به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری و شورای شهر ششم اصفهان تأکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفافسازی روند فعالیت بخشهای مختلف به نفع مردم را دارد و تدوین و اجرای طرح «شفافیت و سلامت اداری» نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری اصفهان از ابتدای سالجاری به صورت جدی پیادهسازی شده است؛ در این میان طرح صدور پروانه الکترونیک اقدام شاخصی در این زمینه بهشمار میرود.
الکترونیکی شدن ارائه خدمات در راستای ایجاد شهر هوشمند، به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری، مورد توجه برنامهریزان شهری قرار گرفته است و راهکاری برای پایداری شهرها و کاهش تخلفات بهشمار میرود که در این راستا سامانه اصنو راهاندازی شد و بهصورت مستمر پایش میشود تا اشکالات این سیستم برطرف شود و تا زمانی که کیفیت مطلوب حاصل نشود، موارد در کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر پیگیری میشود.
برای سامانه اصنو میتوان دو بعد تعریف کرد؛ در بعد داخل شهرداری، انتظارات از این سامانه تا حد بسیار زیادی محقق شده است اما بهطور طبیعی اشکالات بسیاری نیز وجود دارد، زیرا سامانه قبلی شهرسازی اصفهان چند سال طول کشید تا کامل شود و هنوز نواقصی دارد؛ با توجه اینکه این سامانه در حال حاضر با مشکلاتی روبهرو است، مدیریت شهری در حال رفع آنها است؛ بعد دیگر مربوط به فعالیتهایی است که میخواهیم با استفاده از سامانه «اصنو» انجام دهیم که از جمله آنها صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی است؛ بهواسطه بعضی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ که نهایی نشده و به دست شهرداری نرسیده است، اشکالاتی ایجاد شده که با همت استانداری در حال رفع است.
عزم مدیریت شهری اصفهان این است که سامانه اصنو بهدلیل فساد زدایی، تعامل آسان شهروندان با شهرداری، حذف ارتباط اشخاص با پروندهها و ایجاد ارتباط سیستم با پروندهها و کاهش ترافیک سطح شهر تکمیل شود.
بهعنوان مثال طبق طرح تفصیلی کد ارتفاعی یکی از نقاط شهر چهار طبقه است که در طرحهای بازنگری تغییر کرده است؛ اعمال تغییرات این طرح توسط شهرداری در سامانه اصنو انجام شد و شهروندان میتوانستند بدون واسطه برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام کنند؛ پس از گذشت مدتی، ایرادهای قانونی به این موضوع گرفته شد که این طرحها هنوز تصویب و ابلاغ نشده است، لذا شهرداری ناگزیر به توقف این فرایند شد و از شرایط مطلوب این سامانه دور شد که این موضوع در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است.
عزم مدیریت شهری اصفهان این است که سامانه اصنو بهدلیل فساد زدایی، تعامل آسان شهروندان با شهرداری، حذف ارتباط اشخاص با پروندهها و ایجاد ارتباط سیستم با پروندهها و کاهش ترافیک سطح شهر تکمیل شود. در هر منطقه، یک نفر در دفتر پیشخوان مستقر است تا شهروندانی که نمیتوانند با سامانه اصنو کار کنند، به آنها مراجعه میکنند.
بررسی موارد دوازدهگانه اصنو / ۶۰ درصد مشکلات شهرسازی رفع شده است
رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اولویتهای کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران در دوره ششم شورا «شهرسازی الکترونیک» است میگوید: تلاش شده است روند انجام کار بهصورت مستمر پیگیری شود و ضعفها و معایب توسط معاونت مالی، درآمد و شهرسازی بررسی و مشکلات مردم رفع شود تا بتوانیم به بهترین نحو ارائه خدمت داشته باشیم.
