مستندات رتبه‌بندی معلمان برای کنترل کیفیت دوباره بررسی می‌شوند

 سرپرست آموزش‌وپرورش گفت: در فرآیندی که در کنار رتبه‌بندی برقرار شده است، مدارک و مستندات برای کنترل کیفیت دوباره بررسی می‌شوند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت آموزش‌وپرورش، رضامراد صحرایی در نشست با فعالان حوزوی عرصه تعلیم و تربیت اظهار کرد: برای ساختن آینده کشور باید از کوچه تربیت معلم و خیابان آموزش‌وپرورش عبور کنیم؛ آموزش‌وپرورش مسئله مهم و حاکمیتی است و وزیر این وزارتخانه باید بتواند مسائل آموزش‌وپرورش را به مسأله کل کشور تبدیل کند.

وی با تأکید بر وظیفه همگان نسبت به آموزش‌وپرورش، افزود: بر اساس فصل هشت سند تحول بنیادین، آموزش‌وپرورش موظف است سهم نهاد و سازمان‌ها در ایفای این سند را بیان کند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و غفلت و تکلیف در این خصوص به بیان اهداف عملیاتی و راهکارهای موجود سند، برای سه مسئله حجاب و عفاف، نقش تربیتی خانواده و مدرسه پرداخت.

وی با بیان اهمیت تعمیق و ترویج عفاف و حجاب گفت: در سند تحول بنیادین بر ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی اشاره شده است.

صحرایی، «خانواده‌محوری، دانش‌آموزمحوری و مدرسه‌محوری» را به عنوان برنامه‌های خود مطرح کرد و ادامه داد: تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی در سند تحول بنیادین به آن پرداخته شده است.

وی از خانواده و دامان مادر به عنوان نخستین کانون تربیت یاد کرد و افزود: مدرسه نمی‌تواند بار خانواده را به دوش بکشد و بدون کمک خانواده تربیت ممکن نیست.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه مدرسه محوری را مهم خواند و با بیان اینکه مدرسه باید تصمیم‌گیر باشد و بتواند خود را اداره کند، ادامه داد: مدیر مدرسه باید براساس ویژگی و شاخص‌های لازم انتخاب، دانش مدیریت داشته و دوره‌های مدیریت مدرسه را گذرانده باشد.

وی دستگاه اصلی امر تعلیم و تربیت را آموزش‌وپرورش عنوان کرد و گفت: ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که به همراه خانواده و معلمان می‌توان گفت کل کشور در مدرسه است؛ این وزارتخانه ۲۰ درصد جمعیت فعال کشور را درون خود جای داده و ۲ درصد بودجه فرهنگی کشور را دارد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تحول در آموزش‌وپرورش نیازمند کمک بیرونی است اما تحول اتفاقی درونی می‌باشد، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اعتماد به نفس ملی بزرگترین سرمایه برای آن ملت است، اظهار کرد: این اعتماد به نفس باید به آموزش‌وپرورش برگردد.

وی بر ضرورت و اهمیت آینده‌نگری تأکید کرد و گفت: هرکس عشق ایران و اسلام دارد، قلبش برای آموزش‌وپرورش باید بتپد، زیرا ایران امید اسلام و آموزش‌وپرورش محقق‌کننده آن است.

صحرایی جذب معلم از طریق تربیت معلم را بهترین مسیر دانست و افزود: چنین معلمی، آموزش دیده است؛ هویت و خوی معلمی پیداکرده و تجربه زیست معلمی را دارد.

وی با بیان اینکه خلأ ادراکی بین معلم و دانش‌آموز از مسائل آموزش‌وپرورش است، گفت: معلم باید سالیانه ۲۰۰ ساعت آموزش رسمی ضمن خدمت ببیند و باید با به‌کارگیری ظرفیت‌ها دوره‌های ضمن خدمت مورد نیاز طراحی و اجرا شود.

وی با اشاره به برخی تحولات و اصلاحات در تربیت معلم به عنوان مسیر تزریق و جریان معلم شایسته به نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: تدوین آئین‌نامه جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزان به دانشگاه فرهنگیان و تحول جدی در جذب گزینش امسال از جمله تغییر در مواد آزمون آموزش ابتدایی، تغییر نسبت به تأثیر مصاحبه و آزمون در پذیرش و تنوع رشته‌های جذب معلمی به ۲۱ رشته از موارد قابل ذکر است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در برنامه‌ریزی و فعالیت هوشمندانه، بر نگاه فرآیندی، برنامه‌ریزی با یکدیگر و اجرای تخصصی برای کسب نتیجه مطلوب تأکید کرد.

صحرایی بر تقویت طرح‌های ارتقای ویژگی‌های معلمی از جمله طرح حامیم اشاره کرد و با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند امید سرمایه ملی است و این جمله را نباید از دست داد، تأکید کرد: می‌توان به یاری هم مسائل را اصلاح و این بار را با کمک معلمان برداشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 656229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.