لزوم توجه به راهکارهای ارتقای کیفیت زندگی با حفظ هویت شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است به‌دنبال راهکارها و مدل‌هایی باشیم که کیفیت زندگی با حفظ هویت شهری، حفظ اصالت انسان‌محور بودن معابر، فضای استفاده خانوادگی، سنت و فرهنگ ما این امکان و امتیاز را بدهد که شرایط مناسبی برای تردد در شهر داشته باشیم.

علی صالحی در حاشیه برگزاری اولین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اولویت‌دادن به انسان یا خودرو، چالشی است که امروز در حوزه حمل‌ونقل ایران، اصفهان و شماری از کشورها با آن مواجه هستیم.

وی افزود: این سوال در این چالش جدی مطرح است که اصالت را باید به خودرو داد یا به محیط زندگی، محیط زیست و آدم‌هایی که در این محیط زندگی می‌کنند؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طی یک دوره زمانی در کشورمان به این سمت‌وسو رفتیم که با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل که بیشتر به حمل‌ونقل شخصی مربوط می‌شد، خواسته یا ناخواسته، اصالت به خودرو داده شد.

وی ادامه داد: به مرور زمان، احداث رینگ‌های ترافیکی، بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها بین محله‌ها فاصله انداخت و هویت شهری را به هویتی خودروزده تبدیل کرد که البته این اولویت به اصالت خودرو داده شد، هرچند فارغ از مباحث انسانی و هویتی، این رویکرد و تاکتیک نه تنها در دنیا بلکه در کشور ما نیز جواب نداد.

صالحی با بیان اینکه هر چقدر مسیر برای ساخت تقاطع‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها ادامه پیدا کند، باز هم سرعت تولید و استفاده از خودروهای شخصی از سرعت ایجاد زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای بیشتر است، گفت: چالش اصلی این است که بپذیریم اصالت در زندگی امروزی با کیفیت در حوزه حمل‌ونقل، اصالت دادن به انسان و کاربر در بافت و هویت شهری است.

وی تاکید کرد: لازم است به‌دنبال راهکارها و مدل‌هایی باشیم که کیفیت زندگی با حفظ هویت شهری، حفظ اصالت انسان‌محور بودن معابر، فضای استفاده خانوادگی، سنت و فرهنگ ما این امکان و امتیاز را بدهد که شرایط مناسبی برای تردد در شهر داشته باشیم.

سرعت خودروی شخصی بالاتر از احداث زیرساخت‌های شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امروزه سرعت استفاده و گرایش به خودروی شخصی و تولید خودرو بالا است و به هیچ عنوان در حوزه توسعه زیرساخت‌های شهری نمی‌توانیم به سرعت آن تولیدات برسیم.

وی با بیان اینکه تولید خودروی شخصی همواره چندین گام از ما جلوتر است، اظهار کرد: جدی‌ترین رویکرد در حوزه حمل‌ونقل و چالش‌های آن، ابتدا توجه به اتصال ظرفیت‌ها و معابر موجود است که شبکه‌ای به هم پیوسته و روان را با رعایت بافت شهری داشته باشیم، همچنین شبکه گلوگاه‌هایی مانند معابر جایگزین اصلی بزرگراهی و اتوبانی که در سطح محلات یا در مقیاس‌های پایین است را تکمیل کنیم و بتوانیم حلقه‌های محلی، منطقه‌ای و ناحیه کلان شهری را داشته باشیم.

صالحی خاطر نشان کرد: رینگ چهارم ترافیکی در حال تکمیل است؛ این حلقه با حفظ اولویت هویت بصری و اجتماعی شهر به ما کمک می‌کند شبکه‌ای به‌هم پیوسته از شبکه‌هایی که می‌تواند با هم همپوشانی داشته باشد را داشته باشیم تا گرفتار بن‌بست و قفل شدن در حوزه شبکه معابر نشویم.

وی اظهار کرد: این موضوع به این معنا نیست که همه معابر را به بزرگراه تبدیل کنیم، بلکه نباید بن بست و قفلی در معابر داشته باشیم؛ این موارد جزو سیاست‌های مجموعه دوره ششم شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری، همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است که باید به سمت مدیریت فرهنگ، تقاضای مصرف و هوشمندسازی کنترل ترافیک حرکت کنیم و راهی جز این نداریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با این شرایط و سبک زندگی که امروز شاهد و ناظر هستیم، باید فرهنگ‌سازی کنیم که البته نباید فقط به تبلیغات و اطلاع‌رسانی محدود شود، بلکه باید بر مؤلفه‌های نگرشی افراد تأثیر گذارد.

