به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، صفدر کشاورز در این باره اظهار کرد: با دو مرحلهای شدن احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی، علاوه بر احراز هویت افراد از طریق شناسنامه و کارت ملی، تصدیق الکترونیکی نیز با ارسال پیامک انجام میگیرد که امنیت احراز هویت را افزایش و امکان جعل و کلاهبرداری را کاهش میدهد.
وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در ۲۷ استان کشور گفت: در استان تهران نیز این طرح از امروز در ۶۵۰ دفتر اسناد رسمی آغاز شده و باقیمانده دفاتر این استان و استانهای گیلان، مرکزی، لرستان و البرز هم تا بیستودوم بهمن زیر پوشش قرار میگیرند.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: پیش از دو مرحلهای شدن احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی، این کار با تطبیق کارت ملی و شناسنامه انجام میشد، اما با دو مرحلهای شدن آن، رمز یکبار مصرفی برای تلفن همراه مراجعهکننده ارسال میشود.
وی افزود: با این کار مشخص میشود این شخص همان فردی است که سامانه ثنا به نام او ثبت شده و بدین ترتیب امنیت احراز هویت افزایش یافته است.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ماده ۳۲ آییننامه قانون دفاتر اسناد رسمی که بر این اساس مقرر داشته ارائه هر گونه خدمات در دفاتر اسناد رسمی منوط به داشتن حساب کاربری ثناست و باید از طریق تصدیق الکترونیکی صورت پذیرد، اظهار کرد: در زمان اخذ اثر انگشت از اصحاب سند، پیامکی حاوی یک کد تایید از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به شماره همراه شخص ارسال شده و شخص باید کد دریافتی را به مسئول اخذ اثر انگشت در دفترخانه اعلام کند؛ در صورت تطابق کد اظهارشده توسط شخص با کد ارسالی در پیامک توسط سامانه، اجازه اخذ اثر انگشت شخص در سامانه داده میشود و اگر احراز هویت دومرحلهای حتی برای یکی از اصحاب سند انجام نشود، ثبت و تایید نهایی آن ممکن نخواهد بود.
وی همچنین درباره بعضی مشکلاتی که در دوره آزمایشی این طرح وجود داشت، گفت: با هماهنگیهای انجامشده، این مشکلات برطرف و پیامک مربوطه زیر ۱۲۰ ثانیه ارسال میشود.
نظر شما