کتاب «بررسی معیار امامت و رهبری در قرآن» روانه بازار نشر شد

کتاب «بررسی معیار امامت و رهبری در قرآن» اثر احمدعلی طاهری به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «بررسی معیار امامت و رهبری در قرآن» اثر احمدعلی طاهری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۷۶ صفحه منتشر شد.

با توجه به اختلاف مسلمانان در امامت و مرجعیت دینی پس از پیامبر اکرم (ص)، منطق اسلامی حکم می‌کند که فقط یکی از راه‌های اختلافی صادق است و هر دو طرف نمی‌توانند در موضع حق باشند.

اثر پیش رو با هدف کشف دیدگاه راستین، به بررسی و تبیین میزان امامت و رهبری بعد از درگذشت رسول‌الله (ص) می‌پردازد. با صرف نظر از آیات بسیاری که به اعتراف مفسران شیعه و اهل سنت درباره امامت و رهبری حضرت علی (ع) نازل شده، این کتاب فقط مضمون و مفهوم یک آیه قرآن را که بیانگر معیار امامت و رهبری است، تحلیل و بررسی می‌کند، سپس صلاحیت هر یک از اصحاب پیامبر (ص) را که برای آنها ادعای امامت و رهبری شده است، با آن میزان می‌سنجد.

این اثر در سه فصل تألیف شده که عناوین فصول آن عبارت است از بررسی و کندوکاو مفاهیم، معیار امامت و رهبری در قرآن، و امامت و رهبری پس از پیامبر (ص).

برشی از اثر

* عصمت، شرط امامت

«مهم‌ترین شرطی که در آیه ۱۲۴ سوره بقره برای امام ذکر شده است، این است که امام «ظالم» نباشد و در تمام عمرش، هیچ انحراف فکری و عملی نداشته باشد و چنین شخصی در اصطلاح علم کلام «معصوم» گفته می‌شود.

عصمت از علم و شناخت انسان ناشی می‌شود؛ یعنی اگر انسان به تمام جوانب و پیامدهای منفی یک موضوع عملی علم و شناخت داشته باشد، با اختیار به سراغ آن نمی‌روند؛ بلکه ارتکاب آن در ذهنش خطور هم نمی‌کند، مانند بسیاری از انسان‌های عادی که زشتی و ضررهای کشف عورت و خوردن لجن و سم را می‌دانند و هرگز مرکتب آن نمی‌شوند و حتی ارتکاب آن‌ها در ذهنشان خطور نمی‌کند.

پیامبران و رهبران الهی به سبب شناختی که از باطن گناه دارند، هرگز، با اختیار مرتکب معصیت نمی‌شوند، زیرا حقیقت و ضررهای ارتکاب به آن، همانند خوردن لجن و آتش برایشان روشن است، بلکه قصد گناه در ذهنشان خطور نمی‌کند.»

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از تخفیف ۱۰ درصدی خرید این کتاب می‌توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

کد خبر 635642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.