به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای در جلسه قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه، اظهار کرد: توفیقات و پیشرفتهای حاصله در بخشها و برنامههای مختلف دستگاه قضائی، فینفسه موضوع و امری خوشایند و مقبول است اما باید توجه داشت که این توفیقات و پیشرفتهای برنامهمحور و بخشی، زمانی ارزشمند است که با خروجی کلی قوه قضائیه که همان گسترش و بسط عدالت اجتماعی و افزایش حس اعتماد و رضایتمندی مردم است، همراه و توأمان باشد؛ چنانچه ما در شاخصهای بخشی و برنامهمحور به توفیقاتی دست یابیم اما آن احساس رضایت و اعتماد مطلوب در مردم نسبت به دستگاه قضائی وجود نداشته باشد، مشخص میشود که خلاء و کاستیای در مجموعه ما وجود دارد که باید درصدد رفع آن کوشا باشیم.
وی افزود: باید بررسیهای دقیق به عمل آید و مشخص شود مجموع اقدامات چه میزان در اعتمادزایی و امیدآفرینی برای مردم مؤثر بوده است.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در بحث مقولات مرتبط با شیوههای تشویقی و تنبیهی، بحث فقط بر سر الگوهای رایج و مرسوم این حوزه نیست؛ بلکه وقتی کار و اقدام برجسته یک همکار و مدیر قضائی یا حکم و رأی قابل توجه یک قاضی، برای مردم بیان میگردد، خود این موضوع دربرگیرنده و متضمّن آثار تشویقی است.
وی اضافه کرد: هدف ما در دستگاه قضائی با اقداماتی مانند تشکیل و برگزاری جلسات قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه، کار تبلیغی و شعاری نیست؛ ما میخواهیم اقداماتی عملی را که در راستای خدمت به مردم و گسترش و بسط عدالت انجام میدهیم برای مردم تشریح کنیم و به افکار عمومی پاسخگویی داشته باشیم
حجت الاسلام محسنی اژهای در جریان این جلسه پس از استماع گزارشهای مسئولان بخشهای مختلف دستگاه قضائی در راستای جامه عمل پوشاندن به فرامین مقام معظم رهبری، گفت: پس از صدور دستورات و فرامین از ناحیه مقام معظم رهبری در جریان جلسه تیرماه سال گذشته، قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاستهای معظمله در قوه قضاییه به ریاست معاون اول تشکیل شد و این قرارگاه جلسات منظمی را برای پیگیری اجرایی شدن این فرامین و سیاستها در بخشهای مختلف دستگاه قضائی برگزار کردند؛ بنابراین ضروری است جمعبندی و ارزیابی جامعی در خصوص میزان اجرایی شدن این فرامین و نقاط قوت و ضعفی که از این حیث وجود دارد، تدوین شود.
وی با اشاره به اهمیت مقوله پیگیری مستمر عملیاتی شدن برنامهها و سیاستهای ابلاغی، ادامه داد: اعضای قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه، باید در مرحله نخست، میزان عملیاتی و اجرایی شدن این فرامین در بخشهای مختلف و ذیربط دستگاه قضا را سنجش کنند و در مرحله بعدی، با جدیت و اهتمام به رفع موانع پیادهسازی این فرامین مبادرت ورزند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهتمامی که در امر برگزاری مستمر و دائمی جلسات قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه وجود دارد، افزود: یکی از جنبههای مثبت قرارگاه مذکور، جامعنگری آن نسبت به همه سیاستها، برنامهها و قوانین موجود از جمله سند تحول قضائی است؛ بدین معنا که این قرارگاه در ضمن اهتمام به پیادهسازی فرامین مقام معظم رهبری، در مقاطع مختلف به مفاد سند تحول قضائی و سایر قوانین و مقررات موجود نیز توجه و اهتمام دارد.
وی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه تدوین و ارائه گزارش مقطعی مرتبط با هفته قوه قضائیه در تیرماه پیشرو نیست؛ بلکه هدف و مقصود ما، پیگیری مستمر و دائمی پیادهسازی و عملیاتی شدن فرامین رهبر انقلاب و سایر برنامهها، سیاستها و اسناد است.
حجت الاسلام محسنی اژهای تصریح کرد: به موازات اقدامات تحولی، مجموع مسئولان و مدیران قوه قضائیه، در سال گذشته اهتمام زیادی به برپایی و برگزاری دیدارها و ملاقاتهای بدون واسطه و چهرهبهچهره با گروهها و قشرهای مختلف مردمی داشتند، عموم مراجعان به دستگاه قضائی، مراجعان دارای پروندههای خاص، تودههای مردم در نقاط مختلف کشور، نمازگزاران در مساجد، فعالان اقتصادی، گروههای نخبگانی، کنشگران رسانهای در زمره آن دسته از گروهها و قشرهای مردمی بودند که طی سال گذشته با مسئولان عدلیه بدون واسطه جلسه و دیدار برگزار کردند.
وی با تشریح و تبیین نظامهای تشویقی و تنبیهی در سازمانها و ادارات، اظهار کرد: در بحث مقولات مرتبط با شیوههای تشویقی و تنبیهی، بحث فقط بر سر الگوهای رایج و مرسوم این حوزه نیست؛ بلکه وقتی کار و اقدام برجسته یک همکار و مدیر قضائی یا حکم و رأی قابل توجه یک قاضی، برای مردم بیان میگردد، خود این موضوع دربرگیرنده و متضمن آثار تشویقی است.
نظر شما