استقرار سامانه جدید مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری اصفهان گفت: سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در راستای مکانیزه کردن خدمات ICT که توسط این سازمان به شهرداری اصفهان ارائه می‌شود، تهیه و استقرار یافت.

به گزارش ایمنا، سعید فردانی با بیان اینکه سامانه‌ها باید ابزاری برای تسهیل و تدقیق در فرایندهای سازمانی باشد، اظهار کرد: سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات( (ITSM زیرساختی است که با تسری در شهرداری اصفهان و گرفتن بازخورد می‌تواند کاهش زمان و هزینه و از طرفی افزایش کیفیت خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را رقم بزند.

وی با اشاره به اهداف استقرار این سامانه تصریح کرد: مکانیزه کردن فرآیندهای سازمان فاوا و مجموعه شهرداری در حوزه IT مبتنی بر ITIL، یکپارچه‌سازی فرایندهای داخلی بخش‌ها و بین بخشی سازمان فاوا و شهرداری در حوزهIT ،حرکت به سمت اتوماسیون فرایندهای سازمان فاوا و شهرداری اصفهان در ارائه خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) و افزایش کارایی عملکرد سازمانی سازمان فاوا و شهرداری اصفهان مبتنی بر بهترین تجارب در حیطه فرآیندهای ITاز جمله اهداف استقرار این سامانه است.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت پیکر بندی، مدیریت انبار و مدیریت تعمیر و نگهداری تجهیزات و دارایی‌های IT ، و مدیریت دانش در فرایندهای سازمانی از دیگر اهداف استقرار این سامانه به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: قابلیت‌های عملکردی این سامانه در سطح کلان اتوماسیون فرآیند مدیریت درخواست‌ها، یکپارچه سازی کانال‌های دریافت درخواست پرتال کاربران ، معرفی خدمات قابل ارائه (Service Catalog) ،مدیریت قواعد گردش کار (Business Rules)، آگاه سازی خودکار (Notifications)،  پایگاه دانش (Knowledge Base)، انتشار اطلاعیه‌ها و اخبار واحد فناوری اطلاعات ) ، یکپارچگی با Active Directory، امکان ارتباط با نرم افزار مانیتورینگ سازمان (Application Manager) ، نظرسنجی خودکار از کاربران، مدیریت توافقنامه سطح خدمات (SLA Management)، مدیریت دارایی‌های فناوری اطلاعات (Asset Management)، مدیریت انبار،  تقویم کاری،  یکپارچگی و تعامل آسان با نرم افزارهای دیگر(Restful API)،توسعه پذیری آسان و استاندارد(Dynamic Script)، پایگاه داده مدیریت پیکر بندی (ITIL CMDB)، مدیریت تغییرات (ITIL Change Management)، گزارش‌ها و داشبورد مدیریتی است.

دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی با بیان اینکه این سامانه زیرسیستم‌های متعددی دارد که بنا داریم تا به صورت فازبندی از قابلیت‌های آن استفاده کنیم، گفت: در این سامانه زیرسیستم مدیریت دارایی‌ها (IT Asset Management System) یک راهکار پیشرفته برای مدیریت اجزای سخت افزاری واحد فناوری اطلاعات است. این زیر سیستم فهرستی کامل از همه تجهیزات سخت‌افزاری، کامپیوترها و سرورهای شبکه را در اختیار قرار خواهد داد.

وی افزود: زیرسیستم مدیریت دارایی‌ها با زیر سیستم Help Desk یکپارچه است، لذا به آسانی با کلیک بر روی نام هر دارایی سوابق درخواست‌ها و مشکلات ثبت شده آن دارایی قابل مشاهده خواهد بود. همچنین می‌تواند به صورت خودکار شبکه را پایش و مشخصات تجهیزات موجود را شناسایی کنند.

فردانی در مورد زیر سیستم Help Desk از این سامانه نیز افزود: این زیرسیستم می‌تواند با توجه به استاندارد ITIL و بکارگیری بهترین روش‌ها، پیاده‌سازی فرایندهای صحیح در جهت رسیدگی به موقع و با کیفیت به درخواست‌ها و رویدادها را محقق ساخته و مدیران واحد فناوری اطلاعات در سازمان‌ها به آسانی و در هر لحظه می‌توانند وضعیت و کیفیت رسیدگی به درخواست‌ها و رویدادها را مشاهده کرده و از ارائه خدمات سطح بالا به کاربران و مشتریان اطمینان حاصل کنند.

وی در مورد زمان اجرای درخواست‌ها نیز با اشاره به زیرسیستم مدیریت توافقنامه سطح خدمات (SLA Management) در این سامانه، گفت: زیر سیستم SLA به طور دقیق مدت زمان درخواست‌ها را محاسبه کرده و بر آن نظارت می‌کند و چنانچه طبق تعاریف صورت گرفته زمان پاسخ به درخواست و یا زمان انجام درخواست به مهلت مشخص شده نزدیک شود و یا از آن بگذرد عملیات‌های تعریف شده را اجرا می‌کند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان تصریح کرد: زیرسیستم مدیریت SLA منطبق با استانداردهای روز IT طراحی شده و به شکلی قابل انعطاف کمک می‌کند تا سطح خدمات مورد انتظار را بر اساس انواع سرویس‌ها و یا مشتریان تعریف کرد؛ این زیر سیستم به طور کامل با زیر سیستمHelp Desk یکپارچه بوده و این امکان را فراهم می‌سازد تا به آسانی از سطح کیفی رسیدگی به درخواست‌ها و رویدادها در سازمان آگاهی یافت.

وی اظهار کرد: این سامانه دارای گزارش‌های متنوعی در قالب گراف و اکسل است، این گزارش‌ها به مدیران فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا در خصوص ارتقا سطح خدمات تصمیم‌های درستی اتخاذ و بتوانند در هر لحظه، عملکرد کارشناسان، وضعیت دارایی‌های سازمان و وضعیت درخواست‌ها و رویدادها را ارزیابی کنند.

کد خبر 665574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.