به گزارش خبرنگار ایمنا، از اواسط هفته گذشته با آغاز بارشهای رگباری و سیلآسا باران در مناطق کوهستانی استانهای مازندران، البرز و سمنان، برخی محورها و مسیرهای این استان به دلیل جاری شدن رونآب مسدود شد.
شرایط نامناسب جوی به حدی بود که با هشدار مدیریت بحران استانداری مازندران بر اساس اخطاریه هواشناسی مبنی بر تقویت سامانه جریان شمالی و تشدید بارشها و کاهش دما، تمامی دستگاههای امدادی در این استان به حالت آماده باش درآمدند.
جاده چالوس نیز یکی از محورهای مهمی بود که گرفتار سیلاب شد و بارشهای رگباری به حجم ۱۴.۵ میلیمتر علاوه بر خساراتی که برای زیرساختها، منازل و اموال مردم به دنبال داشت، باعث گرفتار شدن مسافران در محور چالوس به کرج شد.
به نظر نمیرسد امکان بازگشایی این مسیر طی چند روز آینده فراهم شود
منوچهر غفاری، مدیرکل بحران استانداری البرز با اشاره به اینکه در سیل اخیر جاده چالوس حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو گرفتار شده بودند، اظهار کرد: پنج مورد از این خودروها به طور کامل در میان گل و لای مدفون شده و چند مورد هم در سد کرج گیر کرده بودند که خوشبختانه سرنشینان آنها نجات پیدا کردند.
وی افزود: بهواسطه ریزش سنگ، بیشتر تونلهای محور کرج-چالوس مسدود شده بود که با همکاری عوامل راهداری و سایر نیروهای اعزامی در حال حاضر تنها دو تونل مسدود است که تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.
مدیرکل بحران استانداری البرز گفت: وضعیت ریزش سنگ در تونل شماره ۲ این محور به گونهای است که تا سقف این تونل شاهد انباشتگی سنگ و خاک هستیم و بدیهی است تخلیه و ایمن سازی این تونل زمان بر خواهد بود. علاوه بر این، حدود ۱۰۰ متر از جاده هم بهطور کامل شکاف برداشته و از بین رفته و باید مجدد دیوارسازی و احداث شود.
وی تصریح کرد: علیرغم تلاش نیروهای مستقر در جاده، به نظر نمیرسد امکان بازگشایی این مسیر طی چند روز آینده فراهم شود، شرایط دسترسی محلی و بومی از مسیرهای جایگزین فراهم شده است. با توجه به استراتژیک بودن محور کرج – چالوس، تلاش میشود در کوتاهترین زمان ممکن بازگشایی صورت بگیرد و برنامه ریزی برای تأمین اعتبار مورد نیاز در حال انجام است.
غفاری در پاسخ به اینکه آیا این حادثه خسارت جانی داشته، گفت: طبق آخرین گزارشها تا کنون هیچ جسدی کشف نشده ولی جستوجو در این خصوص ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه بارش دیروز عصری که در این محور اتفاق افتاد شدید نبود، افزود: این بارش خسارت جدیدی به محور وارد نکرده است. با توجه به شرایط بحرانی تونل شماره دو و از بین رفتن بیش از ۱۰۰ متر از جاده کرج – چالوس نمیتوان زمان دقیقی برای بازگشایی آن اعلام کرد ولی امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.
تردد در جاده کرج - چالوس فقط برای افراد محلی است
سرهنگ پیمان کرمی رئیس پلیس راه البرز اظهار کرد: آزادراه تهران - شمال و جاده کرج - چالوس کماکان بسته است و فقط افراد محلی میتوانند با شناسایی مأموران مستقر در محور تردد کنند. افراد بومی ساکن خوزنکلا از میدان امیرکبیر و افراد ساکن بعد از تونل تکاور باید از آزادراه تهران-شمال تردد کنند.
وی افزود: جاده کرج -چالوس و آزادراه تهران - شمال تا اطلاع بعدی ممنوع است و مسافران اصرار به سفر از محور آزادراه تهران - شمال را نداشته باشند و از محورهای جایگزین رشت و هراز استفاده کنند.
آمادهباش نیروهای امداد و نجات البرز
احمد افضلی، معاونهماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، روز جمعه گفته بود: پس از اعلام هشدار سازمان هواشناسی کشور مبنی بر وقوع سیل در ۱۱ استان کشور، به دستور استاندار البرز تمام نیروهای امداد و نجات البرز ضمن استقرار در نقاط حادثه خیز از جمله محور کرج _ چالوس، در حالت آمادهباش کامل قرار گرفتند.
وی افزوده بود: نیروهای امدادی پنج نفر از افراد گرفتار در سیل را نجات دادند و تعدادی از مجروحان نیز توسط تیم اورژانس بهصورت سرپایی مداوا شدند.
معاونهماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با تاکید بر اینکه محور کرج _ چالوس تا اطلاع ثانوی مسدود است، گفته بود: در چند نقطه از این محور از ابتدای پیچ عسل کوک (شاندیز) تا انتهای تونل شماره پنج، جاده درگیر سیل شده و خسارتهایی به بار آورده است.
