۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵

دادستان نظامی استان اصفهان:

مسایل دیپلماسی شاخص‌های رسیدگی به جرایم در سازمان قضایی است

برای رسیدگی به جرایم بین‌المللی در سازمان قضایی باید یک طرف، نظامی باشد
مسایل دیپلماسی شاخص‌های رسیدگی به جرایم در سازمان قضایی است

خبرگزاری ایمنا: دادستان نظامی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: شاخص‌های رسیدگی به جرایم در سازمان قضایی نیروهای مسلح مسایل دیپلماسی و ارتباط بین‌المللی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است، می‌باشد.

به گزارش ایمنا مصطفی وطنخواهان در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، صلاحیت را به معنای اختیار قانونی برای رسیدگی به دعوای کیفری عنوان کرد و اظهار داشت: طبق ماده ۱۷۲ قانون اساسی برای رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی، ارتش، سپاه، ژاندارمری نیروی نظامی موازین تشکیل و جرایم در مقام موارد ضابطه دار رسیدگی می‌شود.
وی با بیان این که طبق ماده ۱۱۸ قانون مجازات قضایی در سال ۶۴ دوباره این ماده تدوین و اصلاحیه آن در سال ۶۸ صورت گرفته شد، افزود: به موجب این تغییرات علاوه بر اصل ۱۷۲ قانون اساسی،جرایم مرتبط با نیروهای مسلح هم به آن اضافه شد که بر اساس آن جرایمی را که از افراد غیر نظامی برنمی‌آید، شامل می‌شود.
دادستان نظامی استان اصفهان با اشاره به این که از سال ۱۳۶۶ تخلفات نیروهای اطلاعات نیز با توجه به درخواست وزیر وقت اطلاعات از امام خمینی (ره) در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود، ادامه داد: دو مورد جرایم تخلف اطلاعات از وظایف قانون و سایر موارد مشتمل بر اطلاعات طبقه بندی شده مشمول این درخواست بود که اکنون اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: طبق ماده یک قانون رسیدگی به جرایم قضایی اگر در حین رسیدگی به جرمی سایر جرایم تشخیص داده شود که مربوط به حوزه قضایی نیروهای مسلح است، از طریق این دستگاه مربوطه رسیدگی می‌شود.
وطنخواهان با اشاره به این که جرایم امنیتی نیروهای مسلح نیز از سال ۷۳ با موافقت رهبر معظم انقلاب و رییس قوه قضاییه در سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گیرد، افزود: از جمله این رسیدگی‌ها می‌توان به رسیدگی به جرایم اسرای ایرانی در مدت اسارات و جرایم اسرای بیگانه در مدت اسارت در ایران اشاره کرد.
وی اضافه کرد: جرایم بین‌المللی و همانند رشوه گیری در صورتی که یک طرف نظامی و دیگری غیر نظامی باشد و نیز مسایل اخلاقی که اگر یک طرف نظامی باشد رسیدگی می‌شود.
دادستان نظامی استان اصفهان با تاکید بر این که امنیت و آسایش جامعه به نیروهای مسلح بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح عزت دین هستند و نقش مهمی نیروهای مسلح در امنیتی کشور دارند.
وی سلامت نیروهای نظامی و انتظامی را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حساست و حفظ اسرار از تشکیلات و توان رزمی، نظامی و سرعت رسیدگی و جرایم در سازمان قضایی به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.
وطنخواهان شاخص‌های رسیدگی به مسایل در سازمان قضایی را مسایل دیپلماسی و ارتباط بین‌المللی عنوان کرد و بیان داشت: همه شاخص‌های رسیدگی به مسایل نظامیان کشور مورد تایید مقام معظم رهبری می‌باشد.
وی عزت، حکمت و مصلحت را سه اصل مهم در سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: سازمان قضایی بر این سه اصل پایبند است و همواره بر عزت و سربلندی قوه قضاییه و حکیمانه برخورد کردن و مصلحت نظام فکر می‌کند.
دادستان نظامی استان اصفهان به روند بررسی پرونده‌های قضایی و ملاک‌های مهم اشاره و اضافه کرد: انطباق اعمال افراد مطابق قانون و شاخص‌های موجود در هر رده‌ای که باشند و رسیدگی می‌شود.
وی ادامه داد: ملاک سنجش قانون و رعایت قانون برای همه، کتمان و نادیده گرفتن قانون برای هیچ کس در هر رده مواردی است که قاطعانه رسیدگی می‌شود.
وی به سرعت و دقت بالا نسبت به بررسی پرونده‌های قضایی در سازمان اشاره کرد و افزود: رسیدگی‌ها به نحوی است که پرونده‌های مطرح شده در هر سال در همان سال بررسی می‌شوند و برای سال بعد باقی نمی‌مانند.
وطنخواهان استفاده از فناوری نوین و اتوماسیون اداری در دستگاه قوه قضاییه، حفظ صفا و صمیمیت و همدلی بین افراد را در سازمان قضایی را حکم مستند قوه قضاییه دانست، و افزود: دسترسی به مسوولان و قضات سازمان و نیز تکریم ارباب رجوع در این سازمان بسیار مورد توجه است.
وی به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای ۱۰۰ هزار نفر کلاس آموزشی برگزار شد که با توجه به شخصیت و جایگاه افراد مواردی همچون عدم دخالت تمامی نیروهای قضایی در جناح بندی‌های قضایی، صدور احکام بازدارند اصلاح گرانه عبرت آموز و تأثیر گذار مهم‌ترین آنها بوده است.۲۲/

کد خبر 66101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.