به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها امروز _پنجشنبه بیستوهشتم اردیبهشتماه_ آغاز شد و هماکنون در حال برگزاری است تا مباحث مهم حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی بافت تاریخی و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
طی دو روز برگزاری این اجلاس، برنامهریزی شده است که صبحها جلسات تخصصی و سمینارها برگزار و به مسائل حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی، بافت تاریخی و گردشگری پرداخته شود؛ عصر روز نخست بازدید میهمانان از مرکز همایشهای بینالمللی اصفهان و تعدادی از اماکن مدرن و تازهساخت انجام خواهد شد و عصر روز دوم میهمانان از آثار تاریخی این شهر شامل مسجد جامع، میدان امام علی (ع)، میدان امام (ره) و خانههای تاریخی بازدید خواهند کرد.
طرح دوفوریتی فرونشست در کلانشهرها به مجلس ارسال شد / بررسی چالشها در شورای عالی استانها
احمد صادقی، رئیس دبیرخانه شورای عالی استانها در نشست هماندیشی بررسی مسائل و چالشهای شهری در حوزه شهرسازی، طرحهای توسعه شهری و بازآفرینی شهری که در قالب پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها برگزار شد، اظهار کرد: اظهار کرد: امروز با صنعت ساختوساز و ساختمان بیش از ۴۰ صنعت دیگر درگیر است، در این راستا میتوان سهم قابل توجهی را در رشد تولید و مهار تورم ایفا کرد.
وی با اشاره به جایگاه شورای عالی استانها در قانون اساسی افزود: بیشترین واژهای که در قانون اساسی آمده است واژه شوراها است که شامل مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستاها، شوراهای فرادست تا شوراهای عالی استان است؛ شورای عالی استانها برآمده از جامعه ۱۲۶ هزار نفری شوراهای اسلامی کشور است که قانون به آن اجازه داده است هم پایه دولت یا از طریق دولت طرحهای خود را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی استانها تصریح کرد: شورای عالی استانها با یک فرایند ساده به دور از فرایند دستوپا گیر حاکمیتی میتواند موارد موردنیاز مدیریت شهری را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند، به عنوان مثال به تازگی در رابطه با بحث فرونشست زمین کلانشهرها، با دریافت نظرات کارشناسی طرحی با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
وی در توضیح حیطه وظایف و اقداماتی که میتوان از طریق شورای عالی استانها انجام داد، گفت: ابتدا باید خلأ ملی سیاست گذاری در حوزه معماری و شهرسازی را حل کنیم، این خلأ قانونی وجود داشته، چراکه شورای عالی معماری و شهرسازی نمیتواند سیاستگذار باشد، لذا باید کنشگری فعال برای رفع مسائل مرتبط با شهرسازی و معماری داشته باشیم؛ از سوی دیگر اقداماتی را از سوی دولت شاهد هستیم که بدون نظر مدیریت شهری اجرا و یا مصوب میشود که باید این امور رصد شود.
صادقی با بیان اینکه در ارتباط با استفاده از تجربیات کشورهای اسلامی نیز فعالیتهایی کردهایم که قابل توجه است، خاطرنشان کرد: کلانشهرها، وزرا و دیگر کمیسیونهای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها میتوانند طرحها و لوایح خود را به شوراهای عالی استانها ارسال کنند تا در نهایت یک جمعبندی برای اثربخشی در چنین جلساتی هماندیشی رقم بخورد.
وی با اشاره به اقدامات مؤثری که در رابطه با پیگیری شورای عالی استانها در مصوب شدن اموری مانند قانون درآمد پایدار شهرها انجام شده است، گفت: برای نخستینبار به عنوان نماینده جامعه شورایی در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ورود کرده و مانع تصویب شدن قوانینی بدون نظر شوراهای اسلامی شدیم.
رئیس دبیرخانه شورای عالی استانها با بیان اینکه چالشهای مختلفی را در شوراهای عالی استانها پیگیری کردیم، تصریح کرد: بسیاری از چالشها باید رفع و یا روان سازی شود تا هویتبخشی محلات و مکانهایی که سکاندار حوزه شهرسازی آن هستیم، محقق شود.
