به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راهوشهرسازی، پیرو دعوت رسمی وزارت توسعه دیجیتال و حملونقل جمهوری آذربایجان «شهریار افندیزاده» معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی در کنفرانس بینالمللی شاهراه حملونقل سازمان همکاری شانگهای که بهصورت مجازی به میزبانی جمهوری آذربایجان با حضور کشورهای عضو این سازمان و شرکای آن و سازمانهای منطقهای و بینالمللی، روز جمعه دوم دیماه سال جاری در باکو برگزار شد، بهصورت مجازی شرکت و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات کشور در توسعه ترانزیت، بر موضع مشارکتجویانه و فعالانه کشور در توسعه ترانزیت در چارچوب اقدامات سازمان همکاری شانگهای و نقش کلیدی ترانزیت از ایران در زنجیره تأمین منطقهای و جهانی تأکید کرد.
این کنفرانس بینالمللی با عنوان «شاهراه حملونقل اعضای سازمان همکاری شانگهای؛ کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی مبنای توسعه متقابل و مشترک» با شرکت نمایندگان ارشد کشورهای آذربایجان، روسیه، چین، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس و پاکستان و نهادهای منطقهای و بینالمللی: سازمان ملل متحد (اسکاپ)، کریدور اروپا- قفقاز-آسیا (تراسیکا)، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری کشورهای دریای سیاه (بیسک) و سازمان کشورهای ترک، به میزبانی باکو برگزار شد.
افندیزاده در سخنرانی خود ضمن اشاره به ظرفیتهای قابل توجه ترانزیتی ایجاد شده در سازمان همکاری شانگهای به واسطه الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به این سازمان در ماههای اخیر، بر ضرورت تعریف و اجرای برنامهها و اقدامات مشترک اعضا در چارچوب تقویت کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی برمبنای توسعه متقابل و مشترک که شعار این کنفرانس است، تأکید کرد.
وی با مروری بر ظرفیتها و امکانات ترانزیتی کشور و طرح تحول زیرساختها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان- هزینه- مسافت در حملونقل بینالمللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست.
معاون وزیر راهوشهرسازی اقدامات و رویکردهای اولویتدار در همکاری کشورمان با سازمان همکاری شانگهای را شامل سرمایهگذاری کشورهای عضو در زیرساختها و تسهیلات حملونقل و لجستیکی کشور، جذابسازی و هدفمند کردن تعرفههای حملونقلی در کریدورهای عبوری از ایران با مشارکت سایر کشورهای عضو این کریدورها، برنامهریزی و اجرای حملونقل ترکیبی از ایران بر پایه تعریف منافع مشترک و توسعه متقابل تمام بازیگران عرصه حملونقل کشورهای عضو و مبادله فناوریهای نوین در راستای بالنده شدن کریدورهای عبوری از ایران با تأکید بر گسترش استفاده از کنوانسیونهای TIR و CMR الکترونیکی اعلام کرد.
افندیزاده با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی به ویژه کریدورهای شمال- جنوب، چین- آسیای مرکزی- غرب آسیا در چارچوب طرح کمربند و راه چین، چابهار، تراسیکا، عشق آباد، خلیج فارس- دریای سیاه و کریدورهای سازمان اکو، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران، بهکارگیری این ظرفیتها در سازمان همکاری شانگهای، همچنین نقش آفرینی آنها به عنوان مکمل کریدورهای دیگر در منطقه، برمبنای توسعه متقابل و مشترک اعضا است که در این راستا، برگزاری اولین نشست وزرای حمل و نقل ایران و کشورهای آسیای میانه بهعلاوه روسیه و آذربایجان به ابتکار ایران در مهرماه سال جاری در تهران به عنوان یکی از اقدامات فوری در مدتزمان بسیار کوتاهی پس از نشست بیست و دوم سران شانگهای در سمرقند و عضویت ایران و هدفگذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا فیمابین این کشورها و تدوین برنامه عمل کوتاهمدت، مصداق بارز رویکرد مشارکتجویانه و فعالانه ایران در زمینه ترانزیت است.
وی افزود: توافق کلیدی مقامات عالیرتبه ایران، روسیه، آذربایجان موسوم به بیانیه باکو در شهریورماه سال جاری در خصوص رونق بخشی به کریدور شمال-جنوب و ظرفیت سازی و تحقق حجم ترانزیت سالانه ۱۵ میلیون تن کالا تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی از این کریدور، از جمله ظرفیتهایی است که در سازمان همکاری شانگهای، با توجه به عضویت ایران و روسیه در این سازمان و آذربایجان به عنوان شریک گفتوگوی آن، قابل استفاده است.
نظر شما