وی میافزاید: در تداوم این موضوعات، هفته گذشته در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان به این موضوع پرداخته شد، البته تمایل داشتیم به غیر از اعضای کمیسیون شهرسازی سایر اعضا نیز در جریان این کار قرار گیرند، لذا از معاونت شهرسازی و درآمد دعوت شد و موارد دوازدهگانهای که در نامه مورخه دهم اردیبهشتماه با شهردار مکاتبه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان جزئیات موارد دوازدهگانه ادامه میدهد: رفع اشکالات ۱۷ بندی سازمان آتشنشانی، تصمیمگیری درباره نحوه پرداخت در قالب تقسیط و اعتبارسازی شهروند، شفافسازی در خصوص اختلاف پروندههای صادره شهرسازی و پروانههای اصلی، اتصال به درگاه پرداخت و سیستم حسابداری ثبت کد رهگیری، شفافسازی درباره پرداختهای مالی پروانههای شهرسازی، نحوه محاسبه کسر پارکینگ و تبصره ۹، بررسی وضعیت میز «از من بپرس» در مناطق، ارائه برنامه زمانبندی صدور سفتکاری و پایانکاری از سرا ۸ به سرا ۱۰« اصنو»، ابلاغ تمام مصوبات شورای اسلامی شهر، تدوین آئیننامه و سیاست تنبیه و تشویق، بررسی قطعی و کندی سیستم سرا ۱۰ و پیشبینی مشارکت مهندس طراح و معمار در فرایند صدور پروانه شهرسازی از جمله این موارد است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این موارد دوازدهگانه رفع شده بود و بخشی نیز مقرر شد در جلسات جداگانه مورد بررسی قرار گیرد، تصریح میکند: آتشنشانی، هماهنگی درآمد و شهرسازی و مباحث بیمه، سه مورد خاصی است که درصدد بررسی آن برآمدیم، لذا نخستین جلسه رفع اشکالات سازمان آتشنشانی در سرا ۱۰ هفته گذشته در این سازمان برگزار و موارد هفدهگانه مطرح شد که یکسری از آنها قابل رفع بود و قول داده شد تا پایان خردادماه رفع شود و بعضی مسائل دیگر نیز با اصلاح برنامه سیستم برطرف میشود که امیدوار هستیم با این مداومت در پیگیری و رفع اشکالات بتوانیم به مرور یک شهرسازی الکترونیک قابل قبول و شایسته شهروندان اصفهان را شاهد باشیم.
وی ادامه میدهد: مسیری که سامانه اصنو طی میکند، بسیار قابل قبول است، اگر اجرای سامانه سرا ۸ در طول پنج سال بهطور کامل روی سیستمها پیاده و مشکلات آن برطرف شده است و ما بتوانیم مشکلات سرا ۱۰ را بهمدت دو سال برطرف کنیم، درواقع توانستهایم بهمدت چهار سال در زمان بازدهی و عملکرد صرفهجویی کنیم.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با پیگیریها و اقدامات انجام شده، در حال حاضر ۶۰ درصد مشکلات سامانه «اصنو» که در مرحله نخست به معاونت شهرسازی تذکر داده بودیم، رفع شده است، ادامه میدهد: به نظر من فعالیت این سامانه تاکنون موفقیتآمیز بوده است و امیدواریم با کمک مردم به شرایط خوبی برسیم و مشکلات سامانه هرچه سریعتر رفع شود.
وی خاطرنشان میکند: یکی از مواردی که بهطور جدی در این کمیسیون دنبال کنیم، پیشبینی دفاتر کارگزاری و پیشخوان در هر منطقهای به تعداد مورد نیاز و بر اساس تعداد مراجعان و سطح منطقه است تا از شلوغی شهرداری کاسته و خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود، لذا مصرانه از شهرسازی پیگیری میکنیم که تعداد دفاتر به تعداد حد مطلوب هر منطقهای برسد.
میرباقری با اشاره به آموزش سامانه اصنو میافزاید: سامانه اصنو گویا است اما به غیر از کسانی که بهصورت تخصصی در این حیطه فعالیت دارند، آموزش استفاده از این سامانه برای سایر مردم مقرون به صرفه نیست، بر این اساس آموزش متصدیان کافینتها انجام شده است.
