بهره‌برداری از ساختمان مستقل زندانیان نظامی اصفهان تا پایان امسال

خبرگزاری ایمنا: رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره به این که ساختمان مستقل زندانیان نظامی استان اصفهان تا پایان امسال از زندان مرکزی اصفهان مستقل می‌شود، ادامه داد: ساختمان مستقل زندان نظامیان در زمینی به مساحت هزار متر ساخت و متراژ ۲ هزار و ۵۵۰ متر و با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال احداث است.

به گزارش ایمنا ابراهیم مهرانفر در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه در سالن جلسات سازمان قضایی نیروهای مسلح اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را حضرت آیت‌الله دکتر بهشتی اعلام کرد و اظهار داشت: استان اصفهان با جمعیتی بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و ۲۲ شهرستان و با اهدای ۲۳ هزار شهید که معادل یک دهم شهدای کشور را تشکیل می‌دهد در به ثمر رساندن انقلاب و حضور همه جانبه مردم در ۸ سال دفاع مقدس نقش قابل توجهی را داشته است.
۱۰۰ یگان عمده از سپاه، ارتش و ناجا در اصفهان فعالیت می‌کنند
وی در ادامه با بیان این که وجود نیروهای مسلح استان از نظر تعداد و تنوع و گستردگی با حدود یکصد یگان عمده از سپاه، ارتش و ناجا توانسته است رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دهد، افزود: حدود ۲۵ یگان از سپاه، ۱۵ مرکز عمده ارتش، ۱۲ رده مهم وزارت دفاع، یگان ویژه پاسداران ناجا و همچنین دو سایت هسته‌ای نطنز و UCF اصفهان در سطح استان فعالیت می‌کنند.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با تاکید بر این که تمامیت ارضی یک کشور و دفاع از استقلال و آزادی هر کشور به وجود نیروهای مقتدر دفاعی بستگی دارد، ادامه داد: تاریخ نشان داده است که هر کشوری که از نظر نیروهای دفاعی قوی‌تر باشد کمتر مورد تعرض قرار گرفته و احتمال وابستگی آن کمتر خواهد بود.
وی با اشاره به این که اگر چه اقتدار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک کشوردر استقلال آن بی‌تاثیر نیست، گفت: با توجه به شرایط موجود اهمیت و حساسیت کار سازمان قضایی نیروهای مسلح که وظیفه حفظ و صیانت از سلامت نیروهای مسلح را بر عهده دارد بیش از پیش روشن می‌شود.
مهرانفر افزود: سازمان قضایی نیروهای مسلح بخشی از قوه قضاییه و تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش‌بینی شده در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از دادگاه‌ها و دادسراهای نظامی تشکیل شده است.
سازمان قضایی نیروهای به جرایم خاص نظامی و انتظامی رسیدگی می‌کند
وی با بیان این که سازمان قضایی نیروهای مسلح بر اساس اصل ۱۷۲ قانون اساسی به جرایم خاص نظامی و انتظامی رسیدگی می‌کند، بیان داشت: این سازمان به جرایم حین خدمت، جرایم در ارتباط با خدمت و جرایم عمومی اعضای نیروهای مسلح که حین رسیدگی به جرایم نظامی آنان کشف می‌شود و همچنین جرایم مرتبط با وظایف کارکنان وزارت اطلاعات و جرایم اسرای ایرانی و اسرای بیگانه در ایران رسیدگی می‌نماید.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان ادامه داد: مطابق ماده یک قانون مجازات جرایم نیروها مسلح دادگاه‌های نظامی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی کارکنان ستادهای کل نیروهای مسلح سازمان‌های وابسته، کارکنان ارتش و سازمان‌های وابسته، کارکنان سپاه پاسداران و سازمان‌های وابسته و اعضای بسیج سپاه پاسداران، کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته، کارکنان مشمول قانون نیروی انتظامی، کارکنان وظیفه از تاریخ شروع خدمت تا پایان آن، محصلان _ موضوع قوانین استخدامی نیروهای مسلح _ مراکز آموزشی نظامی و انتظامی در داخل و خارج از کشور و نیز مراکز آموزش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کسانی که به طور موقت در خدمت نیروهای مسلح هستند و طبق قوانین استخدامی نیروهای مسلح در مدت مزبور از اعضای نیروهای مسلح محسوب می‌شوند، در دادگاه‌های نظامی رسیدگی می‌شوند.
رهایی از خدمت مانع رسیدگی به جرایم زمان اشتغال نمی‌شود
وی با تاکید بر این که جرایم نظامی و انتظامی کارکنان مذکور در سازمان‌های دیگر خدمت می‌کنند در دادگاه نظامی رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: رهایی از خدمت مانع از رسیدگی به جرایم زمان اشتغال نمی‌شود.
مهرانفر در ادامه با بیان این که سازمان قضایی ضمن رعایت شان نظامیان و حفظ اسرار نیروهای مسلح با حساسیت و قاطعیت کامل با هرگونه جرمی که مخل نظم و اقتدار نیروهای مسلح باشد برخورد قانونی می‌کند، اضافه کرد: کشف جرم و تعقیب مجرمان، رسیدگی به تظلمات تعدیات و شکایات از نیروهای مسلح، محاکمه صدور حکم و اجرای مجازات مجرمین و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم از وظایف سازمان قضایی نیروهای مسح است.
