به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه در دنیایی که تبلیغات روزبهروز پیرامون ما را بیشتر احاطه میکند، یکی از قالبهای پربازدید، آگهینماهای (بیلبورد) شهری است؛ طیف گسترده مخاطب، مهمترین ویژگی این نوع از تبلیغات است که باعث شده همزمان مورد توجه مجموعههای تجاری و مدیران شهری باشد.
از سوی دیگر اهمیت پیدا کردن روزافزون فرهنگ شهروندی و از آنجا که یکی از ویژگیهای شهرهای جدید، تعاملی شدن شهر و شهروندان است، از دهه ۸۰ آگهینماها در سطح کلانشهر اصفهان بستری برای فرهنگسازی و آموزش بوده و طی سالها بهطور مستمر نکاتی برای ارتقای فرهنگ شهروندی با ایدههای منحصربهفرد را در منظر عموم قرار داده است.
طرحهایی که از ترفندهای مختلفی برای جذب و اثرگذاری بهره میبرند و بهواسطه استمرار در طول سال توانسته با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند، بهطوریکه شهروندان معمولاً پس از هر طرح جدید بازخورد آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند.
در ادوار مختلف بعضی از طرحهای اکران شده در سطح شهر حاشیههایی نیز به همراه داشته و به دلایل مختلف مورد انتقاد قرارگرفته است؛ ازجمله سال گذشته تبلیغات شهری در دو نوبت واکنشهای زیادی در شبکههای اجتماعی به دنبال داشت، مورد اول طرحهایی بود که خبر از تغییر زمان جمعآوری زباله میداد، با جملاتی همچون "از این به بعد شنبه زوجه"، "از این به بعد یکشنبه فرده" و "از این به بعد جمعه تعطیله" که با ترفند تبلیغات انتظاری مخاطب را آماده اطلاعرسانی در خصوص زمان جدید جمعآوری زباله میکرد.
طرح پر سروصدای دیگر در مذمت سگ گردانی بود، "جای مو توی غذا نیست"، "جای سطل زباله وسط میز پذیرایی نیست" "جای میز غذاخوری توی دستشویی نیست"، جملاتی که از سوی منتقدان «مشمئزکننده» توصیفشده بود، درحالیکه مقصود اصلی جملات "جای سگ توی پاساژ و بازار نیست" و "جای سگ توی خیابان و پیادهرو نیست" بود.
در آخرین مورد طرحهایی از سوی فرهنگسرای رسانه در سطح شهر اکران شده که تلاش دارد در حوزه سواد رسانه نکاتی را به شهروندان گوشزد کند، طرحهای اکران شده با استفاده از سوژه پردازی با محوریت پرندگان بعضی از کارکردها یا کژ کارکردهای رسانه را به مخاطب یادآوری میکند.
طرحهای جدید، واکنش اصحاب رسانه را به دنبال داشت؛ تعدادی از این کاربران در شبکههای اجتماعی تبلیغات جدید را برای رسانهها «توهینآمیز» تلقی کردند و از اینکه شهرداری «همه رسانهها را با یک چوب زده» گلایه کردند، به اعتقاد آنها باید جملات بهصورت کاملتر نوشته و میان رسانههای معاند و رسانههای فعال کشور تفکیک ایجاد میشد.
پیگیریهای خبرنگار ایمنا نشان میدهد به دلیل تکدر خاطر اصحاب رسانه، شهرداری اصفهان با نظرخواهی از خود جامعه رسانهای بنا دارد طرحهای مذکور را بهنوعی اصلاحکرده تا برداشت سوئی متوجه رسانههای فعال و سختکوش کشور نباشد.
در همین رابطه بهناز عابدی، مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از ظرفیتهای موجودی که میتوان از بستر آن جهت انتقال پیام به شهروندان استفاده کرد، تبلیغات محیطی است که بخشی از این تبلیغات در اختیار مدیریت شهری و بخش دیگر در اختیار بخش خصوصی است.
وی افزود: در واقع ما میتوانیم از طریق دو بستر، پیامهای فرهنگی، آموزشی و هنری خود را به شهروندان منتقل کنیم یک بستر شبکههای اجتماعی و دیگری بستر تبلیغات شهری است که تبلیغات شهری یکی از بسترهای مناسبت برای این اقدام است زیرا همیشه و در دورههای مختلف، موافقین و مخالفینی نسبت به طرحها و محتوای آن بوده است که نشان میدهد تبلیغات شهری توسط شهروندان رصد و دیده میشود.
