به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهمترین طرحهایی که ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مطرح شد، راهاندازی و توسعه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای ارائه خدمات برخط مردم ایران بود تا در راستای این مهم اقدامات در نهادها و دستگاههای اجرایی برای مردم تسهیل شود، همچنین از دیگر اهداف اجرای این طرح گامی به سوی توسعه فناوری و اطلاعات بود.
هوشمندسازی تأمیناجتماعی از راهبردهای این سازمان است
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی و پیشرانی فناوری اطلاعات از راهبردهایی است که در راستای ایجاد تحول در سازمان با جدیت پیگیری میشود، تحول به معنی این است که دگرگونی را در همه وجوه سازمان شاهد باشیم و پیشرانی حوزه فناوری اطلاعات در تحول به معنی نقش و جایگاه مهم این حوزه در بسترسازی برای تحول است.
وی افزود: با ظرفیتی که از حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی میشناسیم و ظرفیت و دانش تخصصی موجود در سازمان، اهداف راهبردی سازمان را مبتنی بر واقعیت طراحی کردیم. هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی و پیشرانی فناوری اطلاعات از راهبردهای سازمان است که در راستای ایجاد تحول بزرگ در سازمان با جدیت پیگیری میشود؛ تحول به معنی این است که دگرگونی را در همه وجوه سازمان شاهد باشیم و پیشرانی حوزه فناوری اطلاعات در تحول به معنی نقش و جایگاه مهم این حوزه در بسترسازی برای است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی تصریح کرد: در بسیاری از موارد، یکی از موانع پیشرفت تحولی قانع شدن به رشد متوسط است. برای تحول نباید به رشد متوسط قانع شویم. فناوری و رویکردهای نوین در استفاده از ظرفیتهای خلاقانه راهگشا است، اگر سازمان در زمینه توسعه خدمات و گسترش جامعه تحت پوشش بهدنبال اجرای برنامههای تحولی است، ظرفیتهای فناوری اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه فناوری بسترساز جهش و تحول است.
وی با بیان اینکه تأمیناجتماعی سازمانی منحصربهفرد با تنوع و گستردگی خدمات است، ادامه داد: در تأمیناجتماعی کارهای بزرگ و ارزشمندی انجام میشود، باید به ابعاد فعالیت این سازمان بزرگ و پیچیده توجه ویژه داشته باشیم و در همه برنامهها به گستردگی این سازمان توجه کنیم. این سازمان بزرگ با اطلاعات متنوعی که از مخاطبان مختلف در اختیار دارد، در مواقعی ممکن است مورد طمع دشمنان واقع شود که باید برای مقابله با آن و مبارزه با دشمنان در صورت بروز حملات سایبری آمادگی کامل داشته باشیم.
موسوی استفاده از ظرفیت چت هوشمند را از نوآوریهای ارزشمند حوزه فناوری اطلاعات این سازمان دانست و گفت: کار ارزشمندی برای بهرهبرداری مطلوب از این فناوری انجام شده است که موجب تسهیل ارتباط سازمان با خدمتگیرندگان خواهد شد.
۹۵ درصد دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند
پیشتر نیز عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اکنون ۹۵ درصد دستگاهها به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شده و ۵۰ درصد خدمات آنها از این طریق ارائه میشود، گفت: هدفگذاری امسال افزایش این شاخص به ۱۰۰ درصد است.
وی درباره مدیریت سبز در وزارت ارتباطات افزود: یکی از مهمترین بحثهایی که در دنیا در حوزه حفظ محیط زیست مطرح است، هوشمند و الکترونیکی شدن خدمات است که میتواند منجر به کاهش سفرهای درون و برونشهری شده و از این طریق کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندهها را در پی خواهد داشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال گذشته اتفاق بزرگی که افتاد این بود که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راهاندازی شد، تصریح کرد: هدفگذاری امسال این است که ۱۰۰ درصد این خدمات از این طریق ارائه شود و ۲۰ درصد خدمات دولت هم هوشمند شود یعنی مردم خدمات را بدون هرگونه مراجعه حضوری، بدون ارسال مدرک و بدون دخالت عامل انسانی از دولت بگیرند.
زارعپور خاطرنشان کرد: این اتفاق غیر از مزایای دیگری مانند حذف امضاهای طلایی و حفظ کرامت مردم، مزایایی چون کاهش سفرهای غیرضروری مردم نیز خواهد داشت که منجر به بهبود شرایط زیستمحیطی خواهد شد.
نظر شما