به گزارش خبرنگار ایمنا، رضامراد صحرایی در نشست علنی امروز _سهشنبه نهم خردادماه_ مجلس و در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه شهدای معلم و دانشآموز و دانشجو اظهار کرد: خدا را شاکرم در آستانه میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) در این مجلس انقلابی حضور پیدا کردم تا برنامههایم را برای وزارت آموزش و پرورش کشور ارائه کنم.
وی با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخاسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانهای دارد که همه میتوانند در آن نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهیام توقع داشتم کمی تحقیق کند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشکر از موافقان به خاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه اضافه کرد: آنچه مخالفان در مورد من گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت خداوند، حقیقت بر آنها آشکار و دل و ذهنشان نرم و مهربان شود.
صحرایی تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از یک حقیقت پرافتخار داشت. شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بودهاید و نظراتتان دقیق و کارشناسانه بود، طی این چند روز همنشینی با همکاران در مجلس، بسیار بیش از سالها درس و بحث آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: اگر ایران قوی میخواهیم، اگر ایران عزیز میخواهیم، اگر اقتصاد خوب میخواهیم، اگر جامعه با صلابت و مؤمن میخواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.
وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را میستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران است اما حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.
صحرایی اضافه کرد: همه ما باید همدل، همقسم و همراه شویم؛ آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه میدهم. در این گزارش مسیر کار را تبیین کردم.
وی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که طی چند سال کوتاه عمرشان، چندین برابر عمر ما تجربه کسب کردهاند و پیچیدگی دیدهاند، تصریح کرد: باید خلأ ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیدهایم و زمان هم نداریم. باید دانشآموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.
وی تصریح کرد: باید فنی و حرفهای و هنرستانها را تقویت کنیم، برای دختران آیندهساز این کشور برنامههای ویژه داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی-اسلامی را به آنها بیاموزیم و هویت ایرانی را در آنها نهادینه کنیم.
صحرایی ادامه داد: نکته دیگر بحث تربیت معلم است؛ یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده میکند. ما باید بهترین افراد کشور را به سوی معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاههای تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامههای ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامهریزی کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر موضوع مدارس است؛ من، رضامراد صحرایی روستازادهای از دیار زاگرس هستم که هنوز بوی خاک خیس دشتهایش بهترین عطر دنیا است. از سرزمین بلوطها به تهران آمدهام، هیچ پشتوانهای جز انقلاب و ولایت در این مسیر نداشتم. به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور رفته و در ۲۰ کشور جهان تدریس کرده است، معتقدم راه نجات ما از مسیر مدارس میگذرد، اگر میخواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاسها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارتسرا کنیم، هر دانشآموز در پایان هر مقطع باید یک مهارتگر باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارسی توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند.
صحرایی گفت: موضوع دیگر خانواده است، معتقدم که اصلیترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی میشود که اگر شکل گیرد، همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل خواهد بود.
وی ادامه داد: موضوع دیگر عدالت در تربیت است، پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانوادهها در همین ایام، دغدغهای برای اینکه فرزندانشان را به کدام مدرسه بفرستند، نداشته باشند. ما نظام رتبهبندی را به صلاحیتهای حرفهای و توانمندیهای تخصصی و تواناییهای عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: نکته بعدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل هفت دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از آمال و عمل بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری نباید در کنار آن قرار نگیرد.
صحرایی گفت: نکته بعدی آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظامهای آموزشی به سمت کیفیت بوده است که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بیبهره ماندهایم، باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزشکه راه آن استفاده از شیوههای نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله نیز معلمان هستند. شیوههای نوینی را به معلمان یاد خواهیم داد تا آنها به دانش آموزان آموزش دهند. معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد، ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آنها لازم است.
