به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین جلسه هم اندیشی مدیران و رؤسای حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با رئیس و اعضای کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر امروز _پنج شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه برگزار شد.
در این جلسه رئیس و اعضای کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان حضور داشتند و پای صحبتها، دغدغهها، مطالبات و نقطه نظرات رؤسای ادارات ترافیک مناطق پانزدهگانه شهری و سازمانهای زیر مجموعه معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری نشستند.
بارگذاریهای جدید در بعضی از مناطق تشدید ترافیک را به دنبال دارد
در ابتدا سیدمحمد موسوی، رئیس اداره ترافیک منطقه شش شهرداری اصفهان، اظهار کرد: دغدغه اصلی و همیشگی ما اعتبار و بودجه است، چراکه با توجه به افزایش قیمتهای سالانه برای اقدامات عاجل و اثرگذار در حوزه ترافیک باید شاهد رشد اعتبارات باشیم.
وی ادامه داد: بارگذاریهای جدید در بعضی از مناطق و معابر شهر به علت حضور دستگاهها و ارگانهای دولتی انجام شده که باعث تشدید مباحث ترافیک در سطح شهر میشود و لازم است هماهنگیهایی میان شهرداری و این دستگاههای دولتی برای استقرار نیافتن ساختمانهای آنها در این معابر انجام شود.
نبود عارضهسنجی ترافیک شهری
محمد پورمیدانی، مدیرکل مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: یکی از مباحث عمده در حوزه ترافیک شهری نبود امکان انجام عارضه سنجیهای ترافیکی است، بدون توجه به طرحهای جامع در امر توسعه شهر طرحهایی را اجرا میکنیم که باعث ایجاد مشکلاتی میشود.
وی با بیان اینکه هماهنگی و همراهی پلیس راهنمایی و رانندگی در امور شهری میتواند کمکساز باشد، تصریح کرد: اجرایی نشدن و عملیاتیسازی طرحهای چندین ساله که دلیلی جز ساختارهای معیوب ندارد، دخیل نکردن معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری در حوزههای سیاستگذاری، طراحی و اجرا در پروژهها، از دیگر دلایل ضعف عملکردها است، طراحی یک امر تخصصی در حوزه حملونقل و ترافیک است و نباید تصمیمات طراحیهای این حوزه به سازمان طراحی و زیباسازی شهرداری سپرده شود.
دنیا به سمت پایانههای ترکیبی حرکت کرده است
ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان نیز در این نشست، خاطرنشان کرد: همواره شاهد مظلومیت حوزه حملونقل شهرداری اصفهان بودهایم، در جلسات طرحهای عمرانی و حوزه سیاستگذاری مجموعه نظرات کارشناسی حملونقل و ترافیک شهر نادیده گرفته میشود.
وی اضافه کرد: امروزه دنیا به سمت پایانههای ترکیبی رفته است و ما نیز اقداماتی را در این راستا انجام دادهایم، اما لازم است این امر توسعه و تقویت شود.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان گفت: پس از گذشت دو سال از عمر دوره ششم شورای اسلامی، لازم است پایانههای صمدیه و اندیشه تعیین تکلیف شود.
بودجه آموزش فرهنگ ترافیک متناسب با نیازها نیست
هادی فروزان، رئیس اداره ترافیک منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اظهار کرد: تمام بار آموزش و فرهنگسازی ترافیک به تنهایی بر دوش معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان است، در این راه باید دیگران نیز عهدهدار وظیفه باشند.
وی ادامه داد: بودجهها در زمینه آموزش فرهنگ ترافیک قابل قبول و متناسب با نیازها نیست، به علاوه امروزه در تصویب طرحهای بزرگ عمرانی نظر کارشناسان حوزه حملونقل و ترافیک در برآورد پروژهها لحاظ نمیشود.
انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیکی پیش از بارگذاریهای جدید
علی پور روهان، رئیس اداره ترافیک منطقه پنج شهرداری اصفهان اضافه کرد: چارتهای سازمانی ادارات ترافیک مناطق شهری کامل نیست و با مشکل جدی کمبود نیرو مواجه هستیم.
وی ادامه داد: باید مطالعات عارضهسنجی ترافیکی پیش از بارگذاریهای جدید در معابر شهر انجام شود، تداخل نیافتن حوزههای غیر مرتبط در پروژههای ترافیکی خواسته و مطالبه اصلی ما است.
