به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها نهتنها خیابانهای شهر، بلکه اتوبانها و بزرگراههای شهری نیز در شهرهای مختلف بهویژه کلانشهرها از خودروها اشباع شده است؛ برخی کارشناسان افزایش میزان خشم درونی و پنهان افراد جامعه، افزایش استهلاک و هزینههای نگهداری خودرو، افزایش مصرف انرژی و اتلاف وقت را بعضی از مهمترین و بارزترین تبعات ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی میدانند.
دولت برای رفع این مشکل، دو رویکرد افزایش توان مقابله با ترافیک و تلاش در راستای کاهش ترافیک را در نظر داشته است؛ اختصاص خطوط ویژه، تخصیص یارانه برای انرژی، افزایش ظرفیت خودرویی خیابانها، گذرها و مسیرهایی از این دست که بهجای تاکید بر کاهش ترافیک، بر افزایش ظرفیت مقابله با آن تاکید دارد، مثالهای خوبی از این رویکرد است.
در راستای کاهش ترافیک نیز میتوان به افزایش قیمت بنزین و انرژیهای دیگر و تقویت ناوگان حملونقل عمومی اشاره کرد که بدیهی است با در نظر گرفتن بحران حاصل از ترافیک و شرایط اقلیمی و متنوع شهرسازی در شهرها، رویکرد دوم منطقیتر است و کاربرد بیشتری دارد.
حتی در کشورهایی که امکان اعمال محدودیتهای قانونی ترافیک وجود ندارند، برنامهریزان و تصمیمگیران شهری با ایجاد تسهیلات، مردم را بهسوی فرهنگی سوق میدهند که در آن ترافیک کمتر باشد؛ در غیر این صورت، دولتها باید به موازات افزایش ترافیک، ظرفیتهای ترافیکی را نیز افزایش دهند که این امر از یکسو هزینههای بسیاری را در پی دارد و از سوی دیگر بهدلیل محدودیت اراضی، مشکلات خود را بهدنبال خواهد داشت.
در حال حاضر «دوچرخهسواری و حملونقل عمومی» از بین تمام راهکارهایی که برای کاهش ترافیک پیشنهاد شده، توانسته است نظر مسئولان شهری را به خود جلب کند و تاکنون در نقاط مختلف جهان از این دو ایده در راستای کاهش بحران ترافیک و تبعات ناشی از آن استفاده شده است.
طرح جامع ترافیک شهر اراک نیز از جمله طرحهای زیرساختی برای کاهش و مدیریت بهینه ترافیک این شهر بوده است که در سال ۸۸ به تصویب رسید؛ از جمله دلایل وجود ترافیک در شهر اراک، نبود مراکز خرید در نقاط مختلف شهر است که این موضوع استفاده از خودروهای شخصی را دوچندان کرده است.
این طرح در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اراک و بهمنظور بهبود ناوگان حملونقل درونشهری مطرح شده است، چراکه از دیگر دلایل وجود ترافیک در این شهر، پراکندگی ایستگاههای وسایل حملونقل عمومی، نبود پارکینگ، غیراستاندارد بودن معابر و باریکبودن خیابانهای مرکزی شهر است.
پایهریزی این طرح از سال ۱۳۸۵ در شورای عالی ترافیک استان آغاز شد اما اجرای آن تا سال ۱۳۹۱ بهطول انجامید؛ دلایل طولانیشدن اجرای این طرح، بررسی و مطالعه دقیق پیش از تهیه آن بوده است و پس از تهیه مورد بازنگری قرار گرفت؛ یکی از دلایل این بازنگریها تغییر طرح ۵۸ متری به ۲۴ متری در حوزه شهرسازی اراک بود که در حوزه ترافیکی نیز تأثیر بسزایی داشت.
در حال حاضر کلیات این طرح جامع ترافیکی به تصویب رسیده و مقرر شده است، ابهامات و ایرادات مطرح شده، ظرف یک ماه رفع و طرح اصلاحی مذکور برای ابلاغ به وزارت کشور ارسال شود.
استفاده از تقاطعهای هوشمند از ضروریات طرح جامع ترافیکی شهر است
مسعود آبائی، یک کارشناس ترافیک اظهار میکند: بازنگری در طرح جامع ترافیکی شهر باید جزئی و دقیق در جلسات مختلف مدیریت شهری با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه بهطور کلی میتوان گفت این است که طرح جامع باید متناسب با معابر و نیازهای ترافیکی شهر پیشبینی شود.
