جزئیات خدمات‌رسانی هلال‌احمر به مردم زلزله‌زده خوی

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور جزئیات و نحوه خدمات‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به آسیب‌دیدگان زلزله خوی را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر کشور، یعقوب سلیمانی با تشریح جزئیات و نحوه خدمات‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به آسیب‌دیدگان زلزله خوی، اظهار کرد: به محض وقوع زلزله، همزمان با اعزام تیم‌های ارزیاب، داده‌های اولیه را از سامانه اطلاعات مکانی سازمان امداد و نجات دریافت کردیم و بر اساس این داده‌ها تعداد افراد تحت تأثیر این سانحه حدود ۲۶۰ هزار نفر در ۱۵ منطقه شهری و ۸۶ روستا برآورد شد، لذا به سرعت استان‌های معین و پشتیبان در وضعیت آماده‌باش کامل قرار گرفتند، در این دقایق همزمان گزارش‌های ارزیابی از منابع مختلف به ویژه خانه‌های هلال و تیم‌های ارزیاب، هرلحظه کامل‌تر می‌شد و این همزمان با گسیل منابع به مناطق آسیب دیده بود، از این جهت با توجه به برآوردهایی که داشتیم، زمان را برای تکمیل گزارش ارزیابی‌ها از دست نداده و عملیات پاسخگویی را به سرعت آغاز کردیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات منطقه آسیب دیده، ادامه داد: وقوع زلزله باعث تخریب ۲۰ تا ۸۰ درصدی حدود ۷۰ روستا شده است، در ساعت‌های اولیه در بعضی از روستاها ارتباط تلفنی دچار اختلال و برق و گاز نیز در بیشتر مناطق قطع بود، این شرایط در کنار برودت هوا و بارش‌ها، شرایط را برای هم‌وطنان آسیب‌دیده از زلزله بسیار سخت کرده بود. به همین دلیل هیچ محدودیتی در اعزام نیروها و تجهیزات قائل نشده و مدیران ارشد جمعیت نیز برای فرماندهی میدانی در منطقه حضور یافتند

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اقدامات در ساعت‌ها اولیه سانحه چه بود، تصریح کرد: به محض رسیدن اولین تیم‌ها، عملیات جست‌وجو و نجات در دستور کار قرار گرفت که پس از حدود پنج ساعت موفق شدیم این بخش از فرایند پاسخگویی را به اتمام برسانیم که انجام این کار با توجه به حساسیت‌ها و جزئیات در این مدت زمان، در نوع خود کم‌نظیر است.

وی اضافه کرد: آغاز سریع عملیات اسکان با توجه به شرایط جوی نیز از جمله نقاط قوت عملیات امدادرسانی به این سانحه بوده است، البته با توجه به گستردگی مناطق آسیب‌دیده چالش‌هایی وجود داشت که با فعالیت شبانه‌روزی و بدون وقفه تیم‌های واکنش سریع و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر این چالش‌ها در همان ساعت‌های اولیه کمتر شد و با گذشت یکی دو روز از زلزله به طور تقریبی به شرایط ثبات رسیدیم.

سلیمانی با اشاره به چالش‌های اسکان آسیب دیدگان، خاطرنشان کرد: در زمینه اسکان اضطراری رویکردهای مختلفی وجود دارد، به طور معمول در روستاها و مناطق کم‌جمعیت از روش اسکان درجا استفاده می‌شود به این صورت که چادر یا هر سرپناه دیگری که مورد نظر است، در نزدیکی محل خانه افراد آسیب‌دیده برپا می‌شود، در روستاها به دلیل جمعیت کمتر، امکان خدمت رسانی به افرادی که به این روش اسکان داده شده‌اند، وجود دارد و به طور معمول آسیب دیدگان نیز تمایل بیشتری به اسکان در نزدیکی محل خانه خود دارند، اما در شهرها ناچار هستیم از روش‌های اسکان متمرکز استفاده کنیم، در این روش اردوگاه‌هایی احداث می‌کنیم و آسیب دیدگان در این اردوگاه‌ها مستقر می‌شوند، به این ترتیب خدمات‌رسانی به آسیب دیدگان با توجه به اینکه جمعیت شهرها زیاد است، برای تیم‌های امدادی فراهم می‌شود

