رشد ۵۶ درصدی سهم پروژه‌های شاخص در بودجه ۱۴۰۲ / اتوبوسرانی بیشترین سهم بودجه را دارد

«سهم پروژه‌های شاخص از کل بودجه پیشنهادی برای سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، ۵۶ درصد رشد داشته و از کل بودجه در سال جدید، بیشترین عدد به مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی با مبلغ ۶۷۱ میلیارد تومان اختصاص یافته است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه شهرداری، یک برنامه جامع مالی است که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه آنها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب انجمن شهر قابل اجرا است.

بودجه یکی از مهمترین ابزارها در مدیریت مالی شهرداری‌ها است و اهمیت آن به حدی است که طبق ماده ۱۶ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، مسئولیت آن به عهده شهردار است، در واقع ضرورتی است که محدودیت منابع آن را ایجاد کرده و نخستین پیام آن این است که هر سازمان درصدد توزیع منابع محدود خود بین نیازهای نامحدود به شیوه‌ای مناسب است.

لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و شامل بودجه مناطق پانزده‌گانه و ناژوان، شهرداری مرکزی و ۲۱ سازمان و شرکت تابعه با مالکیت بالای ۵۰ درصد است که در بیست‌وپنجم دی‌ماه سال جاری توسط شهردار اصفهان برای بررسی و تصویب تقدیم شورای اسلامی شهر شد.

با توجه به اهمیت این موضوع و بررسی جزئیات آن گفت‌وگویی را با مهدی آصالح، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

رقم بودجه پیشنهادی سال آینده برای انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های شهرداری نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته است؟

شهرداری اصفهان در سال جاری برای پروژه‌ها و فعالیت‌های خود، رقم بودجه را با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، بالغ بر ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تعریف کرده است که این عدد با بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه حدود ۲۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

رشد عدد بودجه در مجموعه شهرداری ۶۳ درصد، در سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته ۷۳ درصد و در کل سازمان‌ها، شرکت‌ها و شهرداری بودجه با ۵۷ درصد رشد نسبت به سال قبل پیشنهاد شده است.

در این راستا بیشترین کمک به سازمان‌ها، به مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی با عدد ۶۷۱ میلیارد تومان، در حوزه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی حدود ۳۸۷ میلیارد تومان و سازمان آتش‌نشانی ۳۰۶ میلیارد تومان بوده است که به مجموعه‌های دیگر از جمله روزنامه اصفهان زیبا، سازمان‌های مدیریت پسماند، تاکسیرانی و زیباسازی نیز کمک‌هایی به ترتیب ۱۰ میلیارد تومان، ۹ میلیارد تومان، هشت میلیارد تومان و شش میلیارد تومان اختصاص یافته است.

افزایش بودجه ۱۴۰۲ در حوزه منابع شهرداری و میزان درآمدهای ساختمانی و غیر ساختمانی در آن چقدر بوده است؟

حوزه منابع شهرداری، عوارض و قانون مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۱۸۰ درصد یعنی بیشترین رشد را داشته است و مواردی همچون فروش انبار حدود ۷۳ درصد و بحث وام و سایر درآمدها به ترتیب ۳۵ و ۳۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

درآمدهای غیر ساختمانی شهرداری اصفهان در سال جاری برای بودجه ۱۴۰۲، رشد ۷۳ درصدی داشته است که این رقم در سال گذشته ۶۳ درصد و در سال ۱۴۰۰، ۵۹ درصد بوده است و درآمدهای ساختمانی امسال برای بودجه ۱۴۰۲، ۲۷ درصد، در سال ۱۴۰۱، ۳۷ درصد بوده است که با توجه به این روند، شاهد کاهش رشد درآمدهای ساختمانی و اضافه شدن به درآمدهای غیرساختمانی هستیم و می‌توان گفت این موضوع در راستای پایدارسازی بودجه، بسیار قابل توجه است.

