اصفهان در رتبه سیزدهم اضافه‌وزن در میان مدارس کل کشور قرار دارد

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان گفت: این اداره امسال از فرصت سال تحصیلی برای اشاعه فرهنگ سلامت استفاده کرده است. زیرا در دو سال گذشته به‌خاطر کرونا مدرسه‌ها غیرحضوری بود و در این مدت، بحث کم‌تحرکی به‌دلیل حضور دانش‌آموزان در منزل بیشتر نمود پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاجر ابراهیمی امروز _ یکشنبه سی‌ام بهمن‌ _ در نشست خبری طرح بزرگ آموزشی و فرهنگی «حرف‌های به‌دردبخور» اظهار کرد: طرح رویداد شاد و آموزشی «حرف‌های به‌دردبخور» کاری از اداره توسعه فرهنگ سلامت با همکاری و مشارکت دفتر دبیرخانه زاینده‌رود است که مخاطب ما دانش‌آموزان هستند. این طرح با هدف جلوگیری از بیماری‌های زمینه‌ای در مدرسه‌ها اجرا شده است. زیرا در دهه‌های اخیر، بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی‌عروقی و اضافه‌وزن شیوع پیدا کرده که با توجه به آمار غربالگری هشتصد هزار دانش‌آموز توسط آموزش پرورش در سال ۹۹، ۳۰ درصد دچار چاقی و اضافه‌وزن بودند، ۶۳ درصد وزن طبیعی داشتند و شش درصد هم لاغر بودند که برای ما نگران‌کننده بود.

وی ادامه داد: با توجه به آمار غربالگری، اصفهان در رتبه سیزدهم اضافه‌وزن و چاقی در میان مدرسه‌های کل کشور قرار گرفت که به این نتیجه دست یافتیم که آموزش را از مدرسه‌های ابتدایی شروع کنیم. زیرا این یک نیاز است و امکان دارد در آینده با بحران چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای برای دانش‌آموزان روبه‌رو شویم.

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان با بیان اینکه محوریت طرح «حرف‌های به‌دردبخور» تغذیه و زندگی سالم است، تصریح کرد: در این طرح، بر مصرف صبحانه، جلوگیری از مصرف زیاد فست‌فود، خوردن مواد غذایی سالم و تحرک و نشاط تاکید داشتیم. ۳۰ گروه سناریوی خود را آماده کردند که بازبینی‌های لازم صورت گرفت و درنهایت هفت گروه نمایش که هرکدام یک مجری داشتند انتخاب شدند و سپس طرح موضوع شد و مباحث احصاشده را در قالب نمایش آموزش دادیم. زیرا روش‌های دیگر مانند صحبت‌های کارشناسان قدیمی شده است و کاربردی ندارد.

وی ادامه داد: گروه‌ها درباره موضوعاتی مانند خوردن صبحانه، پنج گام سلامتی، ننوشیدن آب، خوردن شام و ... سناریو نوشتند. همچنین ورزش و تحرک در برنامه آن‌ها وجود داشت. یک مسابقه هم با محوریت تغذیه، هر مجری اجرا می‌کرد و دانش‌آموزان بر اساس پاسخ به پرسش‌ها جایزه دریافت می‌کردند. از ۷۵۰ مدرسه اصفهان توانستیم در ۲۶۰ مدرسه اجرا داشته باشیم و قول دادیم تا پایان سال در ۳۰۰ مدرسه اجرا داشته باشیم. برنامه ما تا هفته اول اسفند ادامه دارد و روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم. بازخوردهای خوبی از این نمایش صورت گرفت، به شکلی که بسیاری از مدرسه‌ها درخواست اجرای دوباره این نمایش‌ها را داشتند.

ابراهیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه چرا فقط مقطع ابتدایی را پوشش دادید، گفت: امسال از فرصت سال تحصیلی برای اشاعه این فرهنگ استفاده کردیم. زیرا در دو سال گذشته به‌خاطر کرونا مدرسه‌ها غیرحضوری بودند و در این مدت، بحث کم‌تحرکی بیشتر نمود پیدا کرد. طرحی با عنوان «سی سی» داشتیم که با محوریت تغذیه سالم در محله‌های کم‌برخوردار شهر اتفاق افتاد و محور آن خانواده‌ها بودند.

