اتوبوسرانی شاهین‌شهر در مسیر ساماندهی

شاهین‌شهر از شهرهای بزرگ اطراف اصفهان است که حجم بالایی از تردد روزانه را به کلان‌شهر اصفهان دارد؛ توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر به ویژه در بخش اتوبوسرانی طی سال‌های اخیر ضرورت پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد شهرنشینی و ایجاد شهرها و شهرک‌های اقماری لزوم توسعه سیستم حمل‌ونقل به خصوص در شهرهای بزرگ را ضرورت بخشیده است، کلان‌شهر اصفهان طی دهه‌های اخیر با نرخ بالای مهاجرت و رشد جمعیت شهرها و شهرک‌ها روبه‌رو بوده است، در این بین شاهین‌شهر به نسبت دیگر شهرهای اطراف اصفهان در جمعیت‌پذیری موفق‌تر عمل کرده است و توسعه حمل‌ونقل عمومی در این شهر اهمیت زیادی دارد.

با توجه به حجم بالای تردد روزانه میان شاهین‌شهر، اصفهان و سایر شهرهای همجوار، شهروندان شاهین‌شهر باید برای استفاده از اتوبوس‌های بین شهری به ترمینال حافظ بیایند. در این روزهای سرد زمستان انتظار برای آمدن اتوبوس در ایستگاه‌ها دشوار بوده و لازم است تعداد اتوبوس‌ها افزایش یابد تا مدت زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها کاهش پیدا کند؛ لازم است رانندگان نیز درهای اتوبوس را باز کنند تا مسافران قبل از حرکت از گزند سرما در امان باشند.

درهای اتوبوس‌های مستقر در ترمینال بسته است

محمد معصومی یکی از شهروندان شاهین‌شهر می‌گوید: درهای اتوبوس بسته است و ما در این هوای سرد در ترمینال منتظر هستیم تا اینکه مسافران به تدریج بیشتر شوند، درها باز شود و اتوبوس‌ها حرکت کند.

وی تاکید می‌کند: باید یک ساعت در این هوای سرد زمستانی منتظر بمانیم تا پس از جمع شدن مسافران، راننده بیاید و درهای اتوبوس را باز کند.

ساعت رسیدن و حرکت اتوبوس‌های ترمینال حافظ شاهین‌شهر برنامه ثابتی ندارد

کریم ریحانی یکی دیگر از شهروندان شاهین‌شهر اظهار می‌کند: رانندگان اتوبوس در ایستگاه استراحت رانندگان با خیالت راحت می‌نشیند و منتظر جمع شدن مسافر هستند، این موضوع دور از انصاف رانندگان ترمینال حافظ شاهین‌شهر است، در این هوای سرد برخی زنان همراه با کودکان کم‌سن خود هستند؛ لذا لازم است در اتوبوس‌ها باز شود تا شهروندان روی صندلی‌های اتوبوس بنشینند.

وی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد ساعت رسیدن و حرکت اتوبوس‌های ترمینال حافظ شاهین‌شهر برنامه ثابتی ندارد و رسیدگی خوبی از سوی شهرداری شاهین‌شهر نمی‌شود که موجب کلافه شدن و سردرگمی شهروندان شده است.

این شهروند شاهین‌شهر اضافه می‌کند: حتی نیمکتی برای نشستن وجود ندارد و شهروندان باید مدت زمان زیادی را روی پا بایستند و منتظر باشند. انتظار داریم حداقل در اتوبوس‌ها در این روزهای سرد سال باز باشد.

اضافه شدن ۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل شهرداری

سعید ابریشمی‌راد، شهردار شاهین‌شهر در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به سرد بودن هوا به‌خصوص در زمان صبح مقرر شد تمام سرویس‌های سازمان مدیریت حمل‌ونقل عمومی جهت رفاه حال شهروندان، زمان توقف در ترمینال در اتوبوس‌ها را باز کنند تا مسافران از سرما در امان باشند.

وی ادامه می‌دهد: شهروندان به دلایلی از جمله ایمنی و امنیت بیشتر از اتوبوس استفاده می‌کنند و لازم است که خدمات‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

شهردار شاهین‌شهر با بیان اینکه دوره ششم مدیریت شهری توفیق این را داشت که نسبت به نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده اقدام کند، خاطرنشان می‌کند: در سال جاری ۲۲ دستگاه اتوبوس جدید با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خریداری شده است که از این تعداد تاکنون ۱۰ دستگاه تحویل و به ناوگان حمل‌ونقل شهرداری اضافه شده است.

ابریشمی‌راد تاکید می‌کند: در حال حاضر ۱۸ دستگاه اتوبوس فعال در خط شاهین‌شهر به اصفهان شهروندان را جابه‌جا می‌کنند و مدت زمان توقف در این خط حداکثر ۱۰ دقیقه است.

وی می‌گوید: تمام اتوبوس‌های سازمان مدیریت حمل‌ونقل عمومی شهرداری به وسایل گرمایشی و سرمایشی مجهز شدند و شهرداری شاهین‌شهر در خدمت‌رسانی به شهروندان از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

شهروندان با استفاده از اپلیکیشن (شاهین شهر) از حرکت اتوبوس‌ها مطلع شوند

امید ایمانی، عضو کمیسیون عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شاهین‌شهر اظهار می‌کند: یکی از اتفاقات مهمی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر افتاد، پیاده‌سازی و تکمیل طرح سامانه هوشمند کنترل خطوط اتوبوسرانی به صورت برخط و مکانیزه است.

