۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
لوپوس چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری لوپوس، از بیماری‌های نادر محسوب می‌شود که در یک دهه گذشته خطر ابتلاء به آن افزایش پیدا کرده و از همین‌رو، افزایش آگاهی نسبت به علائم، علت ابتلا و راه‌های کنترل این بیماری حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لوپوس در گروه بیمارهای خود ایمنی قرار می‌گیرد و در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های خودی ایجاد می‌شود. این حملات منجر به بروز التهاب، ورم و آسیب نقاط مختلف بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه‌ها، خون، قلب و ریه می‌شود.

لوپوس می‌تواند در هر دو جنس مرد و زن و در تمام نژادها بروز کند، اما میزان این بیماری در زنان هشت برابر مردان است، همچنین سن بروز این بیماری ۲۰ تا ۴۰ سالگی اعلام شده است، لوپوس می‌تواند زمینه خانوادگی داشته باشد، اما این بیماری تنها در سه درصد از فرزندان افراد مبتلا به لوپوس مشاهده شده است.

علائم اولیه لوپوس می‌تواند مشابه با بیماری‌های دیگر باشد، بروز آن به طور انجامد و ممکن است علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت باشد؛ با توجه به موارد مذکور، تشخیص بالینی این بیماری با چالش روبه‌رو است.

متخصصان اعتقاد دارند که افراد مبتلا به بیماری لوپوس می‌توانند با تغییرات سبک زندگی خود علائم این بیماری را کنترل کنند، به عنوان مثال توصیه می‌شود که از قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش خورشید دوری، از رژیم غذایی سالم پیروی، به صورت منظم ورزش، در صورتی که سیگار می‌کشند آن را ترک و از مکمل‌هایی مانند ویتامین D، کلسیم و امگا ۳ استفاده کنند.

افزایش خطر ابتلاء به بیماری لوپوس

مریم حاجی‌زاده، متخصص نفرولوژی، اظهار کرد: لوپوس یکی از بیماری‌های نادر است که در یک دهه گذشته خطر ابتلاء به آن افزایش پیدا کرده و ژنتیک با درصد کمی در ابتلاء به این بیماری دخیل است.

وی افزود: کوفتگی، درد مفاصل، تیرگی ادرار، افزایش یا کاهش بی‌رویه وزن و ابتلاء به فشار خون از نشانه‌های ابتلاء به این بیماری است و به طور معمول مبتلایان به این بیماری نسبت به بعضی رفتارها حساس می‌شوند که یکی از آن‌ها حساسیت در برابر نور خورشید است.

این متخصص نفرولوژی تصریح کرد: در موارد پیشرفته بیماری، قسمت‌هایی از صورت و بینی این بیماران به صورت پروانه‌ای شکل دچار قرمزی، کهیر، تورم و زخم می‌شود و تب و خشکی پوست، درد در قسمت سینه و ریه و سردرد از سایر عوارض ابتلاء به لوپوس است که ممکن است بیمار تمام علائم یا یک تا دو علامت را هم‌زمان تجربه کند.

وی گفت: لوپوس مانند سایر بیماری‌ها دارای دسته‌بندی‌های مختلف است؛ به عنوان مثال لوپوس اریتماتوز سیستمیک نوعی از این بیماری است که در آن فرد مبتلا دچار حساسیت‌های پوستی و التهاب یا آسیب دیدن مفاصل، ماهیچه‌ها، ریه، قلب، کلیه و مغز می‌شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه لوپوس اریتماتوزدیسکوئید از انواع دیگر این بیماری است، اضافه کرد: فرد مبتلا به این دسته از بیماری، تنها دچار ضایعات پوستی می‌شود و بیماری به سایر اندام‌ها سرایت نمی‌کند.

وی با اشاره به روش‌های درمانی این بیماری، خاطرنشان کرد: لوپوس یک بیماری چند چهره است که هنوز دلایل اصلی ابتلاء به آن مشخص نشده و مانند سایر بیماری‌های خود ایمنی، درمان قطعی ندارد، اما عواملی وجود دارد که این بیماری را تحریک می‌کند.

این متخصص نفرولوژی اضافه کرد: شیوع لوپوس بین زنان بیشتر از مردان است و تنها سه درصد از نوزادانی که توسط مادر لوپوسی به دنیا می‌آیند، امکان ابتلاء به این بیماری را دارند.

کد خبر 664644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.