حجتالاسلاموالمسلمین مهدی اژهای در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، درباره حماسه ۵ رمضان سال ۱۳۵۷ مصادف با نوزدهم مرداد همان سال مردم اصفهان اظهار کرد: حادثه تاریخی پنج رمضان مقدمات متعددی داشت و برشمردن زمینههای این تحصن خالی از لطف نیست.
وی افزود: رژیم طاغوت زندانیان سیاسی را در آن سالها با جنایتکاران هم مکان و همراه و این افراد را تحریک کرده بود تا جایی که جان این زندانیان سیاسی در خطر افتاده بود.
این پیشکسوت انقلاب اسلامی ادامه داد: آن زمان خانواده زندانیان به عنوان شکایت در منزل آیتالله خادمی تحصن کردندو دست به اعتراض زدند؛ برخی از پیشکسوتان انقلاب از جمله حجتالاسلام مظاهری، مرحوم علیاکبر پرورش و برخی دیگر همچون حجتالاسلام بدری در تحصن خانواده زندانیان حضور داشتند و به دنبال این بودند تا فشار بر این افراد و خانواده زندانیان سیاسی کمتر شود.
حجتالاسلام اژهای تصریح کرد: بزرگانی همچون شهید آیتالله مرتضی مطهری و مرحوم پرورش در اصفهان سخنرانی کردند و حتی علما از شهرهای دیگر به اصفهان آمدند؛ این جریان از طرفی حالت استانی داشت و از طرف دیگر، به شکل ملی و کشوری درآمد؛ یعنی در مسیر اصل انقلاب پیش رفت و از خواستههای قبلی همچون تحصن و آزادی زندانیان به یک مبارزه بر اساس اصل انقلاب به رهبری حضرت امام (ره) تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه آیتالله خادمی سیاست خاصی داشتند و مایل نبودند کار به جایی برسد که از کنترل خارج شود اما تمایل داشتند انقلاب به پیش برود، ادامه داد: رژیم شاه تهدیدهایی کرده بود و احتمال میرفت که کار به خونریزی بکشد. مذاکراتی از سوی افراد تأثیرگذاری همچون مرحوم پرورش انجام شد و مقرر شد تحصن به آرامی تمام شود و مردم متفرق شوند و خواستههایشان را در تجمعات و راهپیماییها دنبال کنند.
این پیشکسوت انقلاب اسلامی گفت: بنا نبود این مبارزه تهدید شود اما چون نقطه خطری شده بود و حوادث ناخواسته زیادی داشت مایل بودند این جریان تمام شود اما مأموران شهربانی و ساواک خواستار این نبودند که این اقدام به آرامی خاتمه یابد. متحصنان در حالی که مقدماتی را آماده میکردند که از خانه آیتالله خادمی خارج شوند، همه راهها بسته و خانه ایشان محاصره شد و بدون دلیل تیراندازی رخ داد.
وی افزود: مردم به خاطر اصل انقلاب و موارد دیگری که تحتالشعاع واقع شده بود تحصن کرده بودند، همچنین این افراد مایل به درگیری نبودند بلکه میخواستند طبق نظر امام راحل مسالمتآمیز اقدام کنند و اعتراض خود را به شکل تجمع در مساجد و راهپیمایی در خیابانها دنبال کنند اما همان زمان انقلابیونی از جمله شهید نمنبات و دوازدهامامی به محض خارج شدن از خانه آیتالله خادمی تیر خوردند و به شهادت رسیدند.
حجتالاسلام اژهای خاطرنشان کرد: آن زمان امام به مناسبت حادثه خونین پنج رمضان در اصفهان پیامی صادر کردند و این حادثه به عنوان شاخص در انقلاب مطرح شد و پرچم راه استانهای دیگر قرار داد.
وی تصریح کرد: اگر خواستار این باشید که اهمیت حادثه ۵ رمضان اصفهان را درک کنید، کافی است که به پیام امام راحل رجوع کنید تا متوجه اهمیت این روز بزرگ تاریخی شوید. امام راحل (ره) فرمودند: این بزرگترین حرکت بود که از خانه یک عالم دینی با رهبری عالمان دین و پیروی فرهنگیان، بازاریان، دانشآموزان و دانشجویان و شماری از دولتیها دنبال شد و تا بیستودوم بهمن ۵۷ بهمن تداوم یافت.
این پیشکسوت انقلاب اسلامی در ادامه درباره ضرورت بازخوانی و تبیین این دست قیامها و حوادث تاریخی افزود: موضوع تبیین یک بحث قرآنی است و انبیای الهی برای بیان احکام خدا و قوانینی که خدا بر زندگی بشر وضع کرده است، مبعوث شدند. باید دانست که سنتهای الهی برای زندگی فردی، اجتماعی و دنیوی است.
وی تصریح کرد: مبارزه حق با باطل و کفر با ایمان در انقلاب اسلامی در رأس مسائل است و اگر این موارد فراموش شوند، در واقع نسل جوان گذشته خود را فراموش کرده است و به دنبال دشمنان انقلاب و اسلام خواهد رفت. خون شهدای اصفهان در پنجم رمضان نیز در راه توحید، امامت و عدالت ریخته شد.
حجتالاسلام اژهای اظهار کرد: در دنیا گروههایی مانند منافقین از ترور، جنایت و کشتار استفاده میکنند اما اهل ایمان، اهل دفاع هستند شهید میدهند و با وحشت و ترور نسبتی ندارند، بلکه به دنبال ایجاد امنیت هستند. نقش رزمندگان ما در عراق، لبنان و سوریه نشان میدهد ما مدافع مظلوم هستیم و به دنبال وحشتآفرینی نیستیم بلکه رفع وحشت میکنیم تا جایی که حتی مسیحیان در عراق در پناه حاج قاسم سلیمانی پناه بردند و به امنیت رسیدند.
وی تاکید کرد: باید تبیین شود که شهدا به دنبال نام و نشان و عنوان نبودند و زمانشناسی کردند. روزی در زمان دفاع مقدس جهاد کردند و امروز زمانی دیگر است که باید جهاد از نوع فرهنگی را دنبال کرد، چرا که دشمن جبهه اخلاقی را دنبال میکند.
نظر شما