به گزارش خبرنگار ایمنا، کرج کلانشهری به وسعت ۱۶۰ کیلومتر با جمعیتی معادل یک استان است که در همجواری پایتخت قرار گرفته و مرکز استان البرز است.
این کلانشهر در رقابت با برادرخوانده خود یعنی تهران با معضلات زیادی از جمله زندانهای ملی و بزرگ تا آلودگی ناشی از شهرکهای صنعتی مواجه است، در حالی که بر اساس برآوردها، درآمدها به جیب برادر بزرگتر میرود.
اداره شهرهای بزرگ و پرجمعیت از جمله کرج نیازمند انسجام و وحدت عملکرد مدیریت شهری است. شورای اسلامی شهر طی دو سال گذشته با ایجاد حواشی، انتخابها و استیضاحهای گاه و بیگاه، هزینههای زیادی به شهر تحمیل کرده است؛ با این وجود تلاش مدیران این است که در شرایط بحران نیز شهر را به بهترین نحو اداره کنند.
چالشهای مدیریتی از یکسو و شرایط حاکم بر کشور از سوی دیگر موجب شده است تکمیل و بهرهبرداری از طرحهای شهری به کُندی انجام شود و رفع معضلات شهر با تأخیر همراه باشد.
در گفتوگو با مهرداد کیانی، شهردار کرج اهم اقدامات انجام شده و موانع پیش روی شهردار برای اداره شهر را جویا شدیم. مشروح گفتوگو را در ادامه میخوانید.
اولویتهای شما برای اداره بهتر شهر چه بوده است؟
به واسطه مسئولیتهایی که در گذشته در بدنه شهرداری داشتم و با توجه به شناخت از فضا و جریانات شهر، تلاش کردهام در حد و اندازه مردم شهر کرج ایفای نقش داشته باشم. قبل از اینکه در مورد اولویتها صحبت کنم، لازم است به بعضی از چالشهای کلانشهر کرج اشارهای داشته باشم؛ تا زمانی که مشکلات و موانع به درستی شناسایی نشود، نمیتوانیم امور را اصلاح کنیم.
کاهش درآمدهای شهرداری به واسطه کاهش ساختوسازها مهمترین معضلی است که امروزه شهرداری کرج با آن درگیر است، البته این مسئله تنها مختص شهرداری کرج نیست و بیشتر شهرداریهای کشور با آن درگیر هستند.
برنامه شما برای جذب درآمد پایدار چیست؟
بسیاری از سرمایهگذاران بخش خصوصی طی سالهای گذشته از کرج کوچ و سرمایه خود را به شهرهای دیگری مانند اصفهان و مشهد منتقل کردهاند، اگر به دنبال کسب درآمدهای پایدار هستیم باید به سمت جلب اعتماد افکار عمومی و جذب مجدد سرمایهگذاران پیش برویم. امروز شهر کرج بیش از هر زمان دیگری به درآمدهای پایدار نیاز دارد و افزایش درآمدهای پایدار منوط به اعتماد سرمایهگذاران است.
بسیاری از بناهای شاخص که طی دهههای گذشته در کرج ایجاد شده، به همت سرمایه گذاران بوده است و باید شرایط را برای بازگشت آنها فراهم کنیم.
یکی از معضلاتی که به واسطه رشد جمعیت با آن مواجه هستیم ترافیک است، در این راستا چه برنامههایی دارید؟
ترافیک یکی از معضلات جدی کلانشهر کرج و سایر کلانشهرهای کشور است، ترافیک مسئلهای ملی است و مردم در بیشتر شهرهای کشور با آن درگیر هستند؛ بنابراین ادعای اینکه شهرداری بتواند به تنهایی این دغدغه را به صفر برساند، ممکن نیست.
معتقد هستیم تمام دستگاههای ذیربط در این حوزه باید همکاری لازم را برای کاهش ترافیک داشته باشند، از طرفی با توجه به افزایش روز افزون تعداد خودروها باید به سمت هوشمندسازی سیستم حملونقل عمومی پیش برویم تا بتوانیم عبور و مرور را برای شهروندان تسهیل کنیم.
یکی از راهکارهای کاهش ترافیک، ایجاد خطوط بیآرتی است که مطالعه اولیه آن از حصارک تا میدان شهید سلطانی انجام شده است و امیدواریم به زودی وارد فاز اجرایی شود، از طرفی بهزودی ۷۰ دستگاه اتوبوس وارد خطوط مناطق مختلف شهر خواهد شد و تلاش داریم با حمایت دولت، بتوانیم این تعداد را به ۲۵۰ دستگاه برسانیم.