وی افزود: با صرفه‌جویی ۲۰ درصد آب، چهار ماه بیشتر زاینده‌رود آب دارد و این شعار ما برای دانش‌آموزان است که با شعر مطرح می‌شود. اداره توسعه سلامت با هدف ارتقای سلامت و فرهنگ‌سازی از سال ۹۶ در این مکان مستقر شد. در این مکان دو نمایشگاه دائمی دنیای شگفت‌انگیز فیزیک و سلامت را داریم که مخاطب اصلی ما دانش‌آموزان، دانشجویان و استادان هستند. فضاسازی نمایشگاه‌ها جذاب و دیدنی است که هر روز از مدرسه‌های مختلف اردو داریم و بازدید گروهی انجام می‌شود.

مطالبه‌گری برای احیای دائمی جریان زاینده‌رود

سید مهدی سجادزاده، روابط عمومی معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، هم در این نشست اظهار کرد: در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود که ۱۰ ماه از تاسیس آن می‌گذرد، برنامه‌ریزی‌هایی برای گروه‌های مختلف مردم اجرا شده است. یکی از بحث‌هایی که از استقرار دوره جدید شورای اسلامی شهر اصفهان بیان شد، جاری بودن دائمی زاینده‌رود و احداث مجموعه‌ای است که بتواند در طول سال احیای زاینده‌رود را مطالبه‌گری کند. در دوره‌های قبل تلاش‌هایی شده بود، اما به دلایل مختلف مدیریت شهری وارد این موضوع نشده بود. در این دوره که دوستان شورای شهر در سیاست‌گذاری خود زاینده‌رود را قرار دادند و این دبیرخانه را تاسیس کردند، از ما انتظار دارند در بحث مطالبه‌گری و ایجاد ظرفیت در مردم اصفهان و ایران و رسانه‌ها در بعد فرهنگی کار کنیم.

وی ادامه داد: به‌طور خاص برای جامعه کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است. در حال حاضر، کارگاه نویسندگی ویژه کودک و نوجوان با موضوع زاینده‌رود برنامه‌ریزی شده است که روزهای پنجشنبه در باغ غدیر و فرهنگسرای قدس به مدت شش هفته برگزار می‌شود و پس از اتمام دوره، بچه‌ها در اوایل سال آینده شروع به نوشتن داستان درباره زاینده‌رود می‌کنند و سپس مجموعه‌ای از داستان‌های منتخب در کتابی با عنوان «کارگاه نویسندگی زاینده‌رود» منتشر می‌شود.

روابط عمومی معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان با بیان اینکه معتقدیم که زاینده‌رود برای بچه‌های ۵ تا ۱۶ سال موضوع نیست، زیرا رشد آن‌ها با خشکی رودخانه همراه بوده است، تصریح کرد: خیلی از نوجوانان فکر می‌کنند زاینده‌رود یک رودخانه فصلی است. برای مثال، وقتی در سن کم به قم می‌رفتم کنار حرم حضرت معصومه پارکینگی قرار داشت، اما درواقع آنجا رودخانه بود و در حال حاضر هم که خیابان شده است. ترس این اتفاق برای زاینده‌رود وجود دارد. زیرا دور از ذهن نیست و این موضوع باعث شده داستان خود را سمت کودکان و نوجوانان ببریم تا بدانند رودخانه‌ای که جریان دارد هزارساله و تمدن‌ساز است و صنعت ما به‌واسطه این رودخانه شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: زمانی که اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان طرح «حرف‌های به‌دردبخور» را مطرح کرد، پیشنهاد شد بحث آب را هم ازلحاظ علمی و مصرفی مطرح کنند. مصرف آب در اصفهان نسبت‌به شهرهای دیگر بهینه است و اگر بخواهیم بیشتر از این روی مخاطب خودمان کار کنیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، ضد تبلیغ می‌شود؛ اما کودکان و نوجوانان ما به‌دلیل اینکه در آستانه ورود به فضاهایی هستند که این مباحث مطرح می‌شود، از این لحاظ با آن‌ها بیشتر کار می‌کنیم. بیشتر بحث ما در قضیه مدرسه‌ها شناخت و معرفی زاینده‌رود است.

وی گفت: در اصفهان باید فرونشست داشته باشیم تا به فکر زاینده‌رود بیفتیم؟ به این نتیجه رسیدیم که به کودکان بیشتر بها دهیم. زیرا آموزش و پرورش رویدادهای زیادی در تقویم دارد، اما برای زاینده‌رود هیچ برنامه‌ای نیست. توضیح خانواده‌ها به تنهایی کافی نیست؛ برای همین در این حوضه کار می‌کنیم که امیدواریم نقشی موثر داشته باشیم.

کد خبر 642370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.