هدف تبلیغات رسانههای معاند بوده است
مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت تبلیغات شهری که از آن بهعنوان گالری شهری هم یاد میشود، مرکز تخصصی رسانه با توجه به رسالتی که در حوزه آموزش و ارتقای سواد رسانهای شهروندان دارد از این ظرفیت استفاده و از هفته گذشته تبلیغات مرتبط با آشنایی شهروندان با ماهیت تکنیکهای عملیات روانی رسانههای معاند جمهوری اسلامی ایران بر روی مخاطبان را در تبلیغات شهری شروع کرد.
وی ادامه داد: در این تبلیغات سعی شد که تکنیک عملیات روانی رسانههای معاند که همه بر اساس متد علمی بوده و به دنبال دوقطبی سازی و آشوب جامعه هستند را به شهروندان آموزش دهیم تا شهروندان بیشتری نسبت به این تکنیکها آگاه شوند. منتهی با توجه به اینکه امکان دارد برخی از شهروندان روزانه در معرض این پیامها و تکنیکها توسط این رسانهها باشند، در مرحله اول تبلیغات شهری عنوانی از رسانههای معاند نیاورده شد تا شهروندان در مقابل این تبلیغات گارد نگیرند و محتوا و ماهیت پیام را بپذیرند.
عابدی اضافه کرد: در واقع تبلیغات شهری در حوزه تکنیکهای عملیاتی رسانهها معاند در چند فاز اجرا میشود که فاز اول آن بدون اینکه از عنوان رسانههای معاند نام برده شود؛ آغاز شد و قرار است در فاز بعدی اطلاعات تکمیلی و عنوان رسانههای معاند در تبلیغات اضافه شود اگر ما در فاز اول تبلیغات شهری عنوان رسانههای معاند را میآوردیم آن انتقال پیام بهصورت اثربخش بر روی مخاطبان صورت نمیگرفت و حتی برخی افراد نسبت به آن گارد میگرفتند.
وی اضافه کرد: پیامها و طراحهای گرافیکی که برای تبلیغات شهری با عنوان رسانه استفاده شد ماحصل یک تیم فکری از افراد صاحبنظر در حوزه علوم ارتباطات و رسانه است و با همفکری آنان این طرحها و محتواها انتخاب شد و اعضای اتاق فکر از روی دلسوزی و دغدغهای که داشتند این طرحها و جملات را انتخاب کردند.
قصد توهین به رسانههای داخلی را نداشتیم
مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه شهرداری اصفهان در رابطه با واکنش برخی اصحاب رسانه نسبت به این تبلیغات، اظهار کرد: مجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بهویژه فرهنگسرای تخصصی رسانه خدای ناکرده قصد توهین یا زیر سوال بردن زحمات رسانههای داخلی و اهالی رسانه استان و شهر اصفهان را نداشته و ندارد و سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان و مجموعه فرهنگسرای تخصصی رسانه همواره کوشیده است، برنامهها و رویداداهای متنوعی و مرتبطی را بهپاس زحمات اهالی رسانه استان برگزار کند و هیچ قصد و غرضی در تبلیغات شهری برای توهین و یا زیر سوال بردن رسانههای داخلی بهویژه اهالی رسانه استان و شهر اصفهان وجود نداشت و ندارد.
وی در رابطه با ورود مرکز تخصصی رسانه به حوزه تئاتر خیابانی، گفت: این مرکز سعی میکند برای انتقال پیامش به مخاطبان در حوزه سواد رسانهای از همه ظرفیتها استفاده کند که یکی از ظرفیتهای اثرگذار تئاتر خیابانی و زبان طنز است به همین جهت این مرکز در قالب مجموعه تئاتر خیابانی با عنوان «مدرسه خیابانی رسانه» به موضوعاتی همچون سواد شبکههای اجتماعی، سواد بازی و سواد رسانه پرداخته است که خوشبختانه شهروندان استقبال خوبی از این رویداد تاکنون داشتهاند.
نظر شما