عباس حلواییزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مرحله چهارم افتتاح پروژههای کلان شهری در قم و روند انجام زیر ساختهای پروژه مسیر اتوبوس تندروی بلوار آیت الله بروجردی (ره)، اظهار کرد: پس از طراحی مسیر بلوار آیت الله بروجردی در سال ۱۳۹۴، به دلیل اینکه یک بخشی از مسیر خارج از محدوده شهری بود، کلیه مقاطع عرضی مثل سواره رو، پیاده رو، و یا مسیر دوچرخه، فضای سبز و بی آر تی در مسیر دیده شد.
وی با بیان اینکه کل مسیر مفید اتوبوس تندرو حد فاصل میدان نماز تا خیابان موتلفه در پردیسان ۱۰ کیلومتر است، افزود: عرض بلوار آیت الله بروجردی ۷۰ متر است که در مرحله نخست احداث این مسیر روی بخش سوارهروها تمرکز کردیم و آن را به بهرهبرداری رساندیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم از بهرهبرداری مسیر اتوبوس تندرو این بلوار همزمان با ۴۴ امین سالگرد پیروزی انقلاب و ایام دهه فجر خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از بهرهبرداری از مسیر سواره رو و با دو سال تأخیر وارد بحث بی آر تی شدیم، چراکه نیاز به این مسیر وجود داشت و هم عدم احداث آن موجب نفوذ آب و شستگی در روکش مسیر سواره رو میشد.
حلوایی با اشاره به طولانی بودن مسیر و موقعیت خاص جغرافیایی آنکه شامل تپه ماهورها و شیبهای متفاوت، تصریح کرد: به دنبال نوعی روسازی خاص بودیم، چراکه اگر تمهیدات فنی اندیشیده نمیشد، در فصل گرما به طور قطع با فیتیله شدن و یا موج دار شدن آسفالت مواجه میشدیم که با این تمهید، در این مدت راه. اندازی، هیچ گونه مشکلی ایجاد نشد و روکش مجددی نیز انجام نشده است.
وی اضافه کرد: برای ساخت مسیر اتوبوس تندرو نیز همین حساسیتها وجود داشت؛ از طرفی اتوبوسهای مخصوص این خطوط هم دو کابینه و سنگین بوده و به همین خاطر تلاش کردیم از همان مصالح حساس با تثبیت سیمان استفاده کنیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه برای ساخت این مسیر ۴۴ میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: حدود پنج سانتیمتر رویه آسفالتی در مسیر انجام شده که حدود ۱۳ هزار تن آسفالت، ۳۲۰۰ متر مکعب بتن و ۲۰ هزار متر مکعب سیمان مصرفی ما بوده است.
وی با اشاره به یک سره بودن مسیر، گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر دو طرف آن خارج از محدوده است توقفی در مسیر انجام نمیشود و ایستگاهی دیده نشده است، اما اگر پروژههای بین مسیر مثل بیمارستان نور افتتاح و راه اندازی شوند، قطعاً باید ایستگاهها راه اندازی شوند.
نظر شما