وی افزود: باید مدیریت و تقاضای سفر را به واسطه ابزارهای هوشمند که شرکت‌های دانش بنیان از سطح خیابان تا داخل منازل انجام داد، همچنین پس از فرهنگ‌سازی و مدیریت تقاضا، کنترل زمان تردد و مصرف باید به صورت هوشمند انجام شود و همچنین بتوان تعداد خودروها در معابر، زمان ایست یا حضور در ترافیک و حتی مدت زمان دور زدن را در اختیار هوش مصنوعی با مدیریت کاربر انسانی قرار داد و از حداکثر ظرفیت معابر، خیابان‌ها و گذرگاه‌های جایگزین استفاده کرد.

صالحی تصریح کرد: اگر در این مسیر گام برداریم، به‌طور قطع از تعداد خودروها جلوتر خواهیم بود؛ هر چند به نظر می‌آید انتهایی برای آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نمایشگاه حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته است که علاوه بر اینکه قابلیت مدیریت هوشمند را دارد، در عرضه زیرساخت‌هایی که هوشمندسازی تقاضا و مصرف دارد نیز ورود کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: همچنین در حوزه‌های زیست‌محیطی که به عنوان یکی از متغیرهای مهم ترافیک باید به آن توجه داشت، کارهای خوبی در حوزه کاهش مصرف سوخت، برقی سازی، نظارت و کنترل ترافیک انجام شده است.

وی با بیان اینکه چالش جدی که به هر دو گروه مصرف کننده و مدیران باز می‌گردد، تغییر ذهنیت است اظهار کرد: این نمایشگاه علاوه بر به نمایش گذاشتن دستاوردها و بازاریابی برای افراد و شرکت‌ها، باید ذهنیت مدیران و شهروندان را تغییر بدهد.

صالحی گفت: اگر پذیرفتیم که برای حفظ محیط زیست، رفع مشکل ترافیک و آینده فرزندانمان باید گاهی هزینه بیشتری در حوزه حمل‌ونقل در حوزه موتورها و خودروهای برقی پرداخت کنیم، باید بپذیریم به عنوان تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز که محصولی که شاید یک ربع قرن یا نیم قرن کارایی آن ثابت شده است را امروز کنار بگذاریم و سخت‌افزار و نرم افزار جدیدی جای آن را بگیرد.

چرخه خدمت به عموم مردم در حوزه حمل‌ونقل نباید دچار مشکل شود

وی امیدواری کرد: مجموعه‌های دانش‌بنیان در عین حال که در مسیر پروژه‌های خود قوی عمل می‌کنند، در معرفی، ارائه و بازاریابی در محصولات خود نیز بتوانند موفق‌تر عمل کنند تا تصمیم دشوار را در ذهن مدیران ما حک کنند؛ اگر آن باور قطعی شد و برای تصمیم درست در اینجا به جمع‌بندی رسیدیم، در عرصه اجرا مشکلات کمتر خواهد بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مهم‌تر از ابزار، سیستم هوشمندسازی اداره شهر است که بخشی از آن مربوط به حمل‌ونقل است و بخشی از آن ابزاری مانند موتور یا دوچرخه را شامل می‌شود که در حال حاضر در مجموعه معاونت حمل‌ونقل یا تاکسیرانی این گام‌ها برداشته شد از جمله اینکه سامانه «اصرو» گام بلندی در همین راستا بود.

صالحی اظهار کرد: باید در حوزه ابزار حتی خدمات شهری یا نظافت شهر به استفاده از ابزارهای هوشمند فکر کنیم؛ در حوزه ابزارهای حمل‌ونقل مانند تاکسی و موتورهای برقی هم سیاست‌گذاری در حوزه کلان حرکت به سمت هوشمندسازی شهری در هر دو بخش شخصی و عمومی است که باید دنبال کرد.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای حوزه خدمات و هوشمندسازی تخصیص یافته و هزینه شده است، افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در حوزه کلان هوشمندسازی زیرساخت‌های شهری با نگاه ویژه به حوزه حمل‌ونقل و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای خرید و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری صرف شده که تأمین اتوبوس برقی بخشی از همین موارد است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع سیاست‌گذاری و تاکید شورا با تخصیص اعتباراتی که برای هوشمندسازی و حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده، مشخص است و باید شهرداری، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این بخش پشتیبانی به موقع داشته باشند تا چرخه خدمت به عموم مردم در این حوزه دچار مشکل نشود.

به گزارش ایمنا، همزمان با سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور، نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان سیزدهم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 659003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.