وی می‌افزاید: این سامانه در سازمان مرکزی حمل‌ونقل عمومی شاهین‌شهر نصب شده است و به صورت برخط ورود و خروج تمام خطوط را رصد می‌کند، اتوبوس‌ها در یک زمان‌بندی مشخص از ترمینال‌ها حرکت می‌کنند و شهروندان با استفاده از اپلیکیشن (شاهین‌شهر) می‌توانند از حرکت اتوبوس‌ها مطلع شوند تا در گرما و سرما معطل نمانند.

عضو کمیسیون عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شاهین‌شهر خاطرنشان می‌کند: سه مسیر به سمت اصفهان از شاهین‌شهر شامل خط ترمینال حافظ از مسیر بانک استان، مسیر سایت و مسیر مسکن مهر وجود دارد و با توجه به اینکه بیشترین انتظارات شهروندان ساکن شهر، سرویس‌دهی مطلوب خط اصفهان است، این مسیرها به منظور رفاه و رضایتمندی شهروندان در نظر گرفته و تلاش شده است که این سر فاصله‌ها به حداقل برسد.

ایمانی ادامه می‌دهد: تحریم‌های ظالمانه باعث افزایش قیمت خرید و نگهداری اتوبوس‌ها شده است و این روند به اضافه پرداخت نشدن سهم دولت در بخش حمل‌ونقل طی سال‌های اخیر موجب فرسودگی، افزایش سن وسایل نقلیه عمومی و از رده خارج شدن تعدادی از آنها شده و به علت هزینه بالای لوازم و قطعات یدکی، سرویس‌دهی را دچار مشکل کرده است.

وی اضافه می‌کند: زمانی که یک اتوبوس به دلیل اشکال فنی از رده خارج می‌شود، اتوبوس جایگزین وجود ندارد؛ لذا سرفاصله حرکت سایر اتوبوس افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شاهین‌شهر تصریح می‌کند: سال ۱۳۹۷، قیمت اتوبوس ۸۰۰ میلیون تومان بود، در حالی که اکنون به ۵.۵ میلیارد تومان رسیده و این رقم به منظور نوسازی و جایگزینی برای شهرداری‌ها بسیار سنگین است.

ایمانی تاکید می‌کند: در گذشته با ۵۰۰ میلیون تومان یک اتوبوس به صورت کامل بازسازی می‌شد، در حالی که امسال با دو میلیارد تومان نیز امکان بازسازی نیست و بیشتر پیمانکارانی که آغاز به کار می‌کنند، به دلیل توانایی نداشتن و تغییر شرایط انصراف می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به ثبات نداشتن قیمت‌ها در بازار بیشتر پیمانکاران از زیر کار شانه خالی می‌کنند و تعهدات خود را انجام نمی‌دهند، در نتیجه باعث ایجاد مشکل در خطوط سرویس‌دهی اتوبوسرانی می‌شوند.

عضو کمیسیون عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شاهین‌شهر خاطرنشان می‌کند: با این حال با استفاده از ظرفیت تسهیلات دولتی، فروش منابع مالی شهرداری و رایزنی‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اقداماتی برای خرید اتوبوس‌های نو (۲۰ دستگاه) و بازسازی اتوبوس‌ها قدیمی انجام شده است، اما روند فرسودگی اتوبوس‌ها ادامه دارد.

ایمانی تاکید می‌کند: معتقد هستم سیستم اتوبوسرانی باید تمام نیازهای خدماتی مسافران را از لحاظ سرعت، دقت و ایمنی در بستری هوشمند و شفاف ارائه کند و نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد، اما چنانچه تأخیر یا کمی و کاستی وجود دارد به دلیل مشکلات است که البته مجموعه نیروی انسانی اتوبوسرانی نهایت تلاش خود را دارند تا خدمات به نحو احسن به شهروندان ارائه شود.

تناسب بین ساعت پیک و ساعت حداقلی رعایت شود

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در سامانه کنترل مرکزی اتوبوس‌رانی، امکان کم‌کاری وجود ندارد و اگر درهای سرویس حمل‌ونقل باز نبوده و زمان مشخص مدنظر مسافران است، این مورد در سرور ثبت می‌شود و قابلیت بررسی وجود دارد تا مشخص شود تأخیر حرکت از سوی کدام راننده انجام شده است؛ در فاصله ۱۵ دقیقه تعریف شده باید درِ اتوبوس باز شود و امکان بازگشایی سایر خطوط وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شاهین‌شهر می‌گوید: اتوبوس‌های سیستم حمل‌ونقل شهری در ساعت‌های اوج استفاده شهروندان باید اضافه شود، اما در حال حاضر شرایط برای اضافه شدن اتوبوس‌ها نیست؛ برنامه‌ریزی لازم انجام شده است و باید به تعداد اتوبوس‌ها اضافه شود.

ایمانی ادامه می‌دهد: زمانی سیستم حمل‌ونقل پویا و توانمند است که در آن تناسب بین ساعت پیک و ساعت حداقلی رعایت شود، زیرا هزینه‌های ثابت و متغیری که در یک روز برای اتوبوس اعمال می‌شود، عدد بزرگی است و مقدار هزینه پرداخت شده از سوی مسافران یک‌سوم این هزینه‌ها را نیز پوشش نمی‌دهد.

وی می‌افزاید: از طرفی ضرر حرکت اتوبوس بدون داشتن مسافر به مردم برمی‌گردد، چراکه امکان ترمیم اتوبوس وجود ندارد؛ باید به صورت دانش‌محور به تعداد مسافران، خطوط و زمان‌بندی آن نگاه شود و این کار با خرید اتوبوس و افزایش ناوگان میسر است و شهروندان نیز راضی خواهند شد.

عضو کمیسیون عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شاهین‌شهر می‌گوید: البته شهروندان در طول شبانه‌روز در صورت بروز مشکلات در تماس با سامانه ۱۳۷ انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند تا با استفاده از نظرات آنها مشکلات بررسی و حل شود.

کد خبر 641840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.