نمایش «زاده قوس فلک» را با افتخار در اصفهان اجرا خواهم کرد

منتخب نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک گفت: در صورتی که شرایط برای اجرا در زادگاهم، شهر اصفهان فراهم شود در آنجا نیز اجرا خواهیم داشت، چرا که این نمایش برای اصفهان و بزرگداشت این شهر به عنوان نگین هنر کشور مناسب است.

عاطفه نقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نوزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران_مبارک با حضور بیش از ۱۵۰ گروه نمایشی راه‌یافته به جشنواره آغاز شد و در نهایت با راه‌یابی ۱۲ گروه منتخب در بخش فضای باز آغاز به کار کرد.

وی افزود: نمایش «زاده قوس فلک» در بخش تئاتر خیابانی، در شش بخش جشنواره کاندید شد و در نهایت از بین ۱۲ گروه نمایشی، حائز سه رتبه برتر بهترین کارگردان، بهترین موسیقی و بهترین طراح و سازنده عروسک شد.

کارگردان نمایش عروسکی زاده قوس فلک تاکید کرد: این نمایش با هدف شناسایی اصفهان به عنوان شهری که دارای پیشینه کهن، نماد و تاریخ تولد در تقویم کشور است طراحی و ساخته شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس مستندات تاریخی، خشت اول اصفهان در آذرماه نهاده شده و با احداث باروی حفاظتی به جهت تضمین امنیت آن در دوران دیلمیان به شهر تبدیل شد؛ برپایی این باروی امنیتی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اصفهان شناخته می‌شود.

نقوی خاطرنشان کرد: نگاره تاریخی نقش‌بسته بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه، آن را به عنوان نماد اصفهان معرفی می‌کند.

وی اظهار کرد: نمایش عروسکی زاده قوس فلک اصفهان، در واقع به صورت سمبلیک گردش خورشید را در چهار سمت شمال، جنوب، شرق و غرب و در مرکز ایران نشان می‌دهد که در این چهار سمت، عروسک‌های این اقوام با لباس و پوشش خاص حضور دارند و به سبک ماروت ساخته شده‌اند.

کارگردان نمایش عروسکی زاده قوس فلک گفت: در این نمایش نماد اصفهان که در قلب ایران قرار دارد، با تکنیک لایتینگ ساخته شده است. خورشید ابتدا از سمت شرق ایران طلوع می‌کند و در هر سمتی که قرار می‌گیرد، بخشی از مراسم آئینی آن منطقه، توسط چهار عروسک اجرا می‌شود، در پایان بعد از گذشت یک روز و آغاز روزی دیگر خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد که با کمک مراسم قاشق‌زنی، خورشید از تسخیر اژدها که در باورهای قدیم مردم ایران و اصفهان بوده است، نجات پیدا می‌کند.

وی افزود: این نمایش توسط ۹ عروسک‌گردان به همراه یک بازیگر که خودم هستم، اجرا می‌شود، به‌طوری که چهار عروسک‌گردان نماد، یک عروسک‌گردان خورشید و چهار عروسک‌گردان برای عروسک‌های ماروت مرد خراسانی، زن جنوبی، مرد کردی و زن شمالی به روی صحنه می‌روند.

نقوی ادامه داد: نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک از هشتم تا هجدهم تیرماه سال جاری در تالار تئاتر شهر تهران برگزار شد و نمایش عروسکی زاده قوس فلک یازدهم، دوازدهم و سیزدهم تیرماه از ساعت ۲۰:۳۰ به اجرا درآمد.

کارگردان نمایش عروسکی زاده قوس فلک تاکید کرد: در صورتی که شرایط برای اجرا در زادگاهم، شهر اصفهان فراهم شود، در آنجا نیز اجرا خواهیم داشت، چرا که این نمایش برای اصفهان و بزرگداشت این شهر به‌عنوان نگین هنر کشور مناسب است.

کد خبر 672428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.