پیگیری برای بازگشت جریمهها به سیستم حوزه حملونقل شهری
امین شیخ، رئیس اداره ترافیک منطقه ۱۲ شهرداری نیز تاکید کرد: با وجود وسعت زیاد منطقه، دچار کمبود شدید نیرو و امکانات هستیم، چراکه پروژههای ترافیکی و حملونقلی نیازمند نظارت دقیق انجام کار است، تعارض منافع سازمانها از دیگر مشکلات پیش روی ادارات ترافیک مناطق است و این مشکل در حذف گلوگاهها و اصلاحهای هندسی خودنمایی میکند.
وی تصریح کرد: ضرورت پرهیز از تصمیمات سلیقهای، پیگیری برای بازگشت هزینههای ناشی از اعمال قانون و جریمهها به سیستم حوزه حملونقل شهری از دیگر امور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
لزوم بهکارگیری مشاوران تخصصی در حوزه حملونقل
الله وردی، رئیس اداره منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان نیز گفت: فراهم کردن بستر بهکارگیری مشاوران تخصصی در زمینههای مختلف در حوزه حملونقل و ترافیک شهری از ضروریات است.
وی ادامه داد: ضرورت همکاری و تاکید بر هماهنگی بیشتر معاونتهای دیگر همچون شهرسازی و عمرانی شهرداری با تصمیمات تخصصی اداره ترافیک و حملونقل شهری از دیگر خواستهها است.
لزوم اجرای طرح پارک حاشیهای
کیانی، رئیس اداره ترافیک منطقه سه شهرداری اصفهان اظهار کرد: بافت مرکزی شهر دیگر قابلیت توسعه عمرانی ندارد و باید برنامهریزیهای سیستمی انجام شود.
وی ادامه داد: پایین بودن اعتبارات ترافیکی در قبال اعتبارات عمرانی از دیگر مشکلات پیشرو است، طرح پارک حاشیهای از جمله طرحهای بر زمین مانده است که دیگر کلانشهرهای کشور اقدام به اجرای آن کردهاندف اما هنوز در اصفهان اجرا نشده است.
وی اضافه کرد: بار اجرایی و مالی طرح تردد نکردن موتورسیکلت در بازار بزرگ نباید تنها بر دوش مناطق شهرداری بیفتد.
رویکرد اقدامات عمرانی و ساختوساز شهری عمدتاً خودرو محور است
محسن شاه نظری، رئیس اداره ترافیک منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: عارضهسنجی ترافیکی و کاربریها که در سطح مناطق اجرا میشود از ضروریات است، کسر پارکینگهای مجتمعها و بیمارستانها و مراکز بزرگ و احداث آنها از دلایل بروز مشکلات ترافیکی در سطح معابر است.
وی با بیان اینکه اجرای مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان نکتهای است که باید به آن توجه کرد، تصریح کرد: احداث پارکینگ و توقفگاه وسایل نقلیه با هماهنگی بینبخشی، انجام مطالعات و اخذ مشاور برای پروژههای پیادهمحور از دیگر ضروریات است.
رئیس ادامه داد: رویکرد اقدامات عمرانی و ساختوساز شهری عمدتاً خودرو محور بوده و ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح یا توسعه رینگهای ترافیکی از مصادیق آن است در حالی که باید به سمت انسان محوری حرکت کنیم.
شاه نظری افزود: اعتبارات حملونقل هوشمند باید به صورت متمرکز در شهرداری مرکزی تأمین و سپس تقسیم شود تا نتایج بهتری در پی داشته باشد.
لزوم توجه به هوشمندسازی حوزه حملونقل
سیدعلی عبداللهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان گفت: تقویت سازمانها به عنوان بازوی عملیاتی شهرداریها در سایه حمایتهای بیشتر از ضروریات است، ما نیازمندیم خدمات متناسبتر و بیشتری از پلیس نسبت به حوزههای سازمانی خود دریافت کنیم.
وی اضافه کرد: اعمال قانون در عرصه حوزه سازمانی اقدامی است که با کمک خدمات پلیس به نحوه مطلوب انجام میشود، در حال حاضر این امر ضعیف است و در عرصه هوشمندسازی باید نگاه ویژهای در اختصاص اعتبارات داشت.
نظرات کارشناسان حوزه حملونقل در تصمیمسازی شهرداری اعمال شود
داوری، کارشناس ترافیک منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از امور مرتبط با بحث حملونقل و ترافیک شهری مستقیماً با تورم مرتبط است، رشد اعتباری بحث خرید تجهیزات و امکانات ترافیکی در شهرداری اصفهان با رشد تورم متناسب نیست که باعث تحقق نیافتن پروژههای مرتبط میشود.
وی افزود: ضرورت دارد پروتکلهای پیشنویس در بدنه شهرداری نوشته و نظر کارشناسان ترافیک اخذ شود، نظرات کارشناسان حوزه حملونقل و ترافیک باید در تصمیمسازیهای مختلف شهرداری دخیل شود.
