انتقاد «نوری» از بوروکراسی گسترده در آموزش‌وپروش

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بوروکراسی در آموزش‌وپرورش گسترده است. نظام دیوان‌سالاری مانعی برای ارتباط دولت با مردم است؛ با ورود دولت سیزدهم این ساختارها به‌تدریج در حال شکسته‌شدن است؛ باید رویکردها را تغییر داد که نیازمند کار فرهنگی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، یوسف نوری اظهار کرد: تربیت، تکلیف خانواده است. به‌دلیل اینکه خانواده از تربیت (که مقوله‌ای تخصصی است) ناتوان است، در حلقه بعدی امر تربیت به دولت‌ها و به تبع آن نظام تعلیم و تربیت واگذار می‌شود، لذا تکلیف دولت‌ها است که ظرف و بستر تعلیم و تربیت را فراهم کند.

وی افزود: نظام تعلیم و تربیت مهم‌ترین بستر اعمال حکمرانی است که باید به آن توجه شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مدارس تحولی، گفت: اقداماتی در حال انجام است تا اجتماع مدارس تحولی را بعد از ماه مبارک رمضان داشته باشیم و از مدارس تحولی برتر تقدیر شده و به عنوان الگو معرفی شوند و به جامعه تسری یابند. کاری که ما باید در حلقه‌های میانی انجام دهیم تغییر رویکردها است.

وی ادامه داد: بوروکراسی در آموزش و پرورش گسترده است. نظام دیوان سالاری مانعی برای ارتباط دولت با مردم است. با ورود دولت سیزدهم این ساختارها به تدریج در حال شکسته شدن است. باید رویکردها را تغییر داد که نیازمند کار فرهنگی است.

نوری تصریح کرد: چند مرتبه پیش آمده است که به مدرسه خیرساز رفته‌ام که آن را افتتاح کنم اما خود خیّر را دعوت نکرده‌اند؛ به‌شخصه تا از خیر یا نماینده‌اش تلفنی اجازه نگرفته‌ام، مدرسه‌ای را افتتاح نکرده‌ام. برخی اوقات بی‌توجهی به این مسائل وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه تربیتی درها باز شده است، گفت: ما نظام آموزش و پرورشی را تحویل گرفتیم که اجازه نمی‌دادند اولیا داخل مدرسه بیایند، منظور اینکه در کلاس درس حضور داشته باشند. چرا در اتفاقات اخیر همه اولیا نگرانند؟ زیرا حاصل عمرشان است. باید به این حد برسیم که در هر کلاس درس یک صندلی رنگی باشد که اولیا بنشینند و از تجاربشان استفاده شود و مردمی‌سازی در این حد محقق شود، نه اینکه فقط برویم یک گروهی تشکیل بدهیم.

آموزش‌وپرورش اظهار کرد: سازماندهی را باید توسط خود اولیا و دانش‌آموزان انجام دهیم، باید طرح‌ها و الگوهای تربیتی داشته باشیم و مردم را برای طرح‌هایمان مجاب کنیم. کار سختی است اما درها باز شده‌اند و شما گروه‌های جهادی می‌توانید به کمک ما بیایید و ما هم خدمت شما باشیم. این یک مسئولیت واحد است. باید اولیا را به سمت تحرک و مشارکت ببریم.

وی افزود: آموزش‌های حین خدمت و ضمن خدمت به نتایج خوبی در دنیا رسیده، در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان مشکلاتی در این باره وجود داشت که اقداماتی برای ارتقای مهارت در دانشجومعلمان در حال انجام است و تا دانشجویی شش مهارت در ساحت‌های تربیتی را نداشته باشد نمی‌تواند وارد سیستم تعلیم و تربیت شود.

نوری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که می‌خواهد انسان تربیت کند اما همانند نهادهای دیگر دیده شده است، گفت: باید کار را با منطق درستش پیش ببریم. خانواده و نهادهای مردمی از نظر ما بسیار مهم هستند. شما گروه‌های جهادی و گروه‌های مردمی کار را به خوبی پیش می‌برید و موفق هم هستید اما مدارس نیازمند کار بسیاری هستند و اهداف ما محقق نمی‌شوند مگر با کمک خود مردم.

باید نظام ارزشیابی دانش‌آموزان ما به نظام ارزشیابی شش‌ساحتی تبدیل شود که در دستورکار معاونت پرورشی و مرکز سنجش قرار دارد و در حال نوشتن طرحی هستند که چه طور کارنامه‌ای به دانش‌آموز بدهیم که هر شش ساحت تربیتی را در خود داشته باشد که لازمه‌اش هم آموزش معلم و هم تنظیم کتاب درسی بر این اساس است.

کد خبر 644224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.