتفاعی شکسته شده است.
وی درباره نحوه ورود به سمپاد ادامه داد: در هر یک از پایههای دوره دوم متوسطه حدود ۳۰ هزار دانشآموز وجود دارد که از این بین ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر در دوره اول وارد سمپاد میشوند، یعنی از پایه ششم به هفتم که تنها آزمون هوش از دانشآموز گرفته میشود وارد سمپاد میشوند و برای دوره شش ساله تربیتی به ما میپیوندند. از سوی دیگر حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره دوم متوسطه یعنی پایه نهم به دهم به سمپاد میآیند. بخشی از آزمون این مقطع آزمون استعداد تحصیلی و بخشی استعداد تحلیلی است. البته سوالات آزمون استعداد تحصیلی عمیق و محتاج به استعداد و نه حافظه محوری است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: آمارهایمان نشان میدهد بچههایی که از دوره اول سمپاد همراه ما بودند به شدت موفقتر هستد، به عنوان مثال سه درصد از بین کل بچههای سمپادی که در المپیاد جهانی مدال آوردند، در دوره اول نیز سمپادی بودند. در واقع این دوره ۶ ساله بهم پیوسته است. میانگین ضریب هوشی یا IQ بچههای که در دوره ششم پذیرفته میشوند نسبت به کسانی که پذیرفته نمیشوند ۱۰ نمره بالاتر است. البته این میانگین است و ممکن است خطاهای موردی رخ دهد اما نشان میدهد آزمونهایی که میگیریم موفق و نه ضعیف است.
ماجرای شکایت از سمپاد در دیوان عدالت اداری
وی درباره ماجرای شکایت از سمپاد در دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: فردی در دیوان عدالت اداری از سمپاد شکایتی کرده است، مبنی بر اینکه چرا برخی بچهها را در دوره اول جذب میکنید و آنها را از آزمون دوره دوم معاف میکنید؟ البته این شکایت بر اساس اطلاعات نادرست است، اما طی این شکایت درخواست این بوده که بچهها را در پایان سال نهم از سمپاد اخراج و دوباره از اول دانشآموز جذب کنید. این امر در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تصویب شده اما متکی به اطلاعات نادرست است که در متن حکم آمده است. ما تقاضای تجدید نظر کردیم و اطلاعات درست را منتقل کردیم، امیدواریم در اولین جلسه هیئت عمومی که تشکیل شود، موفق به تغییر این حکم شویم.
عدالت آموزشی به این معنا است که هر استعدادی به شکوفایی برسد
ایمان افتخاری، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مدارس سمپاد، نخبهپروری و نظام آموزشی اظهار کرد: سمپاد متولی بخش زبده و خاص استعدادی کشور است، اما افق دید ما در مسئله عدالت آموزشی باید به گونهای باشد که هر استعدادی به شکوفایی برسد، با این حال نقطهای که ما اکنون در آن هستیم با افقی که به آن نگاه میکنیم فاصله قابل توجهی با هم دارد، سمپاد نقطه آغاز است و گامهای بزرگی باید برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه تنها راه رسیدگی به استعدادها، مدارس سمپاد نیست، ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اساسنامه جدیدی که چند سال قبل تصویب کرد، بر روشهای دیگر توجه به استعدادها تاکید دارد. بعضی از آمارها نشاندهنده این است که ضعف اصلی ما به دهکهایی از جامعه مربوط میشود که به آنها در شهرهای بزرگ که مدارس سمپاد آنجا هستند، دسترسی نداریم؛ از این رو باید برای این امر راههای دیگری اندیشیده شود.
این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بین سهم دهکهای چهار، پنج، شش و هفت ما در رتبههای برتر کنکور با سهم دهکهای چهار، پنج، شش و هفت کشور فرانسه در مدارس و دانشگاههای خاص این کشور تفاوت معنادار و قابل توجهی نمیبینیم، بلکه نگرانی در خصوص دهکهای یک تا سه ما تشدید میشود، در واقع بخشی از درخواست از دولت به منظور رایگان شدن تحصیل دهکهای یک تا چهار در مدارس سمپاد، به همین امر بازمیگردد.
وی درباره اهمیت مصوبه اخیر دولت درباره رایگان شدن تحصیل پذیرفتهشدگان مدارس سمپاد که جزو چهار دهک پایین هستند، گفت: این مسئله شهریه اتفاق مهمی را رقم خواهد زد؛ از تضعیف مدارس در مناطق محروم جلوگیری میکند و شانس موفقیت بچهها را در مراحل بعدی افزایش میدهد.
نظر شما