گام دوم انقلاب را باید نسل جدید پیش ببرد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) به این نسل امید فراوان دارد و ما نیز در تلاش هستیم تا بتوانیم کاری کنیم که نسل جدید تمدن‌ساز باشند و گام دوم انقلاب به دست آن‎‌ها رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _یکشنبه هفتم اسفندماه_ در گردهمایی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق این استان، اظهار کرد: این دوره مدیریت با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست، زیرا همراه با هنجارشکنی‌هایی بوده است که باید توسط جامعه‌شناسان و روانشناسان مورد تحلیل و بررسی ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دهه اول انقلاب به دلیل هم‌زمانی با دفاع مقدس و نزدیکی به زمان پیروزی انقلاب اسلامی دهه خاصی در تاریخ است، ادامه داد: از دهه دوم انقلاب اسلامی به بعد اولویت مسئولان اجرایی کشور، فرهنگ به صورت عام و آموزش و پرورش به شکل خاص نبوده است و از آن دوران اقتصاد تبدیل به اولویت اول کشور شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: این اقتصاد لیبرالی که نگاهش به بیرون بود و اعتقادی به درون‌زایی نداشت سبب شد تا آموزش و پرورش از اولویت خارج شود و به تدریج اعتبار و بودجه کمتری نیز به آن اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه دشمن به‌صورت هم‌زمان با تضعیف مدرسه به دنبال ایجاد تزلزل در بنیان خانواده بود، تاکید کرد: در هر جامعه سالم و ایده‌آلی، دو نهاد مهم به نام خانواده و مدرسه وجود دارد که اگر دچار مشکل شوند جامعه دچار مشکل می‌شود.

ابراهیمی بیان مفهوم تهاجم فرهنگی در دهه ۷۰ را نشان از هوشیاری رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) دانست و تأکید کرد: در آن زمان عده‌ای این هشدار را جدی نگرفتند، برخی به آن کنایه زدند و برخی دیگر نیز تنها کارهایی را به‌صورت پراکنده انجام دادند که تأثیر چندانی نداشت و منجر به طرح مسئله‌ای به نام شبیخون فرهنگی شد.

وی ظهور پدیده جدیدی به نام فضای مجازی را علت اصلی گسترش شبیخون فرهنگی دانست و گفت: کرونا گسترش فضای مجازی را در میان جوانان و نوجوانان ما تسریع کرد تا در کنار عوارض جانی و مرگ و میری که داشت، سبب شکل‌گیری عوارض پنهان فرهنگی نیز بشود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) تبدیل به قتلگاه جوانان شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در دوره‌ای که دانش‌آموزان در سنین مختلف با گوشی‌ها و تبلت‌های پیشرفته در فضای مجازی رها بودند، بدون کنترل و نظارت خانواده و مدرسه فرایند جامعه‌پذیری مختل شد و نسلی شکل گرفت که با نسل‌های قبل از خود به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی درباره مقایسه نسل قبل با این نسل، تاکید کرد: نسل ما باید برای به دست آوردن یک مزیت رقابت می‌کرد و در نتیجه این فعالیت، ناچار بود قواعدی را رعایت کند که منجر به جامعه‌پذیری آن‌ها می‌شد، در حالی که نسل فعلی انتظار دارد همه در خدمت آنها باشند و به مطالباتشان پاسخ گویند، در حالی که این نیازها نقطه پایانی ندارد و در نهایت منجر به ساختارشکنی و هنجارشکنی خواهد شد.

ابراهیمی علاقه‌مندی به تغییر، داشتن اطلاعات زیاد و داشتن روحیه کارآفرینی را از جمله ویژگی‌های مثبت این نسل دانست و تصریح کرد: اگر دیروز می‌گفتند معلم با اطلاعات امروز نمی‌تواند دانش‌آموز فردا را تربیت کند، در دوره ما این میزان به دقیقه و ساعت رسیده است و لزوم به‌روز بودن معلم را یادآوری می‌کند.

وی تنهایی، داشتن روحیه ساختارشکنی، وابستگی به فضای مجازی، نداشتن صبر و قائل نبودن به حریم خصوصی را از جمله چالش‌های این نسل دانست و ادامه داد: در کنار بعضی چالش‌ها، نسل امروز ما نسل تاریخ‌ساز است و در ۱۳ آبان امسال یا مراسم اعتکاف که با حضور بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز استان همراه بود جلوه‌هایی از آن را مشاهده کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) به این نسل امید فراوان دارد و ما نیز در تلاشیم بتوانیم کاری کنیم که آن‌ها تمدن‌ساز باشند و گام دوم انقلاب به دست آن‌ها رقم بخورد.

کد خبر 643860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.