وی با اشاره به نشستهای شوراهای عالی استانها با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان ظرفیتهای شورای عالی استانها گفت: ماده ۱۵ قانون درآمدهای پایدار برای نخستین بار آموزش شورای اسلامی شهرها را به شورای عالی استانها محول کرده است.
صادقی خاطرنشان کرد: بسیاری از شوراهای اسلامی شهرها و روستا از قانون بازآفرینی شهری اطلاع نداشته که لازم است در این عرصه آموزش داده شود تا از این ظرفیت قانونی استفاده شود.
بخشی از چهار میلیون مسکن در بافت فرسوده احداث شود
فریدون باباییاقدم، نایب رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ درصد جمعیت ۸۵ میلیونی کشور در شهرها زندگی میکنند، شهروندان این شهرها با چالشهای بسیار روبهرو هستند که بافت فرسوده ابر چالش شهرها محسوب میشود.
وی با بیان اینکه پیش از آنکه برنامه چشمانداز شهری مطرح شود، شاهد طرحهای توسعه شهری هستیم، افزود: در این نشست و نشستهای مشابه مباحث شهرسازی، معماری، طراحی و بازآفرینی شهری مطرح شده، اما مهمترین محور گفتوگوها بازآفرینی شهری است.
نایب رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور با بیان اینکه بررسی ظرفیت و تکالیف ملی از دیگر مباحث مورد بحث است، تصریح کرد: بر اساس قانون جهش تولید بهویژه ماده ۱۲، بخشی از چهار میلیون مسکن را میتوان در بافت موجود شهرها، اراضی خالی، بافتهای فرسوده و حاشیهنشین ساخت، امر مهمی که در قانون نیز منعکس شده است.
وی خاطرنشان کرد: به رسمیت شناختن سکونتگاههای غیر رسمی اقدام خوبی بود، اما ناتمام ماند، زیرا در بودجه ۱۴۰۲ شاهد تمدید این موضوع نبودیم و استانها نیز نسبت به آن اظهار بیاطلاعی میکنند.
مأموریت «اصفهان من، شهر زندگی» ایجاد فضایی مناسب برای زندگی همه مردم است
علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمبرخوردار اظهار کرد: شعار «اصفهان من، شهر زندگی»، در حقیقت شعاری برخاسته از خواستههای هر فرد است، زیرا ما همواره دوست داریم در این دنیا بیشتر زندگی کنیم و اثری ماندگار از خود بر جای بگذاریم؛ در واقع شهر زندگی شهری برخوردار از عوامل زندگیساز است و مأموریت آن ایجاد فضایی مناسب برای زندگی همه اقشار مردم است.
وی با اشاره به تعبیر شهید سردار قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه کسی شهید میشود که در دنیا شهیدانه زندگی کرده باشد، گفت: ایثارگر فقط کسی نیست که در میدان جنگ شهید شده باشد، کسی که بنیانهای اقتصادی جامعه را به طریقی میچیند که جامعه دائماً رو به رشد باشد، یک ایثارگر است و یا معماری که تلاش میکند عالیقاپو را با هدف جاودانگی اثر خود برای مردم شهر ایجاد کند نیز یک ایثارگر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمبرخوردار با بیان اینکه یک شهر باید به ما مفهوم قیامت و آخرت بدهد، تصریح کرد: آخرت، چیزی جز جَنات و بهشت، سرسبزی و آب نیست، در این راستا زمانی که بهشت را تعریف کنیم، شهر اسلامی را تعریف کردهایم.
وی خاطرنشان کرد: امروز ملتهای فست فودی بدون تمدن و هویتی شکل گرفته که دین آنها بدون تفکر همراه با کشتار است، اما در مقابل دین ما، دینی است که عالمان آن هنرمند، فیلسوف و شهرسازی مانند شیخ بهاییها بودند، امروز هم رهبر جامعه ما فردی است که فرهنگها و زبانها را شناخته، هنر و شعر و ادب و کتاب را با جنبههای مختلف به خوبی میدانند.
آقامحمدی اظهار کرد: امروز کسانی که که روزی بردهداری آنها یک واقعه وحشی بوده، برای ما پیشتاز شدهاند و سعی دارند شهرسازی را برای ما تعریف کنند، این افراد بهشت را از ما گرفتند و جهنمی را به نام شهر دادند.