وی میافزاید: در حال حاضر یکی از مهمترین نیازهای ترافیکی شهر اراک ساماندهی ناوگان حملونقل عمومی است که در ارائه خدمات و سرویسدهی به مردم مشکلات زیادی دارد. مسیرها باید مورد بازنگری قرار گیرد و مسیرهای جایگزین باید متناسب با نیاز شهروندان در نظر گرفته شود.
این کارشناس ترافیک تصریح میکند: در حال حاضر سیستم حملونقل عمومی شهر بهصورت سنتی اداره میشود که این موضوع موجب شده است تا وقت زیادی از شهروندان در انتظار برای اتوبوس همچنین در مسیرهای طولانی و غیرکارشناسی تلف شود.
وی خاطرنشان میکند: استفاده از تقاطعهای هوشمند از دیگر ضروریات طرح جامع ترافیکی شهر است که باید در نظر گرفته شود تا از این طریق مدیریت ترافیک معابر شهری بهصورت خودکار انجام شود.
آبائی ادامه میدهد: تاکسیرانی و اتوبوسرانی در حوزه حملونقل همگانی باید مورد بررسی ویژهتری قرار گیرد و زیرساختهای لازم برای ایجاد خطوط BRT و LRT باید پیشبینی شود، همچنین لازم است مبداها و مقصدها بهطور مشخصی تعریف شود، بهگونهای که بتوان از طریق این خطوط بهعنوان مثال شمال و جنوب شهر را به یکدیگر متصل کرد تا امکانهای جابهجایی به هسته مرکزی شهر محدود نشود.
این کارشناس ترافیک اضافه میکند: از دیگر نیازمندیهای ترافیکی شهر اراک ایجاد پارکینگهای عمومی است که باید بهطور تخصصی جانمایی و سپس احداث شود.
غیرهمسطحسازی، آخرین گزینه برای رفع تداخل ترافیکی است
علیاصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک اظهار میکند: در طرح جامع ترافیکی شهر اراک در حوزههای مختلف حملونقل و ترافیک این شهر مطالعاتی انجام و همزمان با شناسایی مشکلات، راهکارهایی ارائه شده است که از آن جمله میتوان به بررسی چگونگی وضعیت خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر، دلایل جذابیت سفر در هسته مرکزی شهر، تعیین و بررسی آمار مسافران و بارهای وارد و خارج شده از شهر اشاره کرد.
وی میافزاید: پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت ترافیک شهر ارائه شده است که از آن جمله باید به تعریف محدوده ترافیکی در هسته مرکزی شهر به شکلهای مختلف طرح زوج و فرد، ایجاد پیادهراهها و مسیرهای دوچرخهسواری در هسته مرکزی شهر و پیشبینی دو خط انبوه بر BRT در سطح شهر اشاره کرد.
رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک تصریح میکند: تقاطعهای غیرهمسطح این شهر نیز مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که بعضی از این تقاطعهای در حال احداث یا مواردی که قرار بوده است در آینده احداث شود، در این طرح نیامده است، چراکه تعدادی از این تقاطعها با توجه به هزینههای آن، کارایی چندانی ندارد و تأثیر چشمگیری در روانسازی و کاهش ترافیک شهر نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع ترافیک در حال تصویب شدن است، ادامه میدهد: ممکن است بعضی تقاطعهای غیرهمسطح شهر اراک از جمله تقاطع فراهان اجرایی نشود؛ در واقع غیرهمسطحسازی، آخرین گزینه برای رفع تداخلهای ترافیکی است و قبل از آن ۹ مورد وجود دارد که میتوان مورد استفاده قرار داد.
غفاری اضافه میکند: جایگزینی طرح ۲۴ متری به جای ۵۸ متری در محدوده ترافیکی هسته مرکزی شهر تأثیرگذار است؛ از اینرو مشاور بر اساس این تغییرات اقدام بهمدلسازی کرده و طرح جامع ترافیک را مورد بازنگری قرار داده است؛ در حال حاضر کلیات طرح مصوب شده است و پس از رفع نواقص نهایی، به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد.
نظر شما