به گزارش ایمنا، استارت آپ کربن ریورز (Carbon Rivers) معتقد است که گرافن (یک ماده تازه کشف شده به شکل لانه زنبوری بوده که ضخامتی به اندازه یک اتم دارد) افزوده شده به لاستیکها میتواند جایگزین ماده شیمیایی سمی ۶PPD شود، این در حالی است که فشار بر صنعت خودروسازی برای از بین بردن این ترکیب شیمیایی که آبها را آلوده کرده و برای برخی از ماهیها کشنده است، افزایش یافته است.
انتظار میرود کالیفرنیا اولین ایالتی باشد که از سازندگان تایر میخواهد که به دنبال جایگزینی برای ۶PPD (یک آنتیاکسیدان که به طور گسترده در صنعت لاستیک استفاده میشود) باشند.
این ماده آنتی اکسیدان و ضداوزون امروزه در همه لاستیکها یافت میشود زیرا این ترکیب تایر را تثبیت میکند و ترک خوردگی را کاهش میدهد، اما تحقیقات علمی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ماده شیمیایی ۶PPD مقصر مرگ و میر دسته جمعی ماهی قزل آلا کوهو در سواحل غربی آمریکا است.
کربن ریورز، مستقر در ناکسویل تنسی، میگوید افزودن نانوساختارهای گرافنی به لاستیکها میتواند انتشار گازهای گلخانهای را تا ۲۸ درصد کاهش دهد و جایگزین بخش زیاد یا همه ۶PPD شود.
تایرسازان برای یافتن راه حلی تحت فشار هستند زیرا وزن بالاتر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به این معنی است که مقادیر ۶PPD آزاد شده در تماس تایرها با جاده در حال افزایش است.
دیوید مورگان، مدیر ارشد کربن ریورز، گفت که آزمایش انجام شده با استفاده از ساختارهای گرافنی در لاستیکها کاهش فوقالعاده ۶PPD را نشان داده است.
مورگان گفت که این شرکت در حال کار با سازمانهای مختلف بوده و آزمایشها میتواند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ آغاز شود. احتمالاً گرافن این شرکت میتواند تا سال ۲۰۲۵ در تایرهای خودروها مورد استفاده قرار گیرد.
مورگان اضافه کرد: ما چند گفتگو اولیه با سازندگان تایر داشتهایم. ما دوست داریم این نتایج را در محصولات تجاری ببینیم.
وی تاکید کرد: گرافن به دلیل خواصی از جمله استحکام زیاد، انعطافپذیری و رسانایی حرارتی به عنوان یک ماده فوقالعاده در نظر گرفته میشود. گرافن یک ماده ایمن است که میتوان آن را با قیمت پایین به تایرها اضافه کرد.
سخنگوی شرکت پیرلی (Pirelli) خاطرنشان کرد: این شرکت سازنده تایر در مورد گرافن و سایر مواد پیشرفته تحقیق کرده است و آن را به عنوان جایگزینی برای ۶PPD بررسی خواهد کرد.
وی افزود: البته در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه گرافن بتواند جایگزین مناسبی برای ۶PPD در تایرها باشد، وجود ندارد، بنابراین جدول زمانی سال ۲۰۲۵ برای کاربرد صنعتی آن واقعبینانه به نظر نمیرسد.
وی گفت: در مورد این فناوری پیرلی با تولیدکنندگان مواد پیشرفته در تماس بود، اما نامی را فاش نکرد. برخی از سازندگان لاستیک در حال حاضر از گرافن برای بهبود سرعت، چسبندگی، دوام و مقاومت در برابر پنچر شدن استفاده میکنند، اگرچه تولیدکنندگان غربی با توجه به اینکه چین حدود ۶۵ درصد از عرضه جهانی گرافیت مورد نیاز برای تولید گرافن را کنترل میکند، نگران مسائل مربوط به وابستگی هستند.
منبع: ایرنا
نظر شما