وی افزود: نکته بعدی امور تربیتی و پرورشی است، بارها گفتهایم که تربیت بالاتر از تعلیم است، بارها گفتهایم که تزکیه مهم از تعلیم است، اما باید این نکات به رفتار واقعی تبدیل شود، ما ۵۹ هزار معلم پرورشی کم داریم، این موارد حاصل یک سال کمکاری نیست، در سالی که گذشت من کمکاری ندیدم، این کمبودها باید جبران شود. باید معلم پرورشی بگیریم و هر سال ۱۱ هزار معلم به کار گرفته شوند تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود؛ در افق پنج ساله این مشکل رفع خواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هویت ایرانی نکته بعدی است، همه ارکان این هویت ریشهدار از جمله دینداری و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایراندوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمام ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تعلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود.
وی با اشاره به صفحه اینستاگرامی بنیاد سعدی در فضای مجازی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان وراه ارتباط با خارجیان است. سالهای گذشته که در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت من یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجیها شعر و آهنگ میگذاشت و خارجیها نیز در مناسبتهایی همچون شب یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانههای خود شعر میخوانند، گاهی ما به آنها شعر میدهیم که بخوانند، حال شخصی آمده و شعری خوانده است، آیا درخصوص حجاب او ما باید پاسخ دهیم؟ در خانه خودش و در کشور خودش بوده و این کار نیز با هماهنگی نهادهای ذیربط بوده است و امروز صدای ما را نیز میشوند. افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی، هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا بردهایم. کتبی که من و تیم تألیف نوشتهایم در ۶۵ تا ۷۰ کشور جهان تدریس میشود، آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است.
وی افزود: نکته دیگر دوری از حاشیهها است، در مدتی که در کنار شما بودهام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید کهآموزش و پرورش نباید سیاستزده شود و نباید به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، این کار در شأن آموزش و پرورش نیست، آموزش و پرورش قویتر از آن خواهد بود که چنین کاری کند. سیاستورزی در مسیر انقلاب خواهیم داشت، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاستزدگی نخواهیم کرد.
حافظهمحوری و یادگیری کمعمق از مشکلات ما است
صحرایی گفت: آموزش و پرورش بر محتوا متمرکز خواهد شد و از متشابهات پرهیز خواهد کرد، دوست حکیمی گفت که آموزشها و تربیتها را میتوان به یک درخت تشبیه کرد؛ وظیفه آموزش و پرورش رویاندن ساقه و تنهای است راست، بلند و استوار، متصل به ریشهای زنده و فعال که بتواند شاخهها و برگها را بپرورد، نگاه دارد و سایه بیفکند، ثمره دهد و ستون وحدت ملی شود، چنین آموزش و پرورشی آرزوی ما است و این شدنی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن همین حرفها اینچنین فرمودند «آنچه بنا است انجام دهید و اقدام کنید بسیار حائز اهمیت است، باید همت کنید، اینها همه شدنی است، اگر کسی تصور کند که اینها بلندپروازی است و رفتن به سوی افقهایی که دستمان به آن نمیرسد، قطعاً اشتباه کرده، همه اینها که گفتید توقعات ما است و شدنی است، همت میخواهد، کاردانی میخواهد، پیگیری میخواهد و کمک الهی شامل چنین حرکتی خواهد شد.»
وی ادامه داد: بر مبنای همین رهنمود برای آموزش و پرورش یک برنامه نوشتیم که در اختیار همه شما قرار گرفته است، در این برنامه چالشها احصا شده است؛ آموزش و پرورش چالشهای بسیاری دارد، ما معلمان میگوییم "حسن السوال، نصف العلم"؛ اگر چالشها را نشناسیم نمیتوانیم برای رفع آن برنامهریزی کنیم.
صحرایی تصریح کرد: پنج چالش جدی را شناسایی کردیم؛ نخستین چالش ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی است که برای تحول در آن به یک وفاق ملی برای آموزش و پرورش نیاز داریم و اینجا به عنوان خانه ملت محل آن وفاق ملی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: کمتوجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش دومین چالش است؛ معلمان ما باید توانا شوند تا توانا کنند، این حق معلمان به گردن ما است، آنها فارغالتحصیل شدند، فرزندان ما را تحویل گرفتند، باید تابستانها سالی حداقل ۲۰۰ ساعت برای آنها آموزش میگذاشتیم که این اقدام انجام نشد.