آسیب دیدگان ترجیح می‌دهند در سازه‌های بازمانده از خانه خود بمانند

وی گفت: یکی از چالش‌های ما در سوانح این است که آسیب دیدگان تمایل کمتری به اسکان در اردوگاه‌ها دارند و متقاضی اسکان در نزدیک خانه‌های خود هستند، به دلیل تراکم بالای جمعیتی در شهرها، این امکان به طور معمول فراهم نیست چراکه تعداد زیادی از چادر و سرپناه در نقاط مختلف شهر ایجاد شده و عملیات بازسازی را با مشکل مواجه می‌کند و از طرفی ارائه خدماتی مانند توزیع غذا، مسائل بهداشتی، امنیت و ایمنی در خارج از اردوگاه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. بسیاری از گزارش‌هایی که از نبود اسکان آسیب دیدگان در رسانه‌ها و به ویژه فضای مجازی مشاهده می‌شود به دلیل همین موضوع است، یعنی آسیب دیدگان ترجیح می‌دهند در سازه‌های بازمانده از خانه خود بمانند تا در اردوگاه‌ها اسکان پیدا کنند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه توزیع اقلام ضروری مانند وسایل گرمایشی و اقلام ضروری با کمبودی مواجه بوده‌اید؟، خاطرنشان کرد: پاسخ این سوال در خصوص زلزله اخیر خوی منفی است، اما توجه به چند نکته ضروری است، اول اینکه جمعیت هلال‌احمر به واسطه وظایفی که برعهده دارد، نیازمند پیش‌بینی و آمادگی‌های قبلی است، این آمادگی در تمام حوزه‌ها مورد نیاز است، آمادگی شامل تهیه و دپوی اقلام ضروری برای زمان حادثه است.

وی گفت: جمعیت هلال‌احمر بارها اعلام کرده که برای شارژ و تکمیل انبارهای امدادی خود، نیازمند اعتبار است، اگر اعتبارات به موقع تأمین نشود در مواقعی که با سوانح بزرگ مواجه می‌شویم یا مواقعی که چند سانحه در مدت زمانی کوتاه به وقوع می‌پیوندد، با مشکل مواجه خواهیم شد.

سلیمانی افزود: بخش دیگری از مشکلاتی که مردم آسیب دیده مشاهده می‌کنند، ناشی از این است که اقلام زیستی و ضروری از مبدا تا مقصد مراحل مختلفی را طی می‌کنند که از آن‌جمله می‌توان به بارگیری، انتقال، برنامه‌ریزی توزیع و مهم‌تر از همه توزیع در محل اشاره کرد، در سانحه اخیر همکاری خوبی با نیروی هوایی ارتش داشتیم تا در کنار زنجیره لجستیکی ما در ارسال اقلام زیستی تسریع شود، اما در توزیع نهایی نیازمند همکاری کامل مسئولان محلی هستیم که این امر مستلزم آموزش و آمادگی قبلی این افراد است.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در پاسخ به این سوال که به نظر شما عملیات پاسخگویی به زلزله خوی با استانداردهای ملی و بین‌المللی در زمینه پاسخگویی مطابقت دارد؟، افزود: البته که هیچ عملیات امدادی گسترده‌ای، خالی از اشکال نیست و در بهترین شرایط نیز بروز برخی مشکلات و نقاط ضعف اجتناب ناپذیر است، اما در زمینه جست‌وجو و نجات، اسکان اضطراری، توزیع اقلام، حمایت‌های روانی اجتماعی و سایر وظایفی که بر عهده جمعیت هلال‌احمر است، تلاش کردیم که فراتر از استانداردها ارائه خدمات داشته باشیم و در بیشتر موارد نیز موفق بوده‌ایم. البته به این معنا نیست که نیازمند تلاش برای بهبود عملکرد و رفع نقاط ضعف نیستیم. به طور قطع لازم‌است برای سوانح بعدی از تجاربمان درس بگیریم.

آمادگی همگانی در سطح پایینی قرار دارد

وی ادامه داد: لزوم افزایش سطح آمادگی همگانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، آمادگی همگانی در کشور ما در سطح بسیار پایینی قرار دارد، در برخی مطالعات کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد، در چنین شرایطی به محض وقوع سوانح انتظار از سازمان‌های امدادی برای رفع همه مشکلات ایجاد می‌شود، مهم است که خود مردم و خانواده‌ها بتوانند فاصله چندساعته (در شهرهای کوچک و روستاها) تا سه روزه (در کلانشهرها) را با استفاده از روش‌های موجود خود امدادی، پشت سر بگذارند و پس از آن عملیات سازمان‌های رسمی ساماندهی شده و خدمات لازم ارائه می‌شود، این موضوع شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف کشور ما در زمان بروز سوانح است که در ساعت‌های اولیه که هنوز نیروهای امدادی به طور کامل مستقر نشده‌اند، آسیب دیدگان با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

سلیمانی اضافه کرد: تمام آمار و اطلاعات گزارش از استفاده نیروی انسانی، اقلام، تجهیزات و امکاناتی که هلال‌احمر در زلزله خوی استفاده کرده در سامانه اطلاعات مدیریت عملیات سازمان امداد و نجات موجود است و این اطلاعات را می‌توان به راحتی از آن سازمان دریافت کرد، بخش زیادی از این آمار به طور روزانه توسط اداره کل روابط عمومی ستاد جمعیت هلال‌احمر در قالب خبر در خبرگزاری و رسانه‌های جمعیت منتشر می‌شود.

کد خبر 638432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.