پروژه مترو کرج چه زمانی تکمیل میشود؟
این پروژه طی دهه گذشته با فرازونشیبهای زیادی مواجه بوده و بنا شده است دو ایستگاه چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر به بهرهبرداری برسد، اما واقعیت این است که این هفت کیلومتر گرهای از مشکل ترافیک شهر باز نمیکند و باید به سمت بهرهبرداری از ایستگاههای دیگر پیش برویم تا شهروندان بتوانند برای سفرهای درونشهری از این سیستم استفاده کنند.
ساخت هر کیلومتر از مترو حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، در این میان بودجه اسمی امسال شهرداری ۶,۱۰۰ میلیارد تومان است که حتی اگر تمام آن هم محقق شود، برای ایجاد تنها چهار کیلومتر خط مترو کافی است.
با این تفاسیر شهروندان نباید به تحقق این پروژه در آینده نزدیک امیدوار باشند؟
در بحث مترو و هر پروژه در دست احداث شهری، بهترین کار برخورد صادقانه با مردم است، چراکه در غیر این صورت توقعی در آنها ایجاد میشود که در عمل امکانپذیر نیست.
استاندار البرز تاکید زیادی بر تسریع در تکمیل ابر پروژه قطار شهری دارد و ما نیز با تمام توان در این مسیر گام برمیداریم، اما اینکه به شهروندان قول دهیم در آینده نزدیک تمام خطوط بارگذاری میشود، شدنی نیست.
یکی دیگر از مسائلی که در حوزه حملونقل اذهان عمومی را درگیر کرده، نوسازی تاکسیهای فرسوده است، چه برنامهای در دستور کار دارید؟
در حال حاضر تاکسیهای فرسوده فعال در خطوط مختلف وجود دارد، بهزودی مرکزی برای ارائه خدمات به تاکسیداران در باغستان راهاندازی خواهیم کرد تا به این قشر زحمتکش خدمات ویژهای ارائه دهیم، به علاوه با بانک شهر نیز رایزنیهایی انجام شده است تا به منظور نوسازی ناوگان به صاحبان تاکسیهای فرسوده تسهیلاتی با اقساط بلندمدت و بهرهای نزدیک به صفر پرداخت شود.
یکی از پروژههای ملی استان البرز بزرگراه شمالی است، در این خصوص چه برنامهای دارید؟
تاکنون چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است و طبق آخرین برآوردهای انجام شده اگر تزریق مالی به موقع انجام شود، طی دو سال آینده شاهد بهرهبرداری از فاز نخست آن خواهیم بود.
صدور پروانه برای املاک قولنامهای به کجا رسید؟
در گذشته برای این ملکها پروانه ساختوساز صادر میشد، اما با رأی مرجع قضائی این روند متوقف و از اختیارات شهرداری خارج شده است.
جمعآوری زباله به یک معضل تبدیل شده است، برنامه شما چیست؟
طی دو سال گذشته طرح جمعآوری سبدهای زباله با هدف حفاظت از محیط زیست و کاهش فعالیت زبالهگردها اجرایی شده، اما به دلایلی آنطور که باید و شاید اثربخش نبوده است. بعد از اجرای این طرح قرار بود شهروندان در ساعات مشخصی از شب زبالههای خود را از منزل خارج کنند یا آنها را در سطلهای مکانیزهای که در هر کوچه جانمایی شده بود، قرار دهند، اما این طرح در بسیاری از محلات به درستی انجام نمیشود.
به منظور مدیریت وضع موجود به دنبال راه کار اساسی هستیم و امیدواریم شهروندان نیز در بحث مدیریت پسماند همکاری لازم را داشته باشند، چراکه بدون مشارکت آنها هیچ طرحی نتیجهبخش نخواهد بود.
کارخانه زبالهسوز اجرایی میشود؟
طی روزهای گذشته از سایت زبالهسوز تهران بازدید داشتم و چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است. استاندار البرز نیز اهتمام ویژهای برای راهاندازی کارخانه زبالهسوز کرج دارد و امیدواریم با نتیجه بخش بودن رایزنیها، این پروژه در آینده نزدیک کلید بخورد.
نظر شما