رشد گردشگری سلامت موفقیت‌آمیز بوده است؟

آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای رشد گردشگری سلامت صورت گرفته اما کافی نبوده است و کشورهایی از جمله هندوستان گردشگران بسیاری را در حوزه سلامت جذب کرده است؛ حتی از کشورهای مسلمان، گاهی بخش اعظمی از بیماران علی رغم برخی تفاوت‌های فرهنگی به هندوستان مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولویت نخست دولت سیزدهم همکاری با کشورهای همسایه است؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته میزبان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حوزه گردشگری سلامت بود که نشان دهنده ظرفیت بالای گردشگرپذیری این حوزه است.

تأثیر تحریم‌ها بر جذب گردشگر سلامت

علی دباغ، عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه درآمد خالص گردشگران سلامت را تنها با استفاده از ظرفیت‌های خالی موجود نظام سلامت می‌توان به معادل روزی حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام افزایش داد، اظهار کرد: در حال حاضر سالانه حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به کشور ما می‌آیند که اگر هر کدام متوسط ۲ هزار دلار در کشور خرج درمان و همین اندازه هزینه اقامت و رفت و آمد کنند، نزدیک به پنج میلیارد دلار در حال حاضر در این حیطه درآمد کشور است.

وی افزود: اما می‌توان این عدد را به راحتی به حداقل ۱۸ میلیارد دلار یعنی حداقل سالانه معادل ۱۸۰ میلیون بشکه نفت یا روزی حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خالص بدون در نظر گرفتن هزینه‌های استحصال نفت در نظر گرفت و البته تنها با استفاده از ظرفیت‌های خالی موجود نظام سلامت؛ زیرا ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان کشور حدود ۷۰ درصد است و در حال حاضر ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که می‌توان با کمی برنامه‌ریزی در داخل و خارج کشور، این درآمد هنگفت را برای کشور ایجاد کرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: می‌توان به گردشگری سلامت در آینده خوش‌بین بود به شرطی که سعی و تلاش کرد، برای موفقیت باید ساز و کاری را تعریف کرده و آن را اجرایی و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم و برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف تمرکز کنیم. بودن یک ساز و کار مناسب برای پیشبرد اهداف کمک‌مان می‌کند تا به وضعیت بهتری نسبت به وضعیت فعلی برسیم و جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای رشد گردشگری سلامت صورت گرفته اما کافی نبوده است و کشورهایی از جمله هندوستان گردشگران بسیاری را در حوزه سلامت جذب کرده است؛ حتی از کشورهای مسلمان، گاهی بخش اعظمی از بیماران علی رغم برخی تفاوت‌های فرهنگی به هندوستان مراجعه می‌کنند.

دباغ گفت: تحریم‌ها در جذب گردشگر سلامت تأثیرگذار هستند، اما نه به حدی که مانع از ورود گردشگران شوند. اگر سیستم فعالی در این حوزه وجود داشته باشد می‌توان در زمینه گردشگری سلامت خوب عمل کرد.

وی افزود: گردشگری سلامت عبارت است از اینکه یک عده‌ای را در بیرون از مرز کشور ترغیب کنید تا اطمینان کنند که جان و سلامت خود را به دست نظام سلامت کشور مدنظر بسپارند، برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به برنامه‌ریزی منسجم است. در این راستا باید سفارتخانه‌های ما برای جذب گردشگران سلامت تلاش کنند و گردشگران را به مراکز درمانی داخل ارسال کنند. زیرساخت‌هایی همچون وبسایت‌ها و فضای مجازی برای تبادل اطلاعات بین بیماران و مراکز درمانی و سازمان‌های واسط بسیار تأثیرگذار و مهم هستند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: هنوز آن ساز و کار نظام ملی گردشگری سلامت شامل بخش‌های درمانی و بیمارستانی و ارتباطی داخلی و خارجی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت خارجه و وزارت بهداشت و درمان به تحقق اهداف مادی آن به صورت یکدست نشده‌اند و هماهنگی کامل وجود ندارد؛ لذا این ناهماهنگی منجر شده زنجیره جذب بیمار، انتقال آنها به داخل، ارائه خدمات مناسب خارج و داخل بیمارستانی، ترخیص و ادامه خدمات بعد از ترخیص و ارسال بیمار به کشور خودش تعریف نشده باقی بماند و زنجیره و نظارت نداشته باشد.

وی اضافه کرد: می‌توان نمایندگی بیمه‌هایی را زیرنظر نهادهای دولتی برای اعتماد بیماران خارجی دایر کرد که گذشته از برطرف کردن مشکلات آنان، اعتماد گردشگران سلامت را به ارائه خدمات جلب کرد و یا همزمان، صنعت بیمه هم به گردشگران سلامت ارائه خدمات کند و درآمد کسب کند.

دباغ در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی وجود دارد که نشان دهد دلالان در حوزه گردشگری سلامت چه سودی به جیب می‌زنند، اظهار کرد: آماری از میزان سود دلالان گردشگری سلامت به طور مستند در دست نیست، اما شنیده‌ها و دیده‌ها حاکی از این است که بخش مهمی از سود صنعت ارزشمند، به جیب دلالان می‌رود و این به دلیل نبود ساز و کار مناسب و نظام مشخص در این زمینه است.

وی درباره تبلیغات داخلی و خارجی در زمینه گردشگری سلامت گفت: در بستر فضای مجازی همه می‌توانند تبلیغ کنند، به عنوان مثال کشور ترکیه از طریق تبلیغات و فضای مجازی با کیفیت درمانی مشابه کشور ما یا حتی گاه پایین‌تر از آن و تعرفه‌های بسیار بالاتری که نسبت به کشور ما در نظام سلامت دارند، توانسته‌اند اعتماد گردشگران سلامت را به میزان بسیار بیشتری به خود جلب کنند. ما می‌توانیم با فراهم کردن بستر مناسب و بهره‌گیری از فضای تبلیغاتی و با توجه به تعرفه پایین نسبت به ترکیه، گردشگران زیادی را به کشورمان جذب کنیم.

تقویت دیپلماسی و گردشگری سلامت و ایجاد بازار دارویی در تاجیکستان

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ارتقا و گسترش گردشگری سلامت در کشور اظهار کرد: حوزه‌های زنان و زایمان، جراحی چشم، ارتوپدی، جراحی زیبایی، بیماری‌های قلب و عروق، اورولوژی، درمان‌های طبی غیرضروری، جراحی عمومی، سرطان‌ها و تروما بیشترین بیماری‌هایی بوده که موجب مراجعه گردشگران سلامت به ایران شده است.

وی افزود: هزینه پایین و کیفیت بالای درمان، تؤام با استفاده از فناوری‌های روز آمد دنیا، روش‌های جدید درمانی، مشترکات فرهنگی و تاریخی، دسترسی‌های آسان و جاذبه‌های گردشگری از عوامل انتخاب ایران برای دریافت خدمات درمانی از سوی گردشگران سلامت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران بیش از ۹۸ درصد نیاز دارویی خود را بر اساس توان داخلی رفع کرده است، تصریح کرد: این ظرفیت می‌تواند بازار خوبی برای صنعت دارویی ایران در کشورهای منطقه ایجاد کند.

کد خبر 675231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.