به گزارش ایمنا، براساس برنامهریزی انجامشده، دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بیستم اسفندماه برگزار میشود و همچون سنوات گذشته ائتلافهای متعددی در بین فعالان بخش خصوصی برای کسب کرسی مدیریت اتاق بازرگانی تهران شکلگرفته است.
اتاق شفاف یکی از این ائتلافها است که با شعار پاسخگویی، مطالبه گری و کارآمدی فهرست خود را ارائه کرده و معتقد است که با ترکیبی از تجربه بنگاهداری و مدیران باتجربه در بخش صنایع، معادن و کشاورزی و افرادی که در حوزه علمی و دانشگاهی نیز صاحبنام هستند، میتوانند برای ارتقای جایگاه اتاق تهران بکوشند.
لزوم شفافیت در عملکرد اتاق بازرگانی
بنابراین کاندیداهای اتاق شفاف بابیان اینکه اتاق بازرگانی تهران یک حزب سیاسی و بنگاهی برای انتفاع دیگر بنگاههای اقتصادی نیست اظهار کردند: عملکرد اتاق بازرگانی باید بهگونهای باشد که بازدهی بنگاههای اقتصادی را افزایش دهد و درعینحال شفافیت یکی از موضوعات مهمی است که در این دوره مورد تأکید کاندیداها قرارگرفته است.
به گفته برخی از این کاندیداها، سال گذشته در روز ملی صادرات ۳۶۰ مشکل بخش خصوصی اعلام شد اما نکته جالب این است که حتی یک مورد از این مشکلات توسط اتاق بازرگانی گذشته پیگیری و حل نشد.
این در حالی است که اتاق بازرگانی تهران باید بتواند عمده مشکلات بخش خصوصی و اقتصادی را با برنامهریزی و مدیریت حلوفصل کند، اما آنچه تاکنون شاهد آن بودهایم عملکرد نامناسب این اتاق در دوره گذشته بوده که موجب شده که حتی یکبار نتواند مشکلاتی ازایندست را حل و یا پیگیری کند.
امروزه اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا توسط بخش خصوصی مدیریت و هدایت میشود، اما برخی دولتها در ایران درحالیکه شعار اقتصاد آزاد را سرلوحه کار خود قرار داده بودند، اما در عمل روزبهروز اقتصاد در قبضه دولت قرارگرفته و همچنان این چرخه ادامه دارد.
به اعتقاد اعضای این ائتلاف، شفافیت از حوزههایی است که در دورههای گذشته فعالیت اتاق بازرگانی تهران کمتر موردتوجه جدی قرارگرفته است و برخی کاندیداها براین باورند که شفافیت موجب حذف رانت، زنده شدن امید و نشاط در جوانان و حلقه مفقوده حل مشکلات نسلهای بعد میشود.
بنابراین شفافیت در همه ارکان باید جریان یابد زیرا بخشهای دولتی و خصوصی نسبت به مسئولیتهای اقتصادی خود باید پاسخگوی ذینفعان باشند.
انتظارات از نامزدهای اتاق بازرگانی در بخش کشاورزی
در بخش کشاورزی نیز برخی از نامزدهای این ائتلاف براین باورند که ناهماهنگیهایی در این بخش وجود دارد و دچار تصمیمگیریهای خلقالساعه در این حوزه هستیم زیرا با نوسان نرخ ارز بخش تولید، صادرات و واردات دچار مشکل میشود و این در حالی است که سالانه شش میلیون تن محصولات کشاورزی از ایران به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور دنیا صادر میشود.
به اعتقاد آنان، نبود برنامهریزی بلندمدت در حوزه صادرات و واردات محصولات کشاورزی سبب شده تا در برخی فصول به دلیل صادرات با کمبود اقلامی چون گوشت قرمز در بازار داخلی مواجه باشیم و مجبور میشویم که با واردات آن را مرتفع کنیم.
نامزدهای این دوره اتاق بازرگانی تهران به خبرنگاران تأکید کردند که با توجه به جایگاه بینالمللی اتاقهای بازرگانی در مراودات بینالمللی و حوزه تجارت و همچنین نقش مشورتی آن برای وزارتخانهها، میتوان از ظرفیت این اتاق برای ارتقای اقتصاد ایران بهره برد.
منبع: ایرنا
نظر شما