به گزارش ایمنا، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «نگاهی به روند طرحهای جامع بنادر کشور، نقاط قوت و ضعف و راهکارهای ارتقای مطالعات جامع آتی» را بیان کرده است که طبق آن بنادر نقاطی هستند که ارتباط با بازار جهانی را امکانپذیر میسازند و به میزان کریدورهای حملونقل، برای توسعه تجارت کشور اهمیت دارند و میتوانند تعیینکننده بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور باشند.
در این گزارش آمده است: ایران که بنا به موقعیت ممتاز جغرافیایی خود سالها است یکی از پایگاههای بندری جهان محسوب میشود، همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت ژئوپلیتیک در منطقه، منطبق نساخته و توسعه بنادر رقیب در خلیج فارس و دریای عمان طی ۳۰ سال اخیر، بیانگر ضرورت بازبینیِ هوشمندانه به موضوع طرحهای توسعه بندری در کشور است.
گزارش حاضر تاریخچه و وضعیت طرح جامع بنادر کشور و نقاط مثبت و نیز آسیبها و ضعفهای طرحها به خصوص آخرین طرح جامع بنادر بازرگانی کشور را به صورت خلاصه بررسی کرده است.
از نقاط مثبت طرح جامع فعلی بنادر بازرگانی کشور، اعتماد به کارشناسان کشور در یک طرح جامع بزرگ ملی است. تهیه طرح جامع فعلی (مصوب سال ۱۳۹۹) بنادر توسط مجموعه کارشناسی داخل کشور انجام گرفته، به این معنا که برای اولین بار به طور کامل به توان مهندسین کشور برای انجام این امر مهم اعتماد شد، این موضوع بیانگر توان بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان بهرهگیری از ظرفیت و توان ایشان بابت نقشآفرینی در طرحهای بزرگ ملی است.
از سویی دیگر، در طرح جامع، مصوب ۱۳۹۹، موضوعات نرمافزاری توسعه در کنار پرداختن به موضوعات سختافزاری توسعه مورد توجه قرار گرفته است که از نقاط قوت این طرح نسبت به طرحهای پیشین بهشمار میآید.
در این میان، مواردی از قبیل نگاه تخصصی به موضوعاتی نظیر ترافیک بنادر و کاهش اثرات منفی گلوگاههای ترافیکی و افزایش سهم ریلی بار از نکات برجسته است.
دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در این گزارش تاکید کرده است: با وجود نکات مثبت موجود در طرح جامع فعلی بنادر کشور نسبت به طرحهای جامع پیشین، برخی ملاحظات و آسیبهای جدی از قبیل نبود همخوانی و همگامی طرح جامع بنادر با مطالعات در دست انجام طرح جامع حملونقل کشور، نبود توجه جدی به ارتقای نسل توسعه بنادر، اخذ رویکرد درونگرا و توجه نکردن به زنجیره تأمین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر وجود دارد که ضروری است نسبت به آنها در طرحهای آتی برنامهریزی لازم صورت پذیرد.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تصریح میکند که با توجه به لزوم بهروزرسانی طرحهای جامع بندری به نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی حدود دو سال دیگر همچنین نظر به تحولات قابل توجه بینالمللی و بروز فرصتها و تهدیدهای جدید، ضروری است در طرح جامع آینده و در فرایند بازنگری طرحهای جامع بنادر بازرگانی که برای افقهای ۱۰ و ۱۵ ساله از اتمام طرح جامع اخیر باید برنامهریزی شود، اقداماتی اساسی مورد توجه قرار گیرد.
پیشنهادهای اقدامات اساسی مرکز پژوهشهای مجلس شامل رویکرد سیستمی و برونگرا، توجه به کریدورهای بینالمللی و تحولات و طرحهای توسعهای در آنها، توجه به ابعاد نرم (توسعه غیرفیزیکی) بنادر، هماهنگی تقاضای آتی بنادر با تقاضای طرح جامع حملونقل کشور، توجه جدی به رقابت پذیری جهانی بنادر، بازبینی طرحها و پروژههای بندری و دریایی با هدف ارتقای نسل بنادر، توجه به سیاستهای تحولآفرین در توسعه دریایی و پس کرانه، بهبود رویهها و فرایندهای کاری داخل بندر و توجه به هوشمندسازی ارکان و اجزای بنادر، توجه به رفع کمبودهای زیرساختی و توسعهای بنادر و افزایش سهم ریلی بنادر در ارتباط با سرزمین اصلی است.
نظر شما