در سال جاری ۲۹ درصد از کل بودجه به اعتبارات هزینه‌ای و عمومی شهرداری اصفهان اختصاص یافته است که در این راستا تملک دارایی سرمایه یا همان پروژه‌های عمرانی ۶۵ درصد و سایر تملکات حدود شش درصد از بودجه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است.

درآمدهای ناشی از عوارض عمومی و خصوصی شهرداری اصفهان نیز در سال جاری، شامل ارزش افزوده و عوارض‌های متفرقه، حدود ۷۲ درصد، بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی حدود یک درصد، درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری ۲۲ درصد و کمک‌های اعطای دولت و سازمان‌های دولتی حدود سه درصد از این بودجه را به خود اختصاص داده است.

در حوزه واگذاری دارایی مالی حدود ۱,۴۵۰ میلیارد تومان مربوط به فروش اوراق مشارکت و در بخش وام‌های دریافتی حدود هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان است که در مجموع ۲,۸۳۷ میلیارد تومان دارایی مالی شهرداری اصفهان را پوشش می‌دهد.

ردیف‌های بودجه کل این منابع، شامل عوارض کالا و خدمات حدود ۴۱۸۰ میلیارد تومان، عوارض پروانه ساختمانی مازاد بر تراکم پایه ۲۴۴۲ میلیارد تومان، فروش اموال غیرمنقول ۲۱۳۲ میلیارد تومان، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری ۱۷۸۶ میلیارد تومان، عوارض ساختمانی مازاد بر تراکم پایه غیرمسکونی (تجاری) ۱۵۳۷ میلیارد تومان، اوراق‌های مشارکت ۱۴۵۰ میلیارد تومان، تسهیلات دریافتی از بانک و مؤسسات مالی و اعتباری ۱۳۸۷ میلیارد تومان، درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری و مشارکت ۱۱۹۸ میلیارد تومان، عوارض تفکیکی اراضی و ساختمان حدود ۵۶۹ میلیارد تومان و کمک‌های بلاعوض دولت و سازمان‌ها و مؤسسات دولتی ۴۹۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

سایر منابع نیز حدود ۱,۸۰۴ میلیارد تومان است که در مجموع ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری را تأمین خواهد کرد.

چند درصد از کل بودجه در سال جدید به حوزه مصارف در شهرداری اصفهان اختصاص یافته است؟

حوزه مصارف به سه بخش، هزینه‌های جاری، با تخصیص ۲۹ درصد، تملک و دارایی مالی حدود شش درصد و تملک و دارایی سرمایه‌ای حدود ۶۵ درصد تقسیم می‌شود.

۴۸ درصد از کل بودجه ۱۴۰۲ (مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومان ) به استفاده از کالاها و خدمات اختصاص یافته است، یارانه‌ها حدود ۲۵ درصد، حوزه جبران خدمات کارکنان که شامل حقوق و دستمزد می‌شود، حدود ۱۳ درصد، رفاه اجتماعی کارکنان هفت درصد، کمک‌های بلا عوض دو درصد و سایر آن نیز حدود پنج درصد از کل بودجه را در بخش هزینه‌های جاری به خود اختصاص داده است.

در حوزه تملکات و دارایی سرمایه‌ای یا همان پروژه‌های عمرانی، ساختمان‌ها حدود ۹,۳۹۰ میلیارد تومان به عبارتی ۷۶ درصد، تملک زمین حدود ۱۵ درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات هشت درصد و یک درصد نیز به سایر دارایی‌های ثابت و تولید نشده از کل بودجه، اختصاص داده شده است.

در حوزه تملک و دارایی مالی نیز بازپرداخت اصل و سود تسهیلات داخلی ۸۲ درصد از رقم کلی ۱,۱۵۰ میلیارد تومان و تعهدات انتقالی و سنواتی حدود ۱۸ درصد از آن را به خود اختصاص داده است؛ سال ۱۴۰۲ سرانه بودجه شهرداری اصفهان برای هر شهروند حدود ۱۰ میلیون و ۳۱۹ هزار تومان پیش‌بینی شده است که این عدد در سال جاری شش میلیون و ۶۳۲ هزار تومان و در سال گذشته چهار میلیون و ۷۲۴ هزار تومان بوده است.