وی ضعف در بهرهوری زیرساختهای فیزیکی، فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش را سومین چالش دانست و گفت: گاهی به ما گفته میشود که چرا کار تربیتی آنقدر کم است، من به شوخی این نقد را میگویم؛ فرماندهی به سرباز خود گفت چرا شلیک نکردید؟ و سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل، فرمانده گفت دلیل اولش چه بود؟ و سرباز بیان کرد تیر نداشتم. زمانی که ۹۷.۵ درصد بودجه ما پرسنلی است، چگونه میتوانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی و برای این جمعیت ۱۶.۵ میلیون نفری دانشآموزانمان انجام دهیم.
صحرایی ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامههای آموزشی و پرورشی را چهارمین چالش برشمرد و ادامه داد: ۱۲ سال گوهر هر خانوادهای یعنی فرزندش در اختیار ما است، از خودمان میپرسیم که بعد از ۱۲ سال چه به او دادهایم، حافظهمحوری و یادگیری کمعمق از مشکلات ما است، باید آنها را رفع کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: جهتگیری عدالتستیز و کاهش فرصتهای برابر دیگر چالش ما است؛ ما هنوز کلاسهای مختلط داریم، مدارس شبانهروزی، عشایری و روستایی ما نتوانستند به دلیل فقر امکانات، مشکلات فرزندان ما را حل کند. عبور از این چالشها بدون کمک شما نمایندگان مردم غیرممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز دستگاهی نیست، ملی است. عزم ملی و وفاق ملی برای تحول در آموزش و پرورش میخواهیم که مقدمه تحول در کشور است و برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم.
وی در تشریح این برنامهها توضیح داد: یک دسته برنامهها فوری است و دسته دوم برنامههایی برای افق دو ساله و ریلگذاری چند ساله پس از آن است.
صحرایی مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرآیند رتبهبندی دانست و اضافه کرد: در رتبهبندی که یکی از افتخارات این خانه ملت است، نتوانستیم نتیجه مورد نظر را بگیریم، کار شما شاهکار بود، کار دولت شاهکار بود اما اجرا موفق نبود. آئیننامهای که برای این موضوع نوشتیم، آئیننامهای برای رتبهبندی معلمان نبود. معلمان را باید بر مبنای وظایف معلمیشان رتبهبندی کرد. مقالهنویسان صرف از کوچ معلم با ایل و اداره کلاس ۴۵ نفره بدون وسایل سرمایشی و گرمایشی چه میفهمد. این درد همه معلمان است که ما آنها را بر مبنای مأموریتشان رتبهبندی نکردیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: در ۵۰ روز سرپرستی نشان دادیم که میتوان کار جهادی کرد، با متلاطمترین وضعیت آموزش و پرورش و رتبهبندی را تحویل گرفتیم و به گونهای تحویل دادیم که میبینید، همه رتبه گرفتند؛ نزدیک ۷۵ هزار نفر، همه توانستند اعتراض کنند؛ نزدیک ۳۰۰ هزار نفر. همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آنها فراهم شده است.
رتبهبندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح میشود
وی ادامه داد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایتهای مجلس بهویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آئیننامه را اصلاح کنیم و انشاءالله آن را در مسیر درست قرار دهیم، آرمان ما معلمالخیر است؛ معلمی که در وصف او گفته میشود مُعَلِّمُ اَلْخَیْرِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ اَلْأَرْضِ وَ حِیتَانُ اَلْبُحُورِ وَ کُلُّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ فِی أَرْضِ اَللَّهِ وَ سَمَائِهِ، ما میخواهیم چنین معلمی را تربیت و نگهداری کنیم بنابراین رتبهبندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح میشود و آنچه که مورد اعتراض بوده است بررسی خواهد شد.