وی تحقق عدالت کیفری، پشتیبانی از حقوق جامعه و افراد و دفاع از امنیت را آرمان‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: این سازمان در اجرای ماموریت‌های خود به ارزش‌هایی مانند عدالت خواهی، قانون‌مداری، حفظ شان و اقتدار نیروهای مسلح، حفظ مبانی نظم و انضباط و سلسله مراتب فرماندهی، حفظ اسرار نیروهای مسلح و تکریم ارباب رجوع پایبند است.
۱۶ جرم شایع در نیروهای مسلح شناسایی شده است
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان این که در برنامه ۵ ساله ۱۶ جرم شایع در نیروهای مسلح شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ راهکار عملیاتی برای پیشگیری از وقوع جرم در سازمان قضایی نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به ابن که طی ۲ سال گذشته شعار پیش‌بینی بر پیشگیری مقدم است، در راس برنامه‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار گرفته است، ادامه داد: در این زمینه سازمان با تشکیل شوراهای استانی پیشگیری از وقوع جرم در هر فصل را با حضور فرماندهان ارشد و یگان‌های عمده از ارتش، سپاه و ناجا و وزارت دفاع به بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای کاهش جرایم پرداخته و جمع‌بندی مطالب در مجمع استانی پیشگیری از وقوع که سالی یکبار در هر استان تشکیل می‌شود پیرامون موضوع از پیش تعیین شده بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.
آموزش بیش از ۸۲ هزار نفر ساعت آموزش در زمینه پیشگیری از وقوع جرم استان
مهرانفر با تاکید بر این که در سال جاری بررسی علل و عوامل ارتکاب جرایم مالی در سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: در نشست‌های مسوولان پیش‌بینی، جرایمی مانند اختلاس، رشوه، اخذ پورسانت، تبانی در معاملات دولتی، سهل انگاری موجب به ایراد خسارت به اموال دولتی، سرقت و فروش اموال و اشیا نظامی و تحصیل مال از طریق نامشروع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به آموزش بیش از ۸۲ هزار و ۱۰۰ نفر ساعت آموزش در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اشاره کرد و افزود: همچنین در این زمینه در استان اصفهان در سال گذشته که موضوع برنامه‌های پیشگیری آسیب‌شناسی نحوه خدمت سربازی و تاثیر آن بر ارتکاب جرایم از دیدگاه امنیتی، قضایی و فرهنگی بود بیش از ۳۰ جلسه برگزار شد.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان در ادامه با اشاره به این که ساختمان مستقل زندانیان نظامی استان اصفهان تا پایان امسال از زندان مرکزی اصفهان مستقل می‌شود، ادامه داد: ساختمان مستقل زندان نظامیان در زمینی به مساحت هزار متر ساخت و متراژ ۲ هزار و ۵۵۰ متر و با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال احداث است.
وی اضافه کرد: چنانچه دولت اعتبار لازم برای ساخت این زندان را پرداخت کند تا پایان سال جاری همه زندانیان نظامی استان اصفهان به زندان جدید خود منتقل می‌شوند.
فرار از خدمت پیشتاز جرایم نیروهای مسلح در استان اصفهان
مهرانفر با تاکید بر این که اگر چه آمار جرایم نیروهای مسلح نسبت به سایر اقشار جامعه بسیار پایین می‌باشد، ولی قابل تامل است، تصریح کرد: در حال حاضر فرار از خدمت پیشتاز جرایم نیروهای مسلح در استان اصفهان است و در مورد رتبه بندی جرایم بعدی نمی‌توان اظهار نظر کرد چون در قسمت‌های مختلف انواع جرم مختلف است.
وی در ادامه به برخی از تهدیدهایی که سربازان در حین خدمت و دور از محل سکونت را تهدید می‌کند اشاره کرد و بیان داشت: گرایش به مصرف مواد مخدر و همچنین جرایمی که خلاف عفت و اخلاق عمومی است ا جمله تهدیدهایی است که سربازان را در مرخصی‌های شهری تهدید می‌کند.
دستگیری پزشک جاعل گواهی پزشکی برای کسر خدمت
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان در ادامه به توجه ویژه خانواده‌ها نسبت به کلاهبرداران و شیادانی که به سو استفاده‌های مالی از جوانان به بهانه صدور کارت معافیت اقدام می‌کنند اشاره کرد و بیان داشت: اخیرا پرونده‌هایی در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان مطرح شده است که در ارتباط با باند معافیت‌های غیر قانونی است و از بیش از ۱۰۰ نفر از هم استانی‌های ما بین ۳ تا ۱۵ میلیون تومان پول دریافت کرده و برای آنها کارت معافیت جعلی و غیر قانونی صادر کرده است که این پرونده در حال حاضر در سازمان در دست بررسی است.
وی با تاکید بر این که خدمت سربازی به هیچ وجه فروشی نیست ادامه داد: همچنین چند وقت پیش فردی را دستگیر کردیم که با استفاده از مدرک جعلی دکترا با انجام جراحی‌هایی روی کمر تعدادی از جوانان برای آنها گواهی عمل دیسک کمر صادر می‌کرد و آنها را برای کسر خدمت به نیروهای مسلح معرفی می‌کرد.
مهرانفر افزود: خوشبختانه این شیاد نیز دستگیر شده است و پرونده این کلاهبردار نیز در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان در حال بررسی است.۲۲/

کد خبر 66086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.