به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن عبدلیان پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، اظهار کرد: در خصوص مباحث کارشناسی و وکالت، فعالیتهای بسیار خاصی در مرکز وکلا در حال انجام و درحالحاضر اقدامی ملی به عنوان زنگ حقوق در مدارس در دست آغاز است.
وی افزود: با توافق انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، زنگی متناسب با مقاطع تحصیلی و شرایط سنی دانشآموزان در مقاطع تحصیلی که تحصیل میکنند، در نظر گرفته و سرفصلهایی متناسب با سن و مقاطع تحصیلی آماده شده است و وکلا آموزش دیدهاند تا در مدارس حاضر شوند و در تمام مقاطع در زنگ حقوق به صورت روشهای نوین تدریس مباحث حقوقی را متناسب با سن فرزندان به آنها آموزش دهند. به زودی زنگ حقوق در مدارس عملیاتی و اجرایی خواهد شد و فعالیتهای مقدماتی آن انجام شده است.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به ارائه خدمات توسط نرمافزار حقوق عامه، تصریح کرد: نرم افزار کاربردی حقوق عامه بسیار پیشرفته و حدود یک سال بر این نرمافزار کار شده است. بر اساس دریافتهایی که از خواستههای مردم در طرح وکلا با مساجد و سامانه ۱۲۹ داشتهایم سوالات پرتکرار حقوقی مردم را دریافت کردهایم و درحالحاضر حدود ۳۰۰ عنوان حقوقی احصا کردهایم و در حال افزایش نیز هستیم.
وی خاطرنشان کرد: افراد با نصب این نرم افزار، میتوانند به اطلاعات حقوقی دسترسی داشته باشند و پس از ورود فهرست موضوعی را انتخاب کنند. مطالب به صورت نوشتاری و گفتاری توسط اساتید و وکلای برجسته در این نرم افزار وجود دارد.
طراحی برنامه زنگ قانون در مدارس اصفهان با هدف مدیریت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
مهدی نمنبات؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس، کمک به نوجوانان و یاری آموزش و پرورش همه، گام در میدان گذاشته و وارد صحنه شدهاند و این اتفاق مثبتی محسوب میشود.
وی با اشاره به طرحهای در دست اجرا در حوزه آسیبهای اجتماعی، افزود: طرح مرهم یکی از طرحهای آموزش و پرورش برای کاهش آسیبهای اجتماعی است به ویژه در موضوع خودکشی که ابتدا به صورت آزمایشی در آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اصفهان و سپس در سراسر استان اجرا شد و میکوشد با مراقبت راهبردی همدلانه زمینه را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی فراهم کند.
وی با اشاره به اهمیت شیوه برقراری ارتباط با دانشآموزان، تصریح کرد: معلمی در کلاس و میان دانشآموزان محبوبتر و موفقتر است که بتواند بهتر با دانشآموزان ارتباط بگیرد.
نمنبات در خصوص لزوم هویتبخشی به دانشآموزان، گفت: این موضوع باید در دستور کار معلمان باشد، زیرا آموزگاران تأثیر بسزایی در مدیریت دانشآموزان دارند و میتوانند با هویت دادن به دانشآموز مانع حرکت آن در مسیر نادرست شوند.
وی پیرامون اینکه با هدف مدیریت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مشکلات این حوزه، اقدام به طراحی برنامه زنگ قانون کردیم، افزود: این طرح ابتدا به صورت آزمایشی و با کسب موفقیت در تمام مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان اجرا خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضطراب، پرخاشگری، خودکشی، اعتیاد، بدسرپرستی و بیسرپرستی را از جمله مهمترین آسیبهای اجتماعی موجود در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت بسیاری در میان دانشآموزان و فرهنگیان برای فعالیت وجود دارد اما نیازمند اقدام و حمایت است.
نظر شما