صحراییبا اشاره به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: همه نگرانیم و این نگرانی به حق است، بازنشستگی زیادی داریم، پیشتر داشتهایم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم در اول مهر هر سال یک اتفاق مهم است. امسال نیز کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون دیگر نیز پیش از مهر برگزار میکنیم تا موضوع کمبود معلم را حل کنیم زیرا موضوع ساماندهی یک موضوع بسیار جدی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی ادامه داد: امتحانات نهایی امسال ۴۰ درصد ضریب تأثیر قطعی دارد، ما ۵۰۶۰ حوزه امتحانی داریم، ممکن است در جایی امتحان با چند دقیقه تأخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که از سلامت آزمون، روایی سوالات و پایایی محتوا مراقبت کنم. هر روز سعی کردیم که از دیروز بهتر باشیم، کار بزرگی را شروع کردیم، باید به بزرگی کار توجه شود.
وی در خصوص تخصیص فوقالعاده ویژه برای کارکنان و معلمان، گفت: هر ظرفیتی که بتوانیم از جمله ظرفیت مجلس را برای این موضوع به کار خواهیم بست. موضوع دیگر تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران یا بابا مدرسهها است. سال گذشته مجلس گفت که استخدام مهرآفرینان قطعی شود اما هیچ اقدامی نشده بود، در دوره سرپرستی کار شروع شد و سامانه برای بارگذاری مدارک مهرآفرینان باز شد و کار ما در مرحله تصمیمگیری است.
صحرایی یادآور شد: خرید خدمات باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود، برخی از این عزیزان بهترین معلمان ما هستند و کشور بزرگی مانند ایران را نمیتوان با قواعد صفر و صدی اداره کرد. نیروهای خرید خدمت در مرحله نخست باید قرارداد معین شوند و در مرحله بعدی راهی برای استخدام آنها پیدا کنیم. به عنوان مثال میتوان آزمونی در دانشگاه فرهنگیان با هدف توانمند کردن این نیروها برگزار کرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: سرایداران و بابامدرسهها هم نقش مؤثری در تربیت دانشآموزان دارند، این قشر انتظاراتی دارند زیرا حقوق آنها کمتر از پول تو جیبی ما است، بنابراین برای کمک به آنها باید مجلس ورود کند. آموزش و پرورش در این مدت فوقالعاده ویژهای را برای آنها در نظر گرفته اما کفایت نمیکند.
صحرایی در خصوص فعالسازی ۱۰ هزار مدرسه به عنوان کانون تربیت در تابستان گفت: ما این کار را آغاز کردیم و امیدواریم تربیت تابستانی را با کمک سایر دستگاهها به ویژه برای دختران در دستورکار قرار دهیم. نکته دیگر استقرار یک کمیته فوریتها در آموزش و پرورش است، این دستگاه بزرگ باید پاسخگوی فوری حوادث پیرامون باشد؛ این کار را تا سطح شهرستانها پیش بردیم. در کنار این برنامههای فوری، هشت برنامه اولویتدار نیز ارائه کردم که تا پایان دولت خدمتگزار سیزدهم و به کمک مجلس انقلابی میتوانیم تحول خوبی را ایجاد کنیم.
وی در توضیح هشت برنامه فوری و اولویتدار خود با هدف ایجاد تحول در آموزش و پرورش اظهار کرد: اجراییسازی سند تحول بنیادین تا کف مدرسه، تحول در ساز و کار جذب، تربیت و ارتقای معلمان یا همان سرمایه انسانی آموزش و پرورش، کارآمدسازی نظامات و ساز و کار راهبری در مدیریت آموزش و پرورش، عدالت تربیتی و کیفیتبخشی برنامهها، تمرکز بر مدرسه، کارآمدسازی نظام تأمین، تخصیص و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوریهای آموزشی و ارتقای توانمندیهای خانواده را دنبال خواهیم کرد.
