به گزارش ایمنا، حق چاپ فارسی کتاب «تاریخ نشر چین» را چاینا اینترکنتینال پرس به انتشارات ققنوس واگذار کرده است. تاریخ نشر چین به معرفی طرح کلی توسعه فرهنگ نشر در چین و ویژگیهای کلی آن یعنی دورهای بیش از سه هزار سال پرداخته است. در دیدی وسیعتر، چین، که یکی از کشورهایی است که صنعت نشر آن زودتر توسعه یافته، تأثیر تعیینکنندهای در تاریخ شکلگیری صنعت نشر در دنیا داشته است.
کتاب تاریخ نشر چین از هفت فصل با عناوین «آغاز و توسعه صنعت نشر در چین»، «کتب باستانی: تهیه کتاب در چین باستان»، «راه حفظ میراث: نگهداری از کتب باستانی چین و حفظ و گسترش آنها»، «تبلور فرهنگ چین: نشریات با ویژگیهای پررنگ»، «تحولات در گذشته و امروز: مدرنسازی صنعت نشر چین»، «حرکت به سمت آینده: شکوفایی نشر معاصر چین» و «راه کتاب: حرکت نشر چین به سمت دنیای خارج» تشکیل شده است.
صنعت نشر از مهمترین فعالیتهای تمدنی بشر است. تمدنهای گوناگون فعالیتهای متفاوتی در زمینه کتاب انجام دادهاند و از این راه به توسعه فرهنگ خویش سرعت بخشیدهاند. تمدن دیرپای چین نیز صنعت نشر ویژه خود را شکل داده. تاریخچه شکلگیری و توسعه صنعت نشر در چین تا حدودی مانند تمدن این کشور است؛ تمدن چین تنها تمدن دنیا است که هیچگاه از حرکت نایستاده و ویژگیهای با ارزش شامل تاریخ طولانی، مفهوم غنی، یکپارچگی در سبک، تأثیرگذاری عمیق و نوآوری مداوم است.
چین علاوه بر کسب موفقیتهای درخشان در دوران باستان و تولید آثار کلاسیک فراوان، با گذشت نزدیک به صد سال از شروع اصلاحات، توسعهای قویتر و چشماندازی شکوفاتر را نیز به نمایش گذاشته است. این فرآیند را میتوان با استفاده از نقل قول چینی قدیمی «نوگرایی در عین قدمت» توصیف کرد که تا حد زیادی باعث ایجاد ویژگیهای منحصربهفردی در توسعه نشر این کشور شده است.
قسمتی از متن کتاب
«در سالهای اخیر، متناسب با نیاز اقتصاد مبتنی بر بازار و رقابت بینالمللی، نظام چاپ و نشر کتاب و مطبوعات چین بیوقفه تغییر کرده و بنگاههای نشر به دو دسته بزرگ تقسیم شدهاند: بنگاههایی برای استفاده همگان و بنگاههایی برای کسب سود و درآمد.
نوع دوم آن به تدریج به بنگاه تبدیل شد و به بنگاههای مدرن فرهنگی مطابق با قانون توسعه بنگاههای جدید تغییر شکل داد. برنامه ارائه شده در سال ۲۰۰۶ اداره کل نشر کتاب و مطبوعات، یعنی «طرح اجرایی افزایش اصلاحات نظام چاپ و نشر چین» بهوضوح به سهامداری مشترک شرکتهای هولدینگ چاپ و هولدینگهای نشر، ادغام و ترکیب فراصنعتی، فرابخشی، فرامنطقهای و بازسازماندهی آنها اشاره و سرمایههای غیرعمومی را برای ورود به حیطههایی که سیاستها اجازه میدهد تشویق میکند.
در اکتبر همان سال، شرکت سهامی رسانهای شانگهای شینهوا، به شیوه «تصاحب معکوس» به اولین بنگاه بورسی کشور تبدیل شد. پس از آن شرکت سهامی و فروشگاههای زنجیرهای شینهواونشوان نیز وارد بازار بورس هنگکنگ شد.»
کتاب تاریخ نشر چین نوشته یانگ هو و شیائو یانگ با ترجمه امین بذرافشان در شمارگان ۵۵۰ نسخه با قیمت ۸۸ هزار تومان در ۲۲۴ صفحه بهتازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
نظر شما