وی با بیان اینکه غربزدگی به معنای آن است که هویت خود را کنار بگذاریم، گفت: بر اساس قانون، مسکن حق اولیه مردم است، در قانون حقوق دیگر همچون اشتغال، تحصیل، سلامت، خوراک و پوشاک نیز اشاره شده که هیچکس نباید از آن محروم باشد، بنابراین در برنامهریزیها باید به این موارد توجه کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمبرخوردار با بیان اینکه باید از مردم بپرسیم چه میخواهند؟، افزود: بر این اساس وظیفه را باید بر عهده خود مردم بگذاریم در این راستا طرحی تحت عنوان تحول و توانمندسازی اجتماع محور محلات کم برخوردار در تهران اجرایی شده که یک نفر مسئول پرسش از مردم کوچه است، بدون آنکه نیاز به پول و ساختار جدید باشد؛ طبق این طرح شهردار کوچه از اهالی همان کوچه و کمتر از ۳۰ سال سن باید داشته باشد، در این راستا آنها گزارش دهنده از شرایط کوچه خواهند بود؛ هر ۱۲ شهردار نیز زیر نظر یک مسئول پهنه هستند و مسئولان پهنه شورای خانه محله را تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه در طرح تحول و توانمندسازی اجتماع محور محلات کم برخوردار، پنجره واحدی از نهادها شکل میگیرد و یکی از نهادها مسئول آن میشود، گفت: در این راستا نامهای نیز برای مقام رهبری ارسال شد، ایشان فرمودند حرکت مبارکی است که استمرار و پیگیری مداوم را میطلبند، ایشان یادآور شدند در اجرای این اقدام و طرح از بوروکراسی، ناهماهنگی و تبلیغ بیش از عمل بپرهیزید.
آقا محمدی افزود: توصیه رهبر معظم انقلاب در رابطه با اجرای طرح تحول و توانمندسازی اجتماع محور محلات کمتربرخوردار ۲۰۲۰، این است که شش ماه کار شود اگر حاصلی شد و قابلیت اثرگذاری داشت به مردم اعلام کنید؛ بر این اساس اجرای این طرح به چهار نهاد و سپس به سران سه قوه نیز ابلاغ شد، رئیس جمهور نیز این مهم را به معاون اول و سپس وزرا ابلاغ کرد.
وی با بیان اینکه در راستای وظایف قانون اساسی خاصه محوریت مسکن، اشتغال، تحصیل و سلامت، با همه وزرا تفاهم نامه امضا شده است، تصریح کرد: نخست در بخش مسکن، نیازمند چهار میلیون خانه برای نیازمندان بدون مسکن هستیم که در این راستا بافتهای فرسوده بهترین مکان برای ساختهای جدید است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمبرخوردار خاطرنشان کرد: ۳۳۰ هزار واحد مسکونی از چهار میلیون مسکن را در محلات تعریف کردیم به این شکل که مسکن در حد وسع مالک تعیین شود.
وی اظهار کرد: در این طرح ۴۴ هزار نفر ثبت نام کردهاند که از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان وسع خود اعلام کردند.
آقا محمدی با بیان اینکه قسمت دوم راجع به تحصیل افراد بازمانده از تحصیل از شش سال تا ۱۷ سال است، گفت: در این بخش افراد با این ویژگیها شناسایی و همه افراد با کد ملی به شهرها اعلام شدهاند، بر این اساس هر مدرسهای که این افراد را ثبت نام کند، دولت مبلغ دو میلیون تومان شهریه به مدرسه پرداخت میکند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ هزار نفر از آنها با تلاش برخی از مدارس ساماندهی شدهاند، تصریح کرد: بخش بعدی ساماندهی نوجوانان مستعد کنکوری است که در این راستا دبیرستان البرز در عرصه آموزش رایگان پیشقدم شده و بخشی از دانشگاه شریف نیز در عرصه توانمندسازی این نوجوانان در کسب و کار اقدام کرده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمبرخوردار خاطرنشان کرد: همچنین تفاهمنامههایی با سازمان مدیریت صنعتی نیز به امضا رسیده است تا با توانمندسازی و اعطای مدارک به شهرداران کوچهها کمک حال باشند.
وی با بیان اینکه بخش سوم موضوع تغذیه و توزیع غذا بین نیازمندان است، گفت: در این راستا ابتدا باید جمعیت سو تغذیهها را شناسایی و در طرح غذا ثبت نام کنیم، سپس بستههای معین به صورت مستمر به آنها داده شود.
آقامحمدی با اشاره به لزوم رفع مشکل اشتغال افزود: در این راستا وزارت صمت و شهرکهای صنعتی مشاورانی را به کار گرفتهاند تا تمام فرصتهای شغلی که امروز نیاز داریم را شناسایی و اعلام کنند، به عنوان مثال در تهران ۲۲۰ هزار فرصت شغلی داریم که نیروی کار برای آنها نداریم.
وی ادامه داد: در بخش سلامت نیز تفاهم نامهای در قالب طرح تحول و توانمند سازی اجتماع محور محلات کمتر برخوردار ۲۰۲۰ داشتیم که فراگیری بیمه سلامت در قالب این طرح بود، بر این اساس بالغ بر شش میلیون نفر از کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمبرخوردار اضافه کرد: در زمینه ورزش محلات نیز فوتبال خیابانی را تعریف کردیم که بر این اساس پیش بینی میشود ۳۲۰ هزار فوتبالیست تربیت شود.
وی تصریح کرد: در استان اصفهان ۸۵ محله در قالب طرح تحول و توانمند سازی اجتماع محور محلات کمتر برخوردار ۲۰۲۰ شناسایی شده است.
آقامحمدی خاطرنشان کرد: در این جلسه از شهرداری اصفهان و رئیس شورای اسلامی شهر درخواست میشود طرح لازم و مرتبط با تحول و توانمندسازی اجتماع محور محلات کمتر برخوردار ۲۰۲۰ در شهر را تهیه کنند، البته پشتیبانی از طرح با ما خواهد بود.
وی اظهار کرد: مدیریت شهری کمک کند، شهرداران محله را تعیین و بیمسکنها و افراد نیازمند به اشتغال را شناسایی کنند تا اصفهان پایلوت ملی ما در کشور شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمبرخوردار اضافه کرد: در راستای توانمندسازی نوجوانان و جوانانی که در این محلات کمتر برخوردار زیست میکنند، به زودی شهر متاورس را در سطح کشور با همکاری شرکت دانش بنیان خواهیم داشت تا آنها را به سمت درآمدها و کسب و کارهای خوب سوق دهیم
استفاده از تجربه گذشتگان و پیشبینی آینده / از تجربیات شهرداری اصفهان استفاده میکنیم
مهدی عباسی، رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلانشهرها و مراکز استانها گفت: استفاده از تجربه گذشتگان و پیشبینی آینده نقش مهمی در تصمیمگیریها در حوزه شهرسازی دارد، زیرا با مسائلی روبهرو هستیم که چارهای نداریم برای آنها اقدام سریع انجام دهیم، اما این اقدام سریع نباید به تصمیم خطرناک تبدیل شود، بنابراین آینده را باید به گونهای رقم بزنیم که آیندگان افسوس دوران ما را برای این تصمیم گیریها بخورند.
وی افزود: تجربه ثابت کرده است که یک تصمیم اشتباه در حوزه شهرسازی تمام دستاوردهای این حوزه را نابود میکند، افزود: در تهران یک پروژه بزرگراهی با چند هزار میلیارد اعتبار اجرا شده است، اما به دلیل آنکه یک مرکز تجاری به اشتباه آنجا طراحی شده، این زیر ساخت بزرگراهی کارکرد خود را از دست داده است.
رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلانشهرها و مراکز استانها تصریح کرد: توصیه میکنم به شهرهایی که در مسیر رشد و توسعه قرار دارند، مراقب باشند تصمیمهایی نگیرند که بعد برای اصلاح آن چارهای نباشد.
وی خاطرنشان کرد: در نشست امروز به مباحثی همچون محیط زیست، آب و هویت اشاره شد که همه آنها در گرو تصمیمهایی است که بخشی از آن در حوزه شهرسازی رخ میدهد.
عباسی با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی اقدامات صحیح و با کیفیتی نیز انجام شده است، گفت: روز گذشته در بازدیدی از شهر اصفهان شاهد اقدامات مثبت شهرداری بودم، لذا امیدواریم بتوانیم بخشی از این اقدامات را در تهران نیز اجرا کنیم.
هویت شهری را باید صیانت کنیم / لزوم تقویت هوشمندسازی در حوزه شهرسازی
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان در سخنانی اظهار کرد: کلید واژهای به عنوان هویت داریم که یکی از متعلقات آن هویت شهری است؛ علوم مختلف همچون جامعهشناسی، روانشناسی و معماری و شهرسازی و در بخشی علم فلسفه به این واژه و تعریف آن پرداختهاند.
وی افزود: در دید جامعهشناسی فصل امتیاز هویت، جدا کردن است، مانند هویت ایرانی که ما را از دیگر ملتها جدا میکند.
شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت پرداختن به شخصیت شهرها تصریح کرد: حوزه شهرسازی و معماری را درگیر کارهای اداری مانند صدور پروانه کردیم، از اینرو فرصت ندارند به شهر به عنوان شخصیت نگاه کنند، البته این فرصت در اصفهان ایجاد شده است که گاهی شهر را از بالا نگاه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کارهای اداری باید الکترونیکی و هوشمند انجام و از اختیار افراد خارج شود، در این راستا شهرسازان میتوانند به فکر هویت و شخصیت شهرها باشند.
قاسمزاده با بیان اینکه از نگاه روانشناسان، هویت یعنی تصویر یکپارچهای که فرد از خود یا یک شهر پیدا میکند، اظهار کرد: تصویری که دیگران از ما در ذهن خود دارند، همان هویت، شخصیت شهر یا فرد است؛ گاهی ما در کوچه و پس کوچههای شهر خود گم میشویم و فراموش میکنیم شهر یک شخصیت و یک هویت دارد، بنابراین هویت شهر یعنی تصویری یکپارچهای که از شهر تشکیل میشود و این تصویر و هویت به مرور شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه کارشناسان معتقد هستند در برابر هر موضوعی سه سوال درباره هستیشناسی، پیرامون چیستی، کیستی و هویت سنجی میتوان پرسید، گفت: گاهی یک کلان روایت از شخصیت شهری و یا فردی ارائه میکنیم بهطور مثال میگویم فلان فرد، انسان خیری است و این کلان روایت اساس قرار میگیرد، سپس بر اساس این کلان روایت، خرده روایت تعریف میکنیم.
شهردار اصفهان افزود: در این راستا شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز هر کدام کلان روایت خاص خود را دارند و این کلان روایتها، خود را در استعارهها نشان میدهد، همچنین هر محلهای از شهر برای خود کلان روایت و خرد روایتها دارند.
وی تصریح کرد: بخشی از کتاب «روایت شهر» را شهرسازان و معماران میسازند و این رویه میتواند در تعارض با این کلان روایت یا به موازات آن باشد، بهطور مثال اصفهان شهر گنبدهای فیروزهای، کلان روایت اصفهان است.
قاسمزاده خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم قصههایی که تعریف میکنیم در تعارض کلان روایتهای شهر نباشد، زیرا یک اقدام معماری و شهرسازی میتواند روایت یک محله را عوض کند، این در حالی است که ما نمیتوانیم به جنگ روایتها برویم و باید تدریجی اقدام کرد.
وی با بیان اینکه با پدیدههایی مانند هویت آشفته و هویت منفی روبهرو هستیم، گفت: هویت آشفته یعنی اینکه نشانهها و علائم، معرف شخصیت شهر نباشد، این در حالی است که معماری نشانهها باید به افراد مفاهیم و کلان روایتها القا کند، به طور مثال معماری شهرها باید نشان دهد که این شهر مذهبی، دینی یا فرهنگی است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه کلان روایتها را ما خلق نمیکنیم، بلکه به مرور زمان و قرنها خلق میشود، افزود: ما نمیتوانیم هویت به شهرها بدهیم، بلکه ما سه هدف اصلی داریم نخست اینکه هویت شهر را صیانت، دوم هویت را تکمیل و سوم اگر جایی گرد و غباری بر چهره این هویت نشسته را اصلاح و پیرایش کنیم.
وی خطاب به مهمانان پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها گفت: اگر اشکالی در حوزه دید خودتان در شهر اصفهان میبینید، به مدیریت شهری انعکاس دهید، در واقع بیان مشکلات بهترین هدیه شما به شهر اصفهان است.
گذشتگان ما جامعنگر بودند و شهرها را با محوریت معنوی و الهی توسعه میدادند
محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این اجلاس اظهار کرد: در نشستهای تخصصی این اجلاس قرار است یکی از مسائل محوری شهرها و مراکز استانها کالبد شکافی، بررسی و تبدیل به دستاورد شود.
وی با بیان اینکه بافت فرسوده یکی از موضوعات اجلاس امروز است، افزود: این موضوع مبتلا به همه شهرهای کشور است، لذا امیدواریم این اجلاس به نتایج و دستاوردهای مطلوبی برای همه کشور از جمله مراکز استانها و کلانشهرها که درگیر مشکلات هستند، شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: گذشتگان ما بزرگ و جامع فکر میکردند، جامعنگر بودند و شهرها را با محوریت معنوی و الهی توسعه میدادند، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا در حوزه معماری و شهرسازی راه گذشتگان را درست طی کردهایم و آیا مجموعه دستاندرکاران که توسعه شهرها را بر عهده داشتند، شهرداریها، بخش دولتی مرتبط با حوزه شهرسازی و مشاوران که تهیه طرح میکردند، درست فکر کرده و گام برداشتهاند؟
وی ادامه داد: مقداری در این حوزه کوتاهی داشتیم، چراکه طرحهای شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست و مردم را درگیر کرده است؛ در این راستا طرحهایی تهیه میشود که بلندپروازانه یا غیر واقعی است، بر این اساس از زمانی که طرح به مرحله اجرا درمیآید، مردم را در سطح گسترده با مشکلات مواجه میکند که ما باید به حل و فصل آن بپردازیم.
نورصالحی اظهار کرد: تهیه طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان ۱۲ سال طول کشید، در این طرح مباحثی قرار بود مطرح شود که تحققپذیر، مسئلهمحور و به محلات شهر نگاه متفاوت داشته باشد، اما از هشت سال پیش که این طرح ابلاغ شد، مردم با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر به طرح جامع شهری تنها از نظر آمار و ارقام و اینکه کدام دستگاه تکلیف خود را طبق طرح جامع انجام دادهاند، بنگریم مشکلی نیست اما بهطور حتم این طرح جامع، شهرها را به سمت آرامش مردم و ساماندهی اوضاع محقق سوق نمیدهد.
وی افزود: اگر به ابنیههای تاریخی و میراثی در شیراز و اصفهان و بهطور کلی شهرهای تاریخی نگاه کنیم، متوجه میشویم در هر دورهای از تمدن و حاکمیت، ابنیه تاریخی متأثر از خود به جای گذاشته اند، در واقع گذشتگان توانستهاند جهانبینی خود را در این ابینهها به جای بگذارند.
نورصالحی گفت: امیدواریم به جایی برسیم که اینگونه فکر کنیم و از دوره تمدنی خود آثاری را به جای بگذاریم و به فکر نسل آینده باشیم.
وی با بیان اینکه طبق رشد جمعیت خود باید اقدامات شهرسازی را برنامهریزی کنیم، اظهار کرد: از رئیس مجمع کمیسیونهای شهرسازی درخواست میشود در هر دورهای از اجلاس، یک موضوع کلیدی از معضلات شهرسازی و مربوط به شهرها را محور قرار دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیونهای شهرسازی بالغ بر ۶۲ مدیر کشوری حضور دارند، افزود: با توجه به حضور این جمع از مدیران، جلسهای غنی برگزار خواهد شد، لذا باید به مسائل موشکافانه نگریسته و راه حل یابی شود.
وی تصریح کرد: مسئله حملونقل و ترافیک در شهرها نیز یکی از موضوعات مهم است، در این راستا معتقد هستیم که اگر مسائل شهرسازی به خوبی اجرا شود، موضوعات ترافیک و حملونقل و حتی محیط زیست نیز حلوفصل میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: متوجه سنگینی بار مسئولیتی که بر دوش ما گذاشته شده است، باشیم و ریز بینانه و دقیق مسائل آینده را ببینم و در تهیه طرحهای خود مد نظر قرار دهیم.
نظر شما