به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد بذرباش در حاشیه نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که در هتل اسپیناس شهرستان آستارا برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص تعیین تکلیف دو سد خداآفرین و اردوباد با مقامات آذربایجان توافقاتی انجام شد؛ لذا سهمیه آب مصرفی، احداث نیروگاهها و نصب تجهیزات نیروگاهی در سد خداآفرین که به دلیل اختلاف نظرها معطل مانده بود مقرر شد ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود.
وی افزود: طرف آذربایجانی در سد اردوباد سرمایهگذاری کرده است، اما طرف ایرانی به خاطر برخی مشکلات زیستمحیطی که تا حدودی هم صحیح هست، معطل مانده است که در این نشست مقرر شد ظرف یک ماه آینده نظر سازمان حفاظت محیطزیست کشورمان اعلام شود و تلاش میکنیم موانع موجود رفع شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در خصوص مسیر ارتباطی که از منطقه آقبند وارد خاک جمهوری اسلامی ایران میشود، پیشنهاد شد این مسیر از جلفا خارج شود، قرار شد موضوع به دولت آذربایجان منتقل شود که امیدواریم با نظر مثبت مقامات این کشور هرچه سریعتر این طرح و ساخت این پل مرزی که بر عهده جمهوری آذربایجان است عملیاتی شود، البته بعد از اینکه نقطه صفر مرزی از سوی وزارت خارجه تعیین شد، عملیات احداث این پل ظرف یک هفته آغاز میشود.
بذرپاش با بیان اینکه در حوزه انرژی از جمله موضوع میدان نفتی البرز و سوآپ گاز توافقات خوبی با کشور آذربایجان صورت گرفت و مقرر شد نظرات خود را سریعتر اعلام کنند، تصریح کرد: در حوزه دفاعی نیز توافقات خوبی انجام و قرار شد در این بخش همکاریها نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد و حداقل به سطح قبل از اتفاقی بدی که بین دو کشور و در سفارت آذربایجان اتفاق افتاد برگردد و روابط بتواند به تراز قابل قبولی برسد.
وی تاکید کرد: در مجموع پس از مدتها این سطح از روابط بین دو کشور برقرار شد، در این نشست استانداران گیلان و اردبیل حاضر بودند، برای حذف زوایدی که روابط را کاهش داده است پیشنهاداتی ارائه دادند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح احداث خط ریلی پنج کیلومتری در پارسآباد و اتصال آن به شبکه ریلی آذربایجان از مباحث خوبی بود که در این نشست مطرح شد، با اجرای این طرح و احداث بارانداز در پارسآباد میتوان از طریق جاده کالاها را از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران حمل کرد که فرصت بسیار خوبی در حوزه ترانزیت کالا خواهد بود.
بذرپاش اضافه کرد: بارانداز ریلی که طی قراردادی بلندمدت با کشور آذربایجان توافق شده بود متعلق به گذشته و چند سال قبل است، این بارانداز اکنون نیاز به سرمایهگذاری بیشتری دارد و باید سرمایهگذاریها حدود ۶۰ درصد افزایش یابد و طرف آذربایجانی درخواست داشت که میزان بهرهبرداری بیشتر شود که قرار شد این پروژه مشترک ظرف دو ماه آینده افزایش سرمایهگذاری و زمان بهرهبرداری از سوی آذربایجان مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: خط آهن رشت آستارا نیز که در حال احداث است به این بارانداز متصل میشود و طی سالهای آینده بارانداز پرکاربرد و به نامی در منطقه خواهد شد، به منظور توسعه بارانداز و افزایش زیرساختها باید سرمایهگذاری بیشتر در بارانداز انجام دهیم تا آماده پذیرش کالا در آن مقیاس باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح ساماندهی کامیونها و نوبتدهی از مبدا که قرار بود در اردیبهشتماه اجرا شود اما تاکنون عملیاتی نشده است، گفت: این دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای ابلاغ شده است و باید حتماً انجام شود، راه دیگری وجود ندارد، باید سایر پایانهها را نیز به مدار آورده تا بتوانیم تقاضا را از مبدا مدیریت کنیم تا تجمع کامیونها کمتر شود، این موضوع را تا پیش از آغاز فصل پیک صادرات پیگیری میکنیم و امیدواریم در این زمینه به نتایج خوبی برسیم.
نظر شما