اعتماد و همکاری صنعت و حوزه های کاربرد با دانشگاهها رشد جهشی کشور را به دنبال دارد

خبرگزاری ایمنا: وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در مراسم امضاي قراردادهاي ايجاد كنسرسيوم دانشگاهي شش طرح كلان ملي پژوهشی با سازمان حفاظت محيط زيست گفت : تشكيل اين كنسرسيوم آغاز فصل جديدي از همكاري دانشگاهها و سازمان حفاظت محيط زيست است.

به گزارش ایمنا، دكتر كامران دانشجو پس از امضاي تفاهم نامه همكاري با مهندس محمدي زاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به همكاري دانشگاه‌ها با این سازمان با هدف حل مشكلات زیست محیطی كشور گفت: ۲۸ دانشگاه و مركز آموزش عالي در اين طرحها مشاركت دارند و علاوه بر طرح مطالعه و مديريت ريزگردها كه اعتبار ملي دارد، ۱۲۱ ميليارد تومان اعتبار مالی براي پنج طرح ديگر در نظر گرفته شده است .
وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در اين مراسم جهت گيري به سمت علم نافع يا كاربردي كردن علوم كه از دغدغه هاي اصلي و مورد تاكيد مقام معظم رهبري است و اسلامي شدن دانشگاهها را دو محور اساسي برنامه هاي وزارت علوم دانست .
وي افزود : از ابتداي دولت دهم تلاش وزارت علوم بر اين بوده است كه توليد علم دانشگاهها به سمت حل مشكلات داخل كشور و رفع موانع حوزه كاربرد باشد و در اين راستا آيين نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاهها با دادن امتياز مناسب به طرحهاي تحقيقي كاربردي اصلاح شد زيرا اين آيين نامه مي تواند جهت گيري فعاليت اعضاي هيئت علمي را مشخص كند.
وزير علوم اعتماد متقابل و تعامل دو حوزه صنعت و حوزه كاربرد با دانشگاه ر ا ضروري دانست و تاكيد كرد : دانشگاهها بايد براي ايجاد اين اعتماد پيش قدم شوند .
دكتر دانشجو اظهار داشت : دانشگاهيان و اعضاي هيئت علمي بايد از طرف صنعت شناخته شوند و حوزه كاربرد شخصيت و صفات اخلاقي آنها را بشناسد . و خصوصيات اخلاقي و عكس العمل هاي عضو هيئت علمي براي حوزه كاربرد معلوم باشد.
وي تاكيد كرد : حوزه كاربرد بايد به خصوصيات رفتاري اعضاي هيئت علمي آگاه باشد و مواردي كه باعث افزايش انگيزه و رغبت يا كاهش انگيزه عضو هيئت علمي مي شود را شناسايي كند و به اين نكته توجه شود كه عضو هيئت علمي شان و شئوناتي دارد كه بايد حفظ شود و احترام به پژوهشگران و محققان در واقع احترام و تواضع به جايگاه علم است .
وزير علوم افزود : اعضاي هيئت علمي نيز بايد با شناخت مناسب از واقعیات حوزه کاربرد و نوع رفتارها ، خود را با محيط حوزه كاربرد و صنعت تطبيق دهند و در راستاي خواسته و نياز كارفرما فعاليت كنند.
وي با ذكر اينكه دانشگاه و صنعت دو حوزه متفاوت هستند و در عین وجود اشتراکاتی ويژگيهاي متفاوتي در هردو حوزه حاكم است تاكيد نمود: با شناخت دو حوزه از يكديگر و همگرايي ، مشكلات احتمالي در مسير همكاري نيز برطرف مي شود.
دكتر دانشجو اظهار داشت : براي افزايش ارتباط ارگانيگ و ماهوي دانشگاه ، صنعت و حوزه کاربرد تنها راه افزايش شناخت دوحوزه از محيط يكديگر است و اينكه اعضاي هيات علمي در راستاي نياز كارفرما فعاليت كنند كه اين امر در دانشگاهها بايد فرهنگ سازي و نهادينه شود.
وزير علوم گفت : هرجا كه شناخت از توانايي دانشگاهها حاصل شده و اعتماد كافي نيز به دانشگاهها صورت گرفته است شاهد جهش در پيشرفت هاي علمي بوده ايم همانگونه كه در حوزه هوافضا ، علوم هسته اي ، نانو و صنايع دفاعي شاهد پيشرفت هاي چشم گيري بوديم .
دكتر دانشجو با اشاره به متفاوت بودن محيط و شاخص‌هاي دو حوزه دانشگاه و صنعت، گفت: اگر قرار است پيوندي بین اين دو حوزه ايجاد شود، بايستي سعه صدر و صبر كافي وجود داشته باشد.
وي با شاره به افتخارات كشورمان در عرصه توليد علم تاكيد كرد : به فرموده مقام معظم رهبري براي كاربردي كردن ۹۰درصد توليدات علمي كشو ر فاصله داريم كه بايد در اين راستا حركت كنيم تا علم براي كشور به سرمايه و ثروت ملي تبديل شود.
وزير علوم با اشاره به رشد همكاريهاي دانشگاهها با حوزه كاربرد و انعقاد همكاريهاي مشترك با وزارتخانه هاي صنعت ، معدن و تجارت و دفاع و آغاز همكاري دانشگاهها با وزارت نفت ، امضاي انجام ۶ طرح كلان ملي پژوهشی با سازمان محيط زيست را فصل جديدي از همكاريهاي دانشگاه و حوزه كاربرد دانست و ابراز اميدواري كرد كه اين همكاري ثمرات زيادي براي كشور داشته باشد.
کد خبر 64482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.