تاثیر کیفیت آموزش پزشکی بر توسعه توریسم‌درمانی

کیفیت آموزش پزشکی ایران موجب توسعه توریسم‌درمانی در کشور شده است، آموزش باید پویا و به‌روز باشد و آیین‌نامه‌ها بر اساس شرایط، مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشوری به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفته‌تر بهداشتی و درمانی سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود؛ در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر و بهتر خدمات در سایر نقاط دنیا است.

توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کمترتوسعه‌یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود اما توریست کشور دیگر را ترجیح می‌دهد.

خدمات ارائه شده در توریسم پزشکی متفاوت است و به انتخاب گردشگر بستگی دارد، از خدمات ساده دندان‌پزشکی تا عمل جراحی‌های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب یا جراحی‌های زیبایی قابل ارائه است و محدودیتی در آن نیست.

همچنین فراهم شدن و تقویت زیرساخت‌های لازم در تمام زمینه‌ها برای جذب گردشگر و توریسم‌درمانی موضوع بسیار مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کیفیت آموزش پزشکی ایران موجب توسعه توریسم‌درمانی شده است

ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت از اعلام فراخوان جذب ۳ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد: فراخوان به صورت چندمرحله‌ای و با توجه به نیاز مناطق انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری سال ۱۴۰۲ و ارتقای شرایط رفاهی دستیاران افزود: دولت سیزدهم، طرحی برای افزایش حقوق دستیاران به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد تا آنها نیز همچون پزشکان عمومی، حقوق دریافت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش یک کار تخصصی است و تغییرات باید به صورت کارشناسی انجام شود، تصریح کرد: کیفیت آموزش پزشکی ایران موجب افتخار و توسعه توریسم‌درمانی در کشور شده است، آموزش باید پویا و به‌روز باشد و آئین‌نامه‌ها بر اساس شرایط مورد بازنگری قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای نمونه می‌توان به افزایش جذب فلوشی  در سال ۱۴۰۱ بر اساس انجام مصاحبه ساختارمند، لحاظ شدن دو رشته جراحی قلب و جراحی توراکس در آزمون دستیاری و شرکت در آزمون دستیاری رشته طب اورژانس و بیهوشی بدون گذراندن طرح اشاره کرد.

باقری‌فرد گفت: برای خودکفایی در نیروی انسانی باید از نیروهای بومی استفاده کرد و با شایسته‌سالاری برای ارائه خدمت به مردم مناطق محروم اقدام شود.

وی با اشاره به بازنگری آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی بر اساس عملکرد و تأثیر افراد در آموزش و تقویت جایگاه دانشگاه خاطرنشان کرد: راه‌اندازی رشته‌ها هم بر اساس نیاز کشور و با مشاورت اعضای بورد انجام می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام حمایت برای توسعه آموزش در مناطق محروم، ادامه داد: طی تفاهم‌نامه با معاونت توسعه، به‌روزرسانی ناوگان آزمایشگاهی علوم پایه در دستور کار قرار دارد.

ظرفیت اصفهان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت

پیش‌تر نیز زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت را دارد و چنانچه این موضوع مورد توجه مسئولان و مدیران ملی قرار گیرد، می‌تواند به بخش قابل‌توجهی از نیازهای بهداشتی و درمانی منطقه و کشورهای همسایه پاسخ دهد.

وی افزود: استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور، توپوگرافی ویژه، آثار و ابنیه تاریخی ثبت شده ملی و جهانی و مرکز تولید صنایع‌دستی همواره مورد توجه بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی بوده است، اما در سال‌های گذشته نسبت به موضوع مدیکال توریسم یا گردشگری سلامت در استان اصفهان بی‌توجهی شده است و شیوع کرونا نیز این عقب‌ماندگی را تشدید کرد که باید هرچه سریع‌تر جبران شود.

کد خبر 671945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.