صحرایی تصریح کرد: ۹۰ اقدام مستند به سند تحول بنیادین، بیانات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی نظام براساس هشت برنامه مذکور مشخص کردیم و دو برنامه را در صورت کسب اعتماد نمایندگان در ۲ سال پیش رو مورد تمرکز قرار خواهیم داد. معتقدم با تمرکز میتوانیم به گونه محسوس نتیجه بگیریم؛ برنامه نخست اجرای سند تحول بنیادین است و راه اجرای آن داشتن دیدگاه تحولی، واقعبینانه و مبتنی بر شناخت است.
وی یادآور شد: ما باید به گونه دیگری بیندیشیم تا بتوانیم تحول ایجاد کنیم و برای این منظور چند کار مهم پیشبینی و در برنامه ارائه کردیم. نخست نقشه راه اجراییسازی سند را در سریعترین زمان ممکن و کمتر از شش ماه برای تصویب در مجلس آماده خواهیم کرد، همچنین نگاشت نهاد حقوقی و رسانهای و مدرسهای سند را در سال جاری آماده خواهیم کرد. ۱۷ قانون برای اجرای سند تحول نیاز است که در قالب یک بند در برنامه هفتم آوردیم و امیدواریم به کمک مجلس تصویب شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: در ادامه باید تربیت معلم و توانمندسازی معلمان را در دستور و اولویت قرار دهیم، هیچ تحولی در کشور بدون همراهی معلمان امکانپذیر نیست. صدای معلمان را باید شنید، آنها بزرگترین سرمایههای کشور و همچنین بهترین مشاوران در تحولات هستند. اتفاقات بدی در نظام تعلیم و تربیت رخ داد؛ در فاصله سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۳، ۸۱۶ هزار و ۴۵۰ معلم کاملاً از مسیر تربیت معلم جذب کردیم. در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار معلم جذب کردیم که کمتر از ۲۰ درصد این افراد از مسیر تربیت معلم جذب شدند. معلم باید شخصیتش ساخته شود تا بتواند شخصیتی را بسازد، بنابراین تربیت معلم یک اصل است، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر تقویت دانشگاههای تربیت معلم به لحاظ کمی و کیفی تاکید داشتند. در ۱۱ سال اخیر ایشان ۱۱ مرتبه بر این موضوع تاکید کردند و این تأکیدات را به عنوان حجت شرعی در دانشگاه فرهنگیان دنبال کردند.
وی با اشاره به سخنی از شهید رجایی درباره رسالت اسلامی کردن محیطهای آموزشی گفت: آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت معلمان است و اگر معلم داشته باشیم، همهچیز خواهیم داشت، امام راحل نیز فرمودند انگیزه همه سعادتها و شقاوتها از مدرسهها است و کلید آن در دست معلمان است بر همین اساس رهبر معظم انقلاب میفرمایند معلم معمار آینده ایران و انقلاب است و هیچ پیشرفتی بدون اتکا به آموزش و پرورش ممکن نیست.
صحرایی با بیان اینکه برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلمان داریم، افزود: کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و دکتر معلمان آموزش و پرورش را برای معلمپروری به خدمت خواهیم گرفت، مرکز ملی توانمندسازی معلمان فعلی کشور را در سال جاری و دو پردیس در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدیران و تربیت مربی پرورشی را تأسیس خواهیم کرد، چندین برنامه مهم دیگر نیز برای صندوق ذخیره فرهنگیان که خیرش به معلمان نمیرسد و باید برسد، خواهیم داشت. صندوق باید در خدمت معلمان باشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان اگر به جای هواپیما قطار میخرید و به جای ساختن خانه در مناطق گرانقیمت تهران برای معلمان خانه میخرید یا به جای بیمه برای دیگران بیمه فرهنگیان را متحول میکرد، امروز وضعیت معلمان بسیار بهتر از این بود.
وی یادآور شد: همواره مجلس برایم محترم بوده است و سخن نمایندگان را به عنوان حرف ملت تلقی کردهام و وظیفهام پیگیری است. دشمن بر مدارس تمرکز کرده و تنگه احد ما مدارس شده است، لذا باید تدابیر ویژهای بیندیشیم.
نظر شما