یکپارچه سازی حملونقل و ترافیک شهری با حوزه شهرسازی ضرورت دارد
هادی کریمی، مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان نیز خاطرنشان کرد: یکپارچهسازی حملونقل و ترافیک شهری با حوزه شهرسازی ضرورت دارد، چراکه عمدتاً معاونت حملونقل دنبالهروی تصمیمات گرفته شده توسط شهرسازی است، طولانی شدن فرآیندها و نبود شفافیت فرآیندها از دیگر مشکلات پیش رو است.
وی تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ بیشترین تعداد تخلف رانندگی در سطح شهر ثبت و توسط پلیس تأیید شد که لازم است پیگیریهایی برای هزینه بازگشت شده سهم شهرداری به منظور تقویت زیرساختهای حوزه حملونقل و ترافیک و نظارتی انجام و از دیپلماسی شهری در این زمینه کمک گرفته شود.
مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان گفت: به دنبال تصویب و اخذ مجوزها برای عقد قرارداد با شرکتهای دانشبنیان ارائه دهنده محصولات استراتژیک هستیم، لزوم استقرار سامانههای هوشمند و جذب نیرو از دیگر ضروریات است.
لزوم کوتاه کردن فرایندها در حوزه حملونقل
سید عباس روحانی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: فرآیندها و ساختارها از جمله گلایهها و دغدغههای مشترک همه فعالان حوزه حملونقل و ترافیک است، از دیگر دغدغههای موجود در این عرصه بخشهای مرتبط با بودجه و اعتبار است، باید تعیین بودجه سازمانهای مرتبط با حوزه حملونقل و ترافیک که از جنس اجراییات هستند از پایین به بالا انجام شود.
وی افزود: امروز هزینهها در عرصه اتوبوسرانی به صورت جاری و غیرقابل حذف شدن است، طولانی شدن فرآیندها به دلیل پایش و مراقبتها بعضاً ما را با مشکل اجرایی نشدن کارها مواجه میکند، لزوم جرأت و جسارت برای کوتاه کردن فرایندها در بدنه شهرداری از دیگر امور ضروری است.
نگاه مسئولان به حوزه حملونقل تغییر کند
محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: کار در سازمانهای خدمات شهری عمدتاً نمود بیشتری نسبت به سازمانهای زیرمجموعه معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری دارد، طولانی شدن فرآیند تصویب طرحها و پیشنهادها، تفاوت جنس خدمات شهری و زمانبر بودن اقدامات از دیگر تفاوتهای حوزه حملونقل با دیگر عرصهها است.
وی اضافه کرد: درخواست داریم شورای اسلامی شهر اصفهان تمام قد پای تصمیماتی که فکر میکند در حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری مؤثر است بایستد، نگاه مسئولان کشوری و استانی و حتی مدیریت شهری به حوزه حملونقل باید تغییر کند، اگر خواهان تحول و انقلابی در این زمینه هستیم، مقررات زدایی خواسته و مطالبه همه فعالان حوزه حملونقل عمومی است.
لزوم ورود بخش خصوصی برای هوشمندسازی حوزه حملونقل
فرهاد گلی، مدیرعامل شرکت مهندسی نیک اندیش گفت: با وجود شعارهای مدیریت یکپارچه شهری، فرآیندها و اقدامات به صورت هماهنگ و همراهی بین بخشی انجام نمیشود، بعضی اوقات برای حل شدن موضوعات و تصمیمات باید خود را به جای سازمان و متولی تصمیمساز قرار دهیم.
وی با بیان اینکه برای ورود به کارهای جدید ریسک کمی داریم، تاکید کرد: در زمینه هوشمندسازی باید فضا باز شود و اجازه ورود بخش خصوصی را بدهیم، بعضاً در روالهای پرداخت به ویژه در امر مباحث دلاری و خریدهای خارجی و هوشمندسازی باید راهکارهای جدید ارائه دهیم.
تمرکز ویژه بر حملونقلهای انبوه
سید محسن واعظیفر، مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان نیز تاکید کرد: حوزه حملونقل یک حوزه زیرساختی است و باید دید سرمایهگذاری به آن داشت، توسعه در کشورهای مدرن از حوزه حملونقل آغاز شده است؛ لذا باید حوزه حملونقل را در ابعاد مختلف دریابید.
وی افزود: معضل ترافیک شهرهای بزرگ و کلانشهرها با احداث پارکینگها و اتوبانها حل نخواهد شد و تنها راهکار تمرکز ویژه بر حملونقلهای انبوه است.
نظر شما