فیروزه مصطفوی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نخستین گام در راستای اهداف برنامه جوانی جمعیت، اظهار کرد: تصمیمگیری در ارتباط با فرزندآوری و ازدواج نباید به صورت ابلاغی و دستوری اتفاق بیفتد و بهتر است با برنامههای تشویقی خانوادهها را در خصوص فرزندآوری اقناع کرد.
وی افزود: لازم است رسانه برای تشویق مردم به امر ازدواج و فرزندآوری به سمت گروههای مختلف جامعه حرکت کند؛ برنامههای اختصاصی برای گروههای مختلف جامعه مانند افرادی که ازدواج نکردند یا به تکفرزندی اکتفا کردند یا در شرف ازدواج هستند در نظر گرفته شود و با آنها به گفتوگو بنشینند، همچنین به خواستهها و دیدگاههای آنها در برنامهسازی توجه کنند، لازم است بر اساس شرایط و میزان پیشرفت در این زمینه برنامهریزی شود و مسئولان امر به برنامهها و رفع خلأهایی که وجود دارد، بیش از پیش بپردازند.
متخصص سلامت اجتماعی تصریح کرد: اگر برش عمودی به جامعه بزنیم و نسلهای مختلفی را که در یک مقطع زمانی با آنها مواجه هستیم را مورد توجه قرار دهیم، خواهیم دید که در مورد دستیابی به اهداف برنامه جوانی جمعیت با دو نسل آخری مواجه هستیم که باید در تولید برنامه و محتوا بسیار مورد توجه قرار گیرند، نسلی که بهطور قطع از نظر دیدگاهها و خواستههایشان با نسلهای قبلی متفاوت است و اگر در برنامهسازی و تولید محتوای رسانه به آنها توجه نشود، رسانه در انجام رسالتش در برنامه جوانی جمعیت موفق نخواهد بود.
وی گفت: در برنامه جوانی جمعیت اعلام شده است که ۱۰ درصد از محتواهای رسانه باید به این امر اختصاص پیدا کند که رسانهها تاکنون به این امر به شکلهای مختلف پرداختهاند، گرچه به صورت دقیق تحقیق اختصاصی در این زمینه انجام نشده است، اما با یک نگاه کلی میتوان گفت که لازم است ارتباط برنامهریزان و متولیان رسانه با حوزههای مختلف تخصصی در دانشگاهها و جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مصطفوی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد رسانهها باید در حوزه برنامه جوانی جمعیت مخاطبشناسی دقیقتر و مطابق با دیدگاهها و خواستههای نسل مورد هدف داشته باشند، چرا که با روشهای کلیشهای نمیتوان به اهداف مد نظر رسید.
نظر شما