رسوبات ماشینها را با خود جابهجا کرد
علی شهبازی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز اظهار کرد: در پی بارش روز پنجشنبه هفته گذشته از سازههایی که احتمال بروز آسیب و خطر برای پایین دست خود را در استان داشت که شامل فشم، هیو، شلمزار ساوجبلاغ، خور، سفیدارک بازدیدی داشتیم، زیرا در پایین دست این حوزهها مراکز صنعتی و مسکونی، اراضی کشاورزی و همچنین راههای مواصلاتی قرار داشت که احتمال بروز آسیب برای این مناطق پیش بینی میشد.
وی افزود: تمام این سازهها عملکرد خوبی داشتند و هیچگونه خسارتی را در پاییندست خود نداشتند، اما در گزارشهایی که از جاده چالوس داشتیم متوجه بروز سیل در «نوجان دره سر» و محدوده شاندیز شدیم که در مسیر خروجی آبراههها قرار داشت.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: همچنین از وضعیت شهرستانک، ارنگه، کندر و سیجان جاده چالوس که سابقه سیل در آنها وجود داشت، از طریق دهیاریها و شوراها پیگیری کردیم که متوجه عملکرد مناسب سازهها در این مناطق و پایداری حوزهها شدیم.
وی تصریح کرد: ولی در بالادست رستوران شاندیز با برآورد کارشناسان جریانی در حال وقوع بود به طوری که جریان آب به ۲۵ مترمکعب رسید که به دلیل شیب بالای منطقه با میانگین بالای ۱۵۰ درصد و هوازدگی ایجاد شده و شرایط آب و هوایی، رسوباتی که دگرژنه شده بودند و آماده تخریب در دامنهها بودند با این حجم آب به حرکت دربیاید.
شهبازی افزود: حجم رسوبات در این منطقه بین ۳۰ سانتیمتر تا نیم متر بود که به دلیل شیب زیاد و رگبار شدید این رسوبات همراه آب شده و این آب همراه خود رسوباتی همچون سنگ و درخت را حمل کرد و وارد رستوران شاندیز شد، به طوری که ارتفاع رسوبات در این رستوران بین ۲.۵ تا سه متر بود و ماشینها را با خود جابهجا کرد و آسیب جدی به درختان زد.
وی خاطرنشان کرد: در این محدوده کانالی بود که آب در آن جاری میشد، اما حرکت رسوبات منجر به گرفتگی کانال شد و رواناب وارد جاده شد و منجر به شستن و ریزش جاده شد به طوری که حدود ۷۰ تا ۱۰۰ متر جاده کاملاً بریده شده بود و در دست تعمیر قرار گرفت.
خطر مجدد حرکت رسوبات وجود دارد
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: هنوز بعضی از دامنهها مستعد حرکت رسوبات هستند و اگر رطوبتش خشک شود و بیلی کار کند و سر و صدا ایجاد شود منجر به حرکت این رسوبات میشود که باید دامنهها لقگیری شود که بعضی از لکهها اولویت بالایی برای لقگیری دارد تا آسیبی وارد نشود.
وی اضافه کرد: سیل وقتی خالص باشد مشکلی ندارد، اما وقتی همراه با رسوب و گل و لای میشود قدرت چندبرابری ایجاد میکند و اگر بتوانیم با اقدامات آبخیزداری این رسوبات را بگیریم و دامنهها را تثبیت کنیم، در دامنهها و آبراههها آب خالص شود قدرت سیل کاهش مییابد.
شهبازی گفت: باید برای جلوگیری از هر گونه بحران در حوزههای آبخیز، مدیریت جامع حوزه آبخیز با همکاری دستگاههای مرتبط در حوزههایی همچون جاده چالوس و ساوجبلاغ که در پایین دست خود صنعت و جمعیت را دارد باید بهمنگیر، پل و سد ایجاد کرد.
اصغر بیات مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، نیز اظهار کرد: سازههای آبخیزداری در جاده چالوس عملکرد مثبتی داشته ولی سیلابهای اخیر در اثر بارشهای ناگهانی و شدید بهاری رخ داده که علیرغم خسارتهای مالی که داشته است، تا کنون خسارت جانی از آن گزارش نشده است.
وی افزود: حجم بالای جابهجایی رسوبات که در بخش آسارا در جاده چالوس رخ داده در اثر شدت بارندگی، شیب بسیار زیاد دامنهها و آبرهههای مشرف به پایین دست و همچنین وجود دامنههای فرسایش یافته بوده است.
خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی سیل به جاده چالوس
رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور نیز امروز با حضور در تونل شماره دو محور کرج-چالوس اظهار کرد: کار تخلیه تونل شماره دو الف و ب و فاصله بین این دو تونل به طول ۲۰۰ متر از روز جمعه توسط تیمهای راهداری از دو جبهه کاری در حال انجام است و امید است ظرف یک هفته آینده مصالح تخلیه شود.
وی با بیان اینکه ماشین آلات مورد نیاز برای تخلیه این تونلها تأمین میشود و باز هم اگر نیاز باشد فراهم خواهد شد، درباره خسارت سیل به جاده افزود: تا قبل از دسترسی به این نقطه، خسارت به محدودههای قبلی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، اما با دسترسی به این محدوده مشخص شد که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات خسارت وارد شده است. این میزان خسارت جدای از نیروی انسانی و ماشینآلات مورد نیاز است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در پایان گفت: هر چه جلوتر میرویم خسارت وارد شده دقیقتر ارزیابی میشود و احتمال دارد تا پایان کار کلیه خسارات وارد شده حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شود.
نظر شما