سهم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک از کل بودجه در سال جدید ۳۹ درصد، معاونت خدمات شهری حدود ۲۱ درصد، معاونت مالی و اقتصادی ۱۳ درصد، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرانه سازمانی ۱۲ درصد، حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ۹ درصد، معاونت عمران دو درصد و حوزه شهرسازی یک درصد افزایش داشته است.

در بخش هزینه‌های جاری ۱۴ درصد به حقوق و دستمزد کارکنان و هشت درصد به حقوق سایر پیمانکاران و در مجموع ۲۲ درصد از کل بودجه در سال جدید، از جمله کارکنان شهرداری، طرف قراردادها و پیمانکارها به هزینه نیروی انسانی و کارکنان اختصاص یافته است.

در واقع سهم پروژه‌های شاخص از کل بودجه نسبت به سال گذشته، رشد ۵۶ درصدی داشته و این در حالی است که سهم پروژه‌های منطقه‌ای از کل بودجه ۱۵ درصد است، لذا می‌توان گفت بدون رشد بوده و یک درصد نیز کاهش داشته است اما سهم پروژه‌های محله‌محور پنج درصد افزایش داشته است.

قطار شهری، ساماندهی معابر و زیباسازی و نظافت شهری چه میزان از بودجه سال آینده را به خود اختصاص خواهد داد؟

۱۸ درصد از کل بودجه سال ۱۴۰۲ به قطار شهری، شبکه معابر و خیابان‌سازی و پل‌سازی‌ها ۱۱ درصد، جابه‌جایی مسافر با اتوبوس هفت درصد، نگهداری فضای سبز پنج درصد، برنامه فرهنگی و اجتماعی شهرداری چهار درصد، نظافت شهری سه درصد، ایجاد و توسعه شبکه آبیاری سه درصد، ایمنی و مدیریت بحران دو درصد، زیباسازی دو درصد، حمل و پردازش پسماند شهری دو درصد و آسفالت معابر نیز دو درصد اختصاص یافته است.

تخصیص بودجه برای ۲۳ کیلومتر مسیر رفت و برگشت BRT نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است که با آن تملک پارک‌سوار، سامان‌دهی چهار پایانه و تملک دو پایانه دیگر را نیز در برنامه خواهیم داشت.

در سال جدید، کف‌سازی و پیاده‌روسازی معادل ۱۷۰ هزار متر مربع، تملک چهار پارکینگ و احداث دو پارکینگ دیگر، احداث پنج پل عابر پیاده و مکانیزه کردن سه پل عابر پیاده غیرمکانیزه، ۲۳ پروژه نورپردازی، ۴۰۰ هزار متر مربع رنگ‌آمیزی جداول و المان‌های شهری، شش نماد شاخص در شهر، نصب ۹۳۹ نیمکت و حدود ۱۰۴۶ سطل زباله، ۳۰ ست حرکت درمانی، نصب ۱۵۰ عدد شیر هیدرانت، ۱۰۰ پروژه زیباسازی، ۲۰ نیروگاه خورشیدی با توان ۹۰۰ کیلو وات، نصب ۲۳۲۰ پایه چراغ روشنایی، احداث دو ایستگاه جدید و تکمیل سه پروژه ایستگاه آتش‌نشانی جدید، احداث مرکز آموزش و آزمایشگاه علت حریق، آزادسازی سه گلوگاه در محلات، اجرای ۱۰۸ پروژه مرمت و بازسازی المان‌ها و محورهای تاریخی و ۶۰۰ هزار متر مربع آسفالت معابر را خواهیم داشت که در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم در سال جدید محقق شود.

کد خبر 635855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.