به گزارش ایمنا و به نقل از روابطعمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، سیدهادی ساجدی در نخستین گردهمایی طلاب زباندان این دفتر در سال جاری که به میزبانی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) برگزار شد، با اشاره به مباحث مربوط به جامعهشناسی توسعه در جهان و فرایندهای پیرامون آن اظهار کرد: در مسیر توسعه جهانی، چهار دوران سپری شده است. دوره اول توسعه در حوزه نوسازی و مدرنیته بود و تحت نفوذ اندیشههای پارسونز آغاز شد.
وی افزود: در این دوران کشورهای استعمارگر با مدیریت آمریکا، اقدام به نفوذ در فرهنگ و اندیشههای کشورهای ضعیف و مستعمره کردند تا افکار و عقاید این کشورها را با اندیشههای خود متناسب کنند. اوج این جریان در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ رواج پیدا کرد که مصادف با سلطنت پهلوی در کشور ما بود و در همین راستا پروژههایی در ایران نیز انجام میشد.
رئیس اداره امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی، جریان دیگری در مقابله با جریان اول توسعه از آمریکای لاتین به راه افتاد. چنانچه بیان شد در دوره اول توسعه، ایده اصلی اندیشههای نوسازی بر این مبنا استوار بود که اگر بقیه کشورهای جهان تمایل به رشد و پیشرفت دارند، باید از اندیشهها و مدلهای کشورهای توسعه یافته پیروی و تقلید کنند.
وی ادامه داد: جریان نوظهور آمریکای لاتین با عنوان مکتب وابستگی، شروع به مقابله با تفکرات کشورهای توسعهیافته کرد. این جریان معتقد بود منشأ تمام عقبافتادگی و مشکلات کشورهای مستعمره، حضور و دخالت کشورهای استعمارگر است و بهطور قطع بین یک کشور ضعیف و قوی ارتباط عادلانه و برابر برقرار نخواهد شد. لذا ایدههای قطع یا کمرنگ شدن ارتباط با کشورهای استعمارگر و تکیه بر خودسازی درونی، سالها بر اندیشهها حاکم شد.
ساجدی افزود: اما دوره توسعه بعدی با ظهور والرشتاین و نظریه نظام جهانی پا گرفت. او معتقد بود که ارتباطات بین کشورها باید بهگونهای باشد که نه کشور استعمارگر وجود داشته باشد و نه کشور مقاومتکننده؛ بلکه باید اندیشه نظام جهانی در کل دنیا حاکم شود. چرا که همه ما در یک نظام واحد جهانی زندگی میکنیم. تبعات این نظریه، سبب پیدایش تحولات گستردهای در حوزههای اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات شد. به عنوان مثال در حوزه اقتصاد شرکتهای چندملیتی شکل گرفت و ارتباطات جدید بهصورت فزایندهای گسترش پیدا کرد.
وی اضافه کرد: بعد از نظریه والرشتاین، نظریه جهانیسازی گلوبالیزیشن مطرح شد که همه جهان را بهمثابه دهکدهای قلمداد کرد که تمام جهانیان در آن کنار یکدیگر زندگی میکنند. بررسی سیر نظریههای بیانشده حاکی از حرکت جهان به سمت نزدیکی هرچه بیشتر اندیشهها، تفکرات و دیگر ابعاد زیست بشری است که با ایجاد بستر فضای مجازی سرعت این روند به شدت افزایش پیدا کرده است. اگر فضای متاورس، بلاک چین و هوش مصنوعی که هماکنون در برخی از کشورها به شکل پایلوت اجرا شده است، فراگیر شود، زندگی بشر کاملاً دگرگون خواهد شد.
این پژوهشگر حوزه بینالملل اضافه کرد: مبنای اندیشه بلاکچین که در حال فراگیر شدن است، مقابله با قدرت دولتها است. قدرت دولتها در اِعمال حاکمیت بر نظامهای مختلفی همچون ثبت اسناد و املاک، ازدواج، قراردادهای مالی و صدور مدرک و گواهینامههایی در حوزههای آموزش و رانندگی است که این نظامها سبب ایجاد اقتدار دولتها میشود. ایده اصلی بلاکچین، تمرکززدایی از دولتها است. بهطور مثال بلاکچین در حوزه آموزش معتقد است که دیگر نیاز به صدور مدرک تحصیلی از سوی دولت نیست، بلکه باید نظام جدیدی را تعریف کرد که در آن، خود افراد یکدیگر را تأیید و مدرک معتبر صادر کنند. در حوزه اقتصاد نیز ظهور ارزهای دیجیتال، سبب کاهش نفوذ دولتها در سیستمهای مالی میشوند.