دورنمای اصنو تا پایان شهریورماه امسال پیشبینی شده است
وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان معتقد است: یکی از اقداماتی که در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بهعنوان شهرداری پیشرو در کشور اتفاق افتاد، صدور پروانه ساختمانی بهصورت غیرحضوری بود؛ از ابتدای تیرماه سال گذشته گام نخست هوشمندسازی صدور پروانه ساختمانی برداشته شد که به نوعی تغییر در نرمافزار و رفتار سازمانی نیز بود تا مراجعهکننده بتواند بدون نیاز به شهرداری ثبت درخواست و نوبت بازدید دریافت کند و مراحل بعد را از طریق ارتباط الکترونیکی و پرداختها را بهصورت غیرحضوری انجام دهد؛ این روش فرایندهای پاسخگویی را پس از سالها در شهرداری اصفهان تغییر داد. البته هر سامانهای در بدو راهاندازی با ایرادهایی همراه است و نیاز به پشتیبانی دارد تا به بلوغ برسد.
وی تصریح میکند: سال گذشته ۳۱۸۳ پروانه ساختمانی در سامانه اصنو بهصورت الکترونیکی و غیرحضوری صادر و در سال جدید این روند تسریع شد، ابتدای امسال تغییر در سرورها را بهمنظور سرعتبخشی انجام دادیم؛ برنامه زمانبندی این است که تا پایان تابستان امسال تمام پاسخگوییها از جمله استعلامها، پایان کار و گواهی عدم خلاف ساختمان از طریق این سامانه ارائه شود و مراجعه افراد به حداقل ممکن برسد، مگر در مواردی مانند بازدیدها که آن را نیز در حال مذاکره با گروههای تخصصی هستیم تا انجام شود.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه تلاش میکنیم بازدیدها را نیز از طریق برونسپاری انجام دهیم تا میزان مراجعه شهروندان کوتاهتر شود و شهروندان بهراحتی پروانه ساختمانی یا پایان کار را دریافت کنند، تصریح میکند: در ارتباط با این سامانه، پروژه افکارسنجی و نظرسنجی زیر نظر اداره کل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان انجام دادیم تا بدانیم اشکال از نرمافزار، رفتار سازمانی یا کاربر است.
وی میگوید: بر اساس آخرین آمارها حدود ۵۵۰۰ پاسخگویی آنلاین در سال گذشته انجام شده است تا شهروندان امکان استفاده از نرمافزار را داشته باشند و در سال جدید نیز ۷۱۰ پاسخگویی آنلاین داشتیم؛ علاوه بر آن به کارکنان ۳۹ دفتر پیشخوان دولت که طرف قرارداد با شهرداری اصفهان هستند، آموزش داده شد. همچنین با متصدیان کافینتها مذاکراتی انجام و آموزشهای لازم ارائه شد.
مهدویان با بیان اینکه در حال حاضر درصدد راهاندازی کالسنتر هستیم، زیرا مهمترین مباحث بهنحوه استفاده شهروندان مربوط میشود، البته ایرادهای نرمافزاری نیز تا حدی وجود دارد اما تیم پشتیبان ما مشغول برطرفکردن ایرادها است، خاطرنشان میکند: امسال با همکاری سازمان فاوا، سرورهای قدیمی را کنار گذاشتیم، ۱۴ سرور جدید و آپدیت شده وارد چرخه کردیم و بسیاری از ایرادهای قطعی که به زیرساختها مربوط میشد تا حد زیادی کاهش پیدا کرد؛ تفاوت این سامانه با سایر سامانههایی که در شهرداری یا دیگر سازمانها استفاده میشود، گستردگی آن است، تا حدی که این سیستم ۳۷ زیرسامانه دارد و ارتباط آن با سایر دستگاهها از جمله بیمه، نظام مهندسی ساختمان، سایر دستگاههای خدمات رسان، میراث فرهنگی نیز برقرار شده است و در حال توسعه است.
وی با اشاره به اینکه اصنو بهزودی به سامانه خزانهداری شهرداری متصل خواهد شد تا پرداختها بهصورت آنلاین انجام شود، اظهار میکند: در حال حاضر این اقدام بهصورت پایلوت در منطقه هفت شهرداری اصفهان عملیاتی شده است و پس از رفع ایرادهای احتمالی به سایر مناطق نیز تسری پیدا خواهد کرد که این اتفاق خوب منجر به کاهش مراجعه شهروندان به بانکها خواهد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان میافزاید: دورنمای سامانه اصنو بهطور کامل و صددرصد تا پایان شهریورماه امسال پیشبینی شده است اما به مرور قابلیتهای جدید به سامانه اضافه خواهد شد.
گزارش از: راضیه کشاورز_ خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا
نظر شما