دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند / استیضاح حق مجلس است

وزیر صمت با تاکید بر وحدت، همدلی و هم افزایی دولت و مجلس، گفت: دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند.

به گزارش ایمنا، سیدرضا فاطمی‌امین در نشست علنی امروز _یکشنبه، دهم اردیبهشت‌ماه_ مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود و در پاسخ به اظهارات متقاضیان استیضاح با اشاره به موضوع وحدت، همدلی و هم‌افزایی مردمی و مجلس انقلابی اظهار کرد: مسئله امروز کشور ما همین موضوع وحدت، همدلی و هم‌افزایی است، ما فرصتی نداریم که گرفتار حواشی شویم، ما باید نسبت به جبران عقب‌ماندگی‌ها اقدام کنیم و گرفتاری‌های معیشتی مردم را حل و جبران کنیم و این موضوع به وحدت، همدلی و هم افزایی نیاز دارد.

وی افزود: در چند روز اخیر خبر کذبی منتشر شد که همه مردم متضرر شدند، اتهامی که در شأن دولت مردمی و مجلس انقلابی نبود. این اتهام کذب محض، سلب بزرگ بود، چرا با آبروی مردم بازی می‌شود البته عزت مؤمن به خدا تعلق دارد اما این خبر کذب به حیثیت دولت و مجلس و اعتماد عمومی ضربه زد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ملت بزرگ ایران، فاطمی امین، خادم شما، آلوده به فساد نشده است، ملت بزرگ ایران نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی آلوده به فساد نشده‌اند. آقای بیگی یک خودرو معرفی کنید، ۷۰ خودرو را کنار بگذارید و تنها یک خودرو معرفی کنید. چرا دولت و مجلس تخریب می‌شود و رابطه دولت و مجلس تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه درست می‌کنید؟ ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود. مجلس انقلابی ضد فساد به چنین اتهامی متهم می‌شود، آیا این جنگ روانی نیست؟

فاطمی‌امین تصریح کرد: موضوع چیست؟ از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر شدم، در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و شرکت خودروساز خصوصی که متخلف است وجود داشته و این شرکت ۱۴ هزار میلیارد پرونده در تعزیرات دارد. خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانال‌های تلگرامی برای انتشار خبرهای زرد هزینه می‌کند تا وزیر را بزند، این مافیای خودرو است.

وی افزود: آقای پژمانفر گفتند که اتفاقی افتاد و رئیس مجلس جلوی کار را گرفت. دو روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که خودرو دریافت کنید، هیئت رئیسه موضوع را بررسی و کار را متوقف و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هست به این استیضاح پیوند زده می‌شود؟ چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند؟

وزیر صمت گفت: استیضاح حق مجلس است، من اینجا هستم که پاسخ بدهم و شما به عنوان نمایندگان مردم سرافراز ایران حق استیضاح دارید، اما این روزها برخی رسانه‌ها تیترهایی درباره «لابی‌های آمریکایی فاطمی‌امین» می‌زنند اما آیا تیپ فاطمی‌امین به چنین چیزهایی می‌خورد؟ چه کسانی این تیترها را می‌زنند و چنین پول‌هایی را هزینه می‌کنند؟ چرا در بیرون مجلس عده‌ای خوشحال هستند؟ چه کسانی خوشحال هستند و چه می‌کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟

فاطمی امین افزود: می‌گویند «تیم استیضاح یا گیوتین استیضاح بر سر وزیر صمت»، مگر اینجا قتلگاه است؟ بارها پرسیده شده است و من هم پاسخ دادم. نمایندگان در مقام نظارت و من در مقام اجرا وظایفی دارند، اگر پاسخ‌ها را منطقی دیدید رأی بدهید و در غیر این صورت سنگر را تحویل سرباز بعدی خواهم داد. چرا دو قطبی سازی می‌شود؟ برخی می‌گویند اگر وزیر افتاد، برد مجلس است و اگر وزیر نیفتاد باخت مجلس است. این دو قطبی‌سازی‌ها را چه کسانی هدایت می‌کنند؟ دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند هرکس دوقطبی ایجاد کند خیانت می‌کند، هرکس می‌گوید انداختن وزیر قوت مجلس است، خیانت می‌کند. این تعبیرات زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست. به عنوان مسئول باید پاسخگوی عملکردم باشم.

وزیر صمت با اشاره به اظهارات احد آزادی‌خواه در موافقت با استیضاح، گفت: وی در اظهارات خود به شرکتی اشاره کرد که سه هزار میلیارد تومان گران‌فروشی دارد و پرونده آن در سازمان تعزیرات مفتوح است. وی به شرکتی اشاره کرد که در پی منافع نامشروع یکی از معاونان این وزارتخانه را مضروب کرده است. چه کسانی در شعبه ۲۷ جناحی رفته و وساطت کرده‌اند که فرد متخلف آزاد شود؟ این افراد اژدهای هفت‌سر فساد هستند.