وی اظهار کرد: جهان بهشدت به سمت بینالمللی شدن پیش میرود. فضای مجازی و گسترش ارتباطات باعث شده است که جهانیان، احساس کنند که همه در کنار یکدیگر زندگی میکنند. مثلاً اگر در کشوری حادثهای رخ دهد، بلافاصله، تمام مردم دنیا، اخبار مربوط به آن را دریافت خواهند کرد. این نحوه ارتباط، نشان میدهد که ورود به عرصههای بینالملل دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی قطعی است.
ساجدی ادامه داد: نکته امیدوارکننده در این تحولات، دسترسی همه افراد به تولید محتوا و ایجاد رقابت در این ساختار است. در این ساختارهای ارتباطی جدید که همه افراد امکان دسترسی به تولید محتوا دارند و افرادی که توان تولید محتوای فاخر و ارزشمند را داشته باشند، موفقتر و تأثیرگذارتر هستند که البته مکتب تشیع، توان پیشرو بودن در این ساختار ارتباطی را بهلحاظ برخورداری از معارف غنی، منابع ارزشمند علمی و میراث گرانقدر اهلبیت (ع) دارد.
وی بهعنوان مثال با اشاره به وقایع سفر اخیر دانشجویان مقطع دکترای رشته وهابیتشناسی به هندوستان و افزود: اندیشههای فرقه وهابیت از تفکرات فرقهای به نام دیوبندیه که حدود ۱۵۰ سال پیش در شهری بههمین نام در هندوستان به وجود آمد، نشأت گرفته است. دانشجویان جهت ورود به مباحث کلامی این فرقه، با بزرگان دیوبندیه در هندوستان ملاقاتی انجام دادند که موجب شگفتی رهبران فکری آن جریان از تسلط و قدرت فکری طلاب شیعه شد.
رئیس اداره امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) ساختار قدرتمند و منطقی نظام ذهنی و اندیشهای تشیع را بهعنوان برگ برنده و نقطه قوت این مذهب برشمرد و ضعف در بهکارگیری ابزار قدرتمند، برای نشر این معارف را، نقطه ضعف این مکتب دانست.
وی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی دارای سه بال آموزشی، پژوهشی و تبلیغی است که دانشگاه باقرالعلوم (ع) و دیگر مؤسسات آموزش عالی همچون مؤسسه آموزشی امام رضا (ع)، علامه مجلسی (ره) و مدرسه حضرت معصومه (س) بال آموزشی دفتر تبلیغات را تشکیل میدهند که دانشگاه باقرالعلوم (ع) از برجستهترین مراکز آموزشی این دفتر محسوب میشود. معاونت فضای مجازی نیز به مدیریت معینیپور، مدیر سابق شبکه چهار صداوسیما، باعث ایجاد تحولات مؤثر و قابل توجهی شده که برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق، نمونه موفقی از فعالیتهای این معاونت است.
ساجدی در ادامه با اشاره به دستاوردهای جدید دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: کسب مجوز بینالمللی برای این دانشگاه در اواخر سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و بلافاصله پس از آن، جذب دانشجویان بینالمللی از کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، کنیا، آفریقای جنوبی، پاکستان، هند و افغانستان آغاز شد. در این دانشگاه دانشجویان اهل تسنن و تشیع در کنار یکدیگر مشغول به تحصیل هستند. دستاورد دیگر این دانشگاه، کسب مجوز بورس از وزارت علوم بوده و بدین صورت، جذب دانشجویان بینالملل برای تحصیل و پرداخت هزینه تحصیل آنها توسط وزارت علوم میسر شد.
رئیس اداره امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: دانشگاه باقرالعلوم (ع) در استان قم بهعنوان دانشگاه مادر جهت پذیرش هیئتهای دانشگاهی دیگر کشورها معرفی شده است. دانشگاه باقرالعلوم (ع) برای تنظیم برنامههای سفر هر هیئت علمی دانشگاهی که از سراسر دنیا قصد سفر به قم و دیدار با علما و شخصیتهای علمی و آثار آنها را داشته باشند، وظیفه ویژهای دارد. در این راستا پذیرش هیئتهایی از کشورهای مالزی، نیجریه و هندوستان که در روزهای آینده قصد سفر به قم را دارند، به این دانشگاه محول شده که این امر نشان از وجود ادبیات و فهم بینالمللی در فضای این دانشگاه است.
وی در ادامه راهاندازی گروه مطالعات منطقه و جهان در دانشگاه باقرالعلوم (ع) را یکی دیگر از دستاوردهای مهم این دانشگاه دانست و افزود: رشته مطالعات جهان بر مطالعات بخشهای جغرافیایی خاصی از جهان تمرکز و فضای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دینی آن مناطق را کاملاً شناسایی میکند. دانشگاه باقرالعلوم (ع) تاکنون چندین دوره دانشجویی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کرده است.
نظر شما