به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباسنژاد با اشاره به اینکه تکمیل قطعه سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی نسل هفتم اقیانوسپیما با آبخور ۱۷.۵ و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU (کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی) را فراهم میکند، اظهار کرد: تکمیل این فاز از بندر شهید رجایی در افزایش قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب منطقه نقش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی را ارتقا میدهد.
وی افزود: تکمیل قطعه سوم بندر شهید رجایی با اضافه شدن حدود ۵۰ هکتار زمین و سه پست اسکله در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همراه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه نصب تجهیزات در فاز سوم بندر شهید رجایی، ظرفیت کانتینری این بندر را از شش به هشت میلیون TEU افزایش میدهد، گفت: این اقدام ظرفیت کانتینری بسیار خوبی را برای بندر شهید رجایی ایجاد خواهد کرد که باید از ظرفیت اقتصادی آن برای کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.
عباسنژاد افزود: با توجه به تجهیزات کانتینری نصب شده، از اسکلهها برای بارهای مختلف از جمله غلات و کالاهای اساسی و از محوطه برای کانتینرهای ترانزیتی استفاده خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: مهمترین تجهیزات بندری جرثقیل دروازهای (گنتری کرین) است که شرایط ویژهای دارد و با توجه به قیمت و زمانبر بودن بهرهمندی از آن باید شاهد ظرفیتهای تجاری جدید باشیم.
وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم ترانزیت کالا از کشورهای متقاضی از جمله کشورهای مستقل مشترکالمنافع حوزه آسیای میانه و قفقاز (CIS) را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به علاقهمندی این کشورها، میتوانیم با سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی در آینده نزدیک شاهد فعالیت یک ترمینال کانتینری مدرن و پهلوگیری کشتیهای کانتینری با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU باشیم.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در حال حاضر کشتیهای با ظرفیت ۱۴ هزار و ۷۰۰ TEU در قطعات یک و دو بندر شهید رجایی پهلوگیری میکنند، اظهار کرد: پهلوگیری کشتیهای کانتینری با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU موجب میشود شاهد تردد کشتیهای بزرگ با ظرفیت بیشتر به بندر شهید رجایی باشیم و اینگونه سرعت عملیات در بندر ارتقا پیدا میکند و شاهد جابهجایی بیشتر و سریعتر کالا خواهیم بود.
عباسنژاد ادامه داد: همزمان با تکمیل قطعه سوم بندر شهید رجایی، دو دستگاه مکنده ۳۰۰ تنی جدید با سرمایهگذاری بخش خصوصی راهاندازی میشود تا کشتیهای فله بر بزرگ که کالاهای اساسی را حمل میکنند با توجه به عمق خوب دریا، عملیات پهلوگیری و تخلیه را انجام دهند.
نظر شما