فاطمی‌امین گفت: به مردم ایران اطمینان می‌دهم که با هرگونه رانت‌خواری و ویژه‌خواری مقابله می‌کنیم، تاوان هم می‌دهیم. آقای رئیس مجلس باید موضوع را پیگیری کنید، این چه شرکتی است که وقتی به متاعش نمی‌رسد با معاون وزیر برخورد فیزیکی می‌کند؟ از آزادی‌خواه نیز می‌خواهم برای شفافیت در این خصوص توضیح دهد.

وی اضافه کرد: صنعت خودروی ایران بیمار است، دردهای مزمن دارد و بیش از ۱۰ بار پشت همین تریبون اعلام کردم که یک برنامه چهار ساله داریم و الان در میانه راه هستیم. در ابتدای راه دو مسیر در پیش داشتم، نخست می‌توانستم کوتاه بیایم یا فرافکنی کنم یا دنبال فرافکنی باشم یا شاکی شوم که راه بسیار آسانی بود. مسیر دومی هم در پیش داشتم که وارد میدان شوم و مسئله را به طور زیرساختی حل کنم که من این راه دوم را انتخاب کردم و ما الان در میانه راه و جراحی هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: نشانه‌های بهبودی حاصل شده است، صنعت خودرو موضوعات بسیاری دارد اما این روزها تنها قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفته است اگر در سال‌های گذشته تولید خودرو درمان می‌شد ما امروز دچار این مشکلات نمی‌شدیم و اگر واردات خودرو متوقف نمی‌شد ما با این مسائل روبه‌رو نمی‌شدیم و اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی‌شد ما با این موضوعات روبه‌رو نمی‌شدیم. صنعت خودرو کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی‌سازی است و به همین جهت با فراز و نشیب تحریم‌ها، تولید کم و زیاد می‌شود.

فاطمی‌امین گفت: سال ۱۴۰۱ تنها سالی است که تحریم‌ها خنثی شده است، در حالی که تحریم‌های شدید برقرار بود و تولید خودرو به بیش از یک میلیون رسید. در سال ۹۷ در دور جدید تحریم‌ها، اولین مورد تحریم‌ها خودرو بود و بعد از آن طلا و ریال و در ادامه بانک‌ها تحریم شدند و این یعنی دشمن می‌داند مسئله اجتماعی کشور ما است و دشمن می‌داند خودرو ابعاد اقتصادی وسیعی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ تولید به پایین‌تر از یک میلیون رسید و ۲۰ و ۲۵ درصد خودرو ناقص تولید می‌شد، مثلاً یک خودرو چراغ نداشت و دیگری سپر تا اینکه در آذرماه ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰ هزار خودرو کف پارکینگ مانده بود اما اکنون به هزار خودرو رسیده است، در پایان سال ۱۴۰۱ ما کمتر از هزار خودروی ناقص در پارکینگ داشتیم اما چه اتفاقی افتاد؟ تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، ۳۹ درصد رشد داشت و رویکرد ما در صنعت خودرو، داخلی‌سازی خودروهای خارجی نیست بلکه رویکرد ما اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و طراحی خودرو داخلی است که این اتفاق اکنون در حال وقوع است و این یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها.

فاطمی‌امین ادامه داد: مگر ما در سایر حوزه‌ها مانند صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی پیشرفت نداشتیم؟ مگر ما دو نوع دانشگاه داریم؟ دو دانشجو کنار هم؛ یکی در صنعت داروسازی، دیگری در صنعت دفاعی و دیگری در صنعت خودرو فعال شده‌اند، اما چرا وضعیت خودرو اینگونه است و وضعیت تجهیزات پزشکی به گونه‌ای دیگر؟ این مسئله به ما حاکمان بازمی‌گردد لذا ما باید حکمرانی را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: جوانان ایرانی، همان‌هایی که میلیمتری موشک طراحی می‌کنند، همان‌ها می‌توانند صنعت خودروی ایران را نجات دهند. قیمت خودرو چرا بالا رفت؟ اولین دلیل فاصله عرضه و تقاضا است و چهار سال تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسید و واردات متوقف شد و این تقاضای انباشته، فاصله بین عرضه و تقاضا میان قیمت بازار و خودروساز فاصله ایجاد کرد، اما در سال ۱۴۰۱ چه اتفاقی افتاد؟ از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ تورم خودرو (نه قیمت خودرو، چرا که قیمت افزایش پیدا کرد) کاهشی بوده است و شیب کاهش آن بیشتر از شیب کاهش تورم کشور است.

وزیر صمت افزود: البته در آذرماه قیمت بالا رفت اما باید دید در این ماه چه اتفاقی افتاد، جنگ ارزی آغاز شد و افزایش قیمت خودرو در بازار در پی جنگ ارزی ناشی از افزایش قیمت تمام‌شده نیست. قیمت تمام شده در مواد اولیه خود را نشان می‌دهد (مگر قیمت کارخانه سال گذشته تغییر کرد بلکه قیمت بازار تغییر کرد) چرا که از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و تورم و افزایش قیمت ارز عده‌ای را به این فکر فرو برد که برای حفظ ارزش پول به سمت بازار خودرو بروند و این یعنی ایجاد تقاضای کاذب البته اگر ما در سال‌های گذشته تولید را بالا می‌بردیم و اصلاح می‌کردیم این اتفاق نمی‌افتاد.

