گفت‌وگو مهارتی کلیدی در زندگی مشترک است

روان‌شناس و مشاوره خانواده گفت: نحوه صحبت کردن زوج بهترین شاخص برای سلامتی رابطه آن دو نفر و مهارت کلیدی در روابط زندگی مشترک آن‌ها است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه گفت‌وگوی همسران یک مهارت کلیدی در روابط زندگی مشترک آن‌ها و سبب تحکیم بنیان خانواده است، اظهار کرد: کلام وسیله‌ای برای برقراری ارتباط بوده و عاملی برای تحکیم ارتباط و در اصل نحوه صحبت کردن زوج بهترین شاخص برای سلامتی رابطه آن دو نفر است.

وی افزود: در صورتی که زوجین هر نوع کلامی را که به ذهنشان می‌رسد به زبان آورند، نابخردانه، ناپخته و آسیب‌زا است، این امر بر روابط عاطفی زوج مؤثر است و موجب ایجاد فاصله و سردی عواطف می‌شود که احساس تعلق و عشق را مورد هدف قرار می‌دهد.

روان‌شناس و مشاوره خانواده در خصوص تفاوت‌های بحث کردن و گفت‌وگو تصریح کرد: تفاوتی که بحث کردن با گفت‌وگو دارد این است که در بحث کردن فرد می‌خواهد بگوید حرف من درست است و به‌جای اینکه خوب بشنود، می‌خواهد جواب دهد و صحبت‌های طرف مقابل را بدون پاسخ نگذارد و خود را ثابت کند، در حالی که در گفت‌وگو هر دو نفر می‌خواهند به موضوع مشترکشان فکر کنند و به‌صورتی صحبت کنند که به نتیجه‌ای برسند و از یکدیگر چیزی یاد بگیرند.

ناجی با تأکید به اینکه زوجین باید بر رفتارهای خود دقت و درک کامل داشته باشند، گفت: ادراک و فهم به بقای خانواده کمک بسیاری می‌کند، زن و شوهر باید به دنبال ایجاد همگرایی باشند، به هر حال ممکن است در زندگی گذشته، خطاها یا اشتباهاتی در رفتارهای بین فردی‌شان باشد که این اشتباهات را باید کشف کنند و به دنبال جبران گذشته باشند.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد که زن و شوهرها گفت‌وگو را در اولویت زندگی خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: در مواقعی یک مکالمه ساده زوجین تبدیل به مشاجره‌ای بزرگ می‌شود، در واقع هنگامی که زوجین از موردی در زندگی ناراحت هستند و پس از بازگو کردن متوجه می‌شوند که یک مسئله پیش پا افتاده به موارد دیگر هم سرایت کرده است و افراد دیگری را هم دخیل می‌کند، مشاجره در زندگی اتفاق می‌افتد و اینجا است که باید مهارت گفت‌وگو تقویت شود تا بتوان با گفت‌وگو مسائل موجود را حل و فصل کرد.

کد خبر 635897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.