به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد منجمی با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت.
وی در خصوص نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی بابیان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا میشود، اظهار کرد: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راهآهن ساخته شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ افزود: ظرفیت حمل بار راهآهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابهجایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.
وی ظرفیت حمل بار این راهآهن در سال نخست بهرهبرداری را ۱۰ میلیون تن برآورد کرد و گفت: این راهآهن به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد همچنین راهآهن رشت_ آستارا ظرفیت جابهجایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهرهبرداری خواهد داشت.
توسعه گردشگری کشور با احداث خط ریلی رشت- آستارا
منجمی با اشاره به مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راهاندازی این خط ریلی و آسانتر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی میتواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.
وی افزود: به طور کلی حملونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته میشود و احداث راهآهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا میکند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات میشود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راهها نیز تأثیر گذار است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راهآهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریلگذاری است. راهآهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.
وی تصریح کرد: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
وی با اشاره به جنبههای زیست محیطی این پروژه گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامهریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگلها از جمله جنگل گیسوم وارد میشود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابهجایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
به گفته منجمی، راهآهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به اتمام برسد.
اهمیت راهآهن رشت- آستارا در حوزه امنیت اقتصادی
وی این پروژه را از لحاظ امنیت اقتصادی برای بسیاری از کشورها مهم دانست و تاکید کرد: با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژهها میتواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد کند.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ یادآور شد: مسیر ریلی رشت_ آستارا میتواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان میبرد، ادامه داد: این در حالی است که با تکمیل راهآهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت_ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب میشود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار میرود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران دانست و افزود: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخصهای اقتصادی کشور نیز تأثیر گذار است.
نظر شما