فاطمی‌امین اظهار کرد: افزایش قیمت ارز در اختیار وزارت صنعت بود؟ قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است. همه شما قبول دارید ما درگیر جنگ ارزی هستیم و اگر می‌گوئیم جنگ یعنی جایی آسیب دیده است. بالاخره این افزایش قیمت ارز موجب تخریب برخی بازارها و صنایع شده است. یکی از آنها خودرو است. اکنون باید چه کار کرد؟ باید تولید را افزایش داد، همچنین واردات را تقویت کرد.

وی مطرح کرد: در مورد واردات باید بگویم تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ممنوعیت وجود داشت، آئین‌نامه واردات خودرو در شهریور ماه در دولت مصوب شد و هیئت تطبیق ایراداتی گرفت و آبان ماه آئین‌نامه نهایی مصوب شد و در آذرماه اولین نمونه‌ها وارد شد تا آزمایش‌ها و کنترل‌های محیط زیست، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌ها انجام شود و روز گذشته اولین سری از خودروها از گمرک ترخیص شدند، تا امروز صد هزار خودرو ثبت سفارش شده است، این در حالی است که ما با پیچیدگی‌های زیادی در واردات خودرو مواجه هستیم مثلاً قانونی متعلق به سال ۱۳۷۱ داریم. بر این اساس که اگر گمرک می‌خواهد خودروهای وارداتی را وارد کند، باید از کشور سازنده استعلام قیمت بگیرد، البته در لایحه دو فوریتی که دولت تقدیم مجلس کرده این قضیه حل شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان مثالی مطرح کرد: مثلاً خودرویی وارد شده است و مدت‌ها در گمرک مانده اما می‌گویند باید استاندارد اروپا داشته باشد و ایراداتی می‌گیرند مانند اینکه در کمربند پشت استاندارد اروپا درج نشده است، بنابراین ما بسیار درگیر جزئیات هستیم که مانع‌تراشی می‌کند و ما باید به این مسئله ورود کرده و فرآیندها و قوانین را اصلاح کنیم.

فاطمی‌امین گفت: در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد، دو سال طول کشید که اولین خودرو وارد شود اما اکنون ۶ ماهه این کار انجام شد، همچنین التهاب بازار خودرو ما را به سمت برنامه‌ریزی جدیدی سوق داد. برنامه اولیه این بود که با واردات خودروهای نو و افزایش تولید، التهاب کاهش پیدا کند اما در بهمن ماه ۱۴۰۱ دولت آئین‌نامه‌ای را مصوب کرد که شروع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد بود اما این آئین‌نامه در هیأت تطبیق به دلیل مغایرت با ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو ابطال شد، به همین خاطر دولت مجدداً یک لایحه دوفوریتی مصوب کرد که این منع قانونی برداشته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین به ما می‌گویند چرا شما در برنامه خودرو تزلزل دارید اما یکی از کارهایی که ما از سال گذشته برای ثبات در بازار خودرو آغاز کردیم عرضه در بورس بود اما متأسفانه متوقف شد. چرا ما اصرار داشتیم تا خودرو در بورس کالا عرضه شود؟ به این دلیل که یک مرجع قیمتی داشته باشیم. در سال گذشته هفت میلیون دستگاه خودرو شماره‌گذاری شده است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار آن خودروی نو است. تمام خودروهای دست دوم مبتنی بر قیمت بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

فاطمی‌امین ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس کالا، هم قیمت بازار روند کاهش به خود گرفت و هم اگر این شرایط تداوم پیدا می‌کرد، قیمت‌های خودروهای دست دوم نیز مدیریت می‌شد، اما این ابزار را از ما گرفتند.

وی با تاکید بر ناکارآمدی خودروسازان گفت: به‌طور قطع خودروسازان ناکارآمدند و باید کیفیت، بهره‌وری و ایمنی را افزایش دهند، اما راهش این نیست که من کنار بنشینم و با شکایت و فرافکنی کار کنم، راهش مداخله‌های متعدد در بازار نیست. وضعیت فعلی مقصران متعددی دارد، اما من به فضل خدا ایستاده‌ام و این مسائل را حل خواهم کرد.

وزیر صمت دولت سیزدهم تصریح کرد: در برنامه چهار ساله اول خود موضوع افزایش تولید را مطرح کردیم و به این هدف رسیدیم و امروز شاهد ثبات تولید و افزایش تولید کارخانه‌های خودروسازی هستیم و فروردین‌ماه امسال به نسبت سال گذشته، ۵۷ درصد رشد تولید داریم و همین رویه باعث کاهش قیمت خودرو در این روزها شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما هم می‌گوییم خودرو مافیا دارد و مافیای آن قوی است، مافیایی که تهدید می‌کند و با مدیرکل من تماس گرفته و از افزایش تولید ناراحت است و مسببان وضع موجود افراد پنهانی هستند و ما ایستاده و به فضل خداوند مسئله را حل خواهیم کرد.

کد خبر 657989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.