به گزارش خبرنگار ایمنا، نشریه ایتالیایی "Social media soccer" در جدیدترین گزارش خود، پرسپولیس را پرطرفدارترین باشگاه فوتبال در قارهکهن خواند؛ این سایت در بخشی از معرفی پرسپولیس متذکر شد: در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن گردش مالی مرتبط با فعالیتهای فوتبالی بسیار بالاست اما محبوبترین باشگاه آسیا در این کشورها قرار ندارد. طبق اطلاعات جمعآوری شده توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، باشگاهی که بیشترین تعداد هوادار را دارد پرسپولیس است. تیمی که در سالهای اخیر دو بار به قهرمانی در لیگقهرمانان آسیا نزدیک شده بود.
پرسپولیس چند سال بعد از نخستین فعالیت ورزشی در رشته بولینگ، میراث باشگاه شاهین؛ یکی از مهمترین باشگاههای کشور که به دستور دولت در سال ۱۹۶۷ (۱۳۴۶) منحل شد را به ارث برد و یک سال بعد، تیم فوتبال پرسپولیس اولین بازی دوستانه خود را آغاز کرد و در سال ۱۹۶۹ (۱۳۴۷) در جام باشگاههای آسیا که در تایلند برگزار میشد، شرکت کرد.
رنگهای باشگاه سفیدوقرمز (بیانکوروسی) است. ابتدا پیراهن خانگی پرسپولیس طرحی عمدتاً سفید داشت که برگرفته از پیراهن شاهین بود اما در سال ۱۹۷۲ (۱۳۵۰) آلن راجرز، سرمربی انگلیسی در راس باشگاه پیشنهاد کرد که پیراهن پرسپولیس باید مانند پیراهن آرسنال، قرمز با آستینهای سفید باشد. رئیس وقت باشگاه این ایده را پذیرفت و حتی الان هم آن را حفظ کرده است.
با توجه به تاییدیههای بهدست آمده از فیفا، ورزشگاه آزادی که سال ۱۳۵۰ افتتاح شد و پرسپولیس در آن از حریفان میزبانی میکند کمی بیش از ۷۸ هزار صندلی ظرفیت دارد اما بارها بوده که بیش از ۱۰۰ هزار تماشاگر در بازیها حضور داشتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا این باشگاه ایرانی را پرطرفدارترین باشگاه در آسیا و اولین و تنها باشگاهی معرفی کرده که در چهار بازی لیگ قهرمانان آسیا حداقل ۱۰۰ هزار تماشاگر داشته است.
در شش سال گذشته، باشگاه خود را در سطح فنی و در صحنه بینالمللی برجسته کرده است؛ پرسپولیس از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ دو مرتبه به فینال لیگقهرمانان آسیا رسید که هر دو بار شکست خورد. این تیم همچنین پنج دوره متوالی قهرمان ایران شد. از فصل ۲۰-۲۰۱۹ شرکت آلمانی Uhlsport اسپانسر این تیم بوده و از این فصل اسپانسر اصلی تیم، ایرانسل، یک شرکت مخابراتی ایرانی است که بخشی از آن دولتی است که بزرگترین شبکه تلفنهمراه را مدیریت میکند و دارای گردش مالی ۴.۹ میلیارد دلاری است.
شبکههای اجتماعی که این باشگاه عمدتاً از آن استفاده میکند یوتیوب، توییتر و اینستاگرام هستند اما با توجه به اینکه کل دنبالکنندگان در سه شبکه اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند، بیش از هشتمیلیون نفر تخمین زده میشوند که مطمئناً تعداد طرفداران، چیزی نیست که فضایمجازی نشان داده شده است. اما پرسپولیس در اینستاگرام "۸.۳ میلیون" در توئیتر "۱۶۸.۷ هزار" و در یوتیوب "۵۴.۱ هزار" دنبالکننده دارد
نظر شما