محمد پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت تاکسیهای فرسوده شهر اصفهان اظهار کرد: حدود ۹ هزار تاکسی تحت پوشش سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان است که بیش از ۸۰ درصد آنها فرسوده و عمر بالای ۱۰ سال دارد.
وی با بیان اینکه این حجم از فرسودگی بهدلیل حمایتنکردن ارگانهای مختلف و نهادهایی است که در این زمینه موظف بودهاند، افزود: رانندگان تاکسی سالهای زیادی است که با هزینههای شخصی در امر خدمترسانی به شهروندان فعالیت میکنند، همچنین افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی باعث شده است که این قشر مظلوم با مشکلات زیادی روبهرو شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برای تبدیل به احسن تاکسی با توجه به افزایش قیمتها با مشکل مواجه شدیم، تصریح کرد: قیمت خودروی جایگزین در سال ۱۴۰۰، ۱۵۵ میلیون تومان بوده که این رقم در سال گذشته ۲۷۳ میلیون تومان و در سالجاری به ۳۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است؛ درواقع سالانه حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که این حجم از تقاضا و تسهیلات خارج از اختیارات سازمان تاکسیرانی است.
وی با اشاره به اقدامات سازمان تاکسیرانی برای تاکسیهای فرسوده خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تلاش شده است که از طریق مختلف امکان دریافت تسهیلات فراهم شود که مکاتبه با شهردار، استاندار، نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، همچنین طرح تحول ناوگان تهیه و در هیئتمدیره سازمان مصوب و به شهرداری ارائه شد که در صورت حمایت میتوانست نوسازی بخشی از ناوگان تاکسیرانی را رقم بزند.
پرورش با اشاره به طرح تحول ناوگان گفت: بر اساس این طرح باید سال گذشته ۵۰۰ دستگاه خودروی تاکسی نوسازی میشد و امسال نیز در صورت تأمین منابع مالی، برای دو هزار دستگاه تاکسی تسهیلات فراهم شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته با مساعدت استاندار اصفهان از محل بند «ب» تبصره ۱۶ که وام اشتغالزایی است، ۵۰۰ فقره وام ۱۵۰ میلیون تومانی در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت، ادامه داد: بر همین اساس به دو هزار نفر از رانندگانی که شرایطی از جمله بیمه نبودن اجباری، محدودیت سنی و مدل خودرو را داشتند، برای استفاده از این تسهیلات اطلاعرسانی شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان افزود: افراد حائز شرایط به بانکهای عامل معرفی شدند اما تا این لحظه کمتر از چهار درصد جذب محقق شده است؛ درواقع از بین ۵۰۰ راننده تنها ۴۸ نفر این وام را دریافت کردند، رانندگان باید باقیمانده مبلغ که حدود ۱۲۰ میلیون تومان است را خودشان پرداخت میکردند که به دلیل نداشتن تمکن مالی از بین دو هزار نفر تنها ۵۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات داوطلب شدند.
وی با اشاره به برگزاری جلسهای در تاریخ بیستونهم دیماه سال گذشته در اصفهان با حضور علی سلاجقه، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: با توجه به آلودگی هوا و مسائل محیط زیستی در استان اصفهان مصوب شد که از محل صندوق ملی محیط زیست دو هزار وام در اختیار سازمان تاکسیرانی اصفهان قرار گیرد که تاکنون